نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 2:21 ب.ظ

دانشمندان سیستم رودخانه ای پنهان در قطب جنوب را به اندازه مجموع آلمان و فرانسه کشف کردند.

ساده آگارد -27 اکتبر 2022 -آی استوک

بر اساس مطالعه جدیدی که (27 اکتبر) در Nature Geoscience منتشر شد، کشف غافلگیرکننده رودخانه ای به طول 460 کیلومتر در زیر ورقه یخ قطب جنوب ممکن است به ذوب یخ ها با گرم شدن سیاره سرعت ببخشد.

در حالی که این کشف به ما دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی تأثیر تغییر قطب جنوب بر سیاره می دهد، همچنین به ما یادآوری می کند که چقدر چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد این قاره وجود دارد.

بررسی های ژئوفیزیکی با هواپیما انجام شد.

محققان امپریال کالج لندن، دانشگاه واترلو در کانادا، دانشگاه مالزی ترنگانو و دانشگاه نیوکاسل این کشف را انجام دادند.

این مطالعه توضیح می‌دهد که رودخانه چگونه آب را از منطقه‌ای به اندازه آلمان و فرانسه جمع‌آوری می‌کند که در پایه لایه‌های یخی قطب جنوب قرار دارند. آن‌ها نشان می‌دهند که پایه صفحه یخ جریان آب فعال‌تری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد دارد و استدلال می‌کنند که این ممکن است آن را در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیرتر کند.

پروفسور مارتین سیگرت که از مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن و یکی از نویسندگان این مطالعه است، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

زمانی که چند دهه پیش برای اولین بار دریاچه‌هایی را در زیر یخ‌های قطب جنوب کشف کردیم، فکر می‌کردیم که آنها از یکدیگر جدا شده‌اند. اکنون می‌دانیم که سیستم‌های کاملی در آن پایین وجود دارد که توسط شبکه‌های رودخانه‌ای وسیع به هم مرتبط شده‌اند، درست همانطور که ممکن است  باشد. هزاران متر یخ در بالای آنها وجود نداشت.

“منطقه ای که این مطالعه در آن انجام شده است دارای یخ کافی برای بالا بردن سطح دریا در سطح جهان به میزان 4.3 متر است. میزان ذوب شدن این یخ و سرعت آن به میزان لغزنده بودن پایه یخ ها مرتبط است. سیستم رودخانه ای جدید کشف شده می تواند به شدت بر این روند تأثیر می گذارد.

مدل‌های هیدرولوژی صفحه یخ و اندازه‌گیری‌های رادار هوابرد، یک سیستم رودخانه‌ای را در زیر یخ نشان دادند.

این کشف با ترکیب مدل‌های هیدرولوژی صفحه یخ و اندازه‌گیری‌های رادار موجود در هوا انجام شد که به محققان اجازه می‌دهد زیر یخ را ببینند. این تیم بر روی منطقه‌ای که مورد مطالعه قرار نگرفته و عمدتاً غیرقابل دسترس است، متمرکز شده‌اند که شامل یخ‌های شرق و غرب قطب جنوب است و تا دریای ودل امتداد دارد.

دکتر کریستین داو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه واترلو، توضیح داد که با توجه نکردن به تأثیر این سیستم‌های رودخانه‌ای  ، از اندازه گیری های ماهواره ای، ما می دانیم که کدام مناطق قطب جنوب در حال از دست دادن یخ هستند و چه مقدار، اما لزوما نمی دانیم چرا. این کشف می تواند حلقه مفقوده ای در مدل های ما باشد. ما می توانیم سرعت ذوب شدن سیستم را به شدت دست کم بگیریم..

مطالعه جدید نظریه قبلی را که فرض می‌کرد قطب جنوب «مقدار کمی آب» دارد، رد می‌کند.

دو راه عمده وجود دارد که آب می تواند به زیر صفحات یخی برسد. یکی از راه ها از طریق ذوب شدن در پایه است که در اثر اصطکاک ایجاد می شود، زیرا یخ روی خشکی و گرمای ذاتی زمین حرکت می کند. راه دیگر از طریق آب ذوب سطحی است که از طریق شکاف های عمیق (مولین) به سمت پایین جریان می یابد.

در قطب جنوب، تابستان‌ها آنقدر سرد است که مقدار کافی ذوب سطحی برای ایجاد مولین تولید نمی‌شود. بنابراین فرض بر این بود که این نشان می دهد که فقط مقدار کمی آب در پای ورقه های یخی قطب جنوب وجود دارد.

آخرین یافته این نظریه را با نشان دادن اینکه آب کافی از ذوب پایه به تنهایی برای تشکیل سیستم های رودخانه ای قابل توجهی در زیر کیلومترها یخ ضخیم وجود دارد، رد می کند.

آیا قطب جنوب ممکن است به سمت وضعیتی مانند گرینلند و از بین رفتن سریع یخ پیش رود؟

به عنوان مثال، دمای تابستان آینده می تواند به حدی برسد که با ذوب سطحی به قاعده ورقه یخ برسد. این ممکن است به طور قابل توجهی بر سیستم‌های رودخانه‌ای تأثیر بگذارد و قطب جنوب را به حالتی شبیه گرینلند سوق دهد، جایی که از بین رفتن یخ سریع‌تر است.

علاوه بر این، ممکن است حلقه های بازخوردی وجود داشته باشد که ذوب شدن یخ را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر با تجمع آب در پایه، یخ با سرعت بیشتری شروع به جریان کند، این امر اصطکاک را افزایش می دهد زیرا یخ در زمین های خشک حرکت می کند و ممکن است منجر به افزایش ذوب پایه و تولید آب شود.

تحقیقات آینده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر قطب جنوب بر زمین در حال انجام است

این تیم اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از نظرسنجی‌های مربوط به این سیستم‌های جدید است. آنها امیدوارند که مدل های خود را با مناطق دیگر تطبیق دهند تا بهتر درک کنند که چگونه یک قطب جنوب در حال تغییر می تواند بر این سیاره تأثیر بگذارد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *