نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:20 ق.ظ

تبدیل زباله های زیستی به ماده ای پایدار برای جذب صدا

27 اکتبر 2022 – توسط دانشگاه آلتو-اعتبار: Jaana Vapaavuori / گروه تحقیقاتی طراحی مواد چند منظوره

محققان دانشگاه آلتو در حال توسعه روشی برای تبدیل زباله های زیستی به مواد جاذب صدا جدید و پایدار هستند. یکی از نتایج در نظر گرفته شده برای پروژه تحقیقاتی، ایجاد جایگزین هایی برای مصالح ساختمانی پشم معدنی ( سنگ) است که معمولاً برای جذب صدا و عایق حرارتی استفاده می شود.

این ماده جدید به طور بالقوه می تواند جایگزین پشم شیشه و پشم سنگ در کانال های هوای تهویه ساختمان های آپارتمانی شود. فرآیند ساخت پشم شیشه دوستدار محیط زیست نیست، زیرا تولید آن به انرژی زیادی نیاز دارد. مواد جدید ایجاد شده توسط محققان آلتو زباله ها را به محصولی تبدیل می کند که نه تنها پایدار است، بلکه کار کردن با آن نسبت به پشم های معدنی درشت خوشایندتر است.

پروژه تحقیقاتی همکاری بین دو گروه از دو رشته بسیار متفاوت است. گروه تحت رهبری پروفسور Jaana Vapaavuori بر روی عملکردهای این ماده تمرکز دارد، در حالی که گروه به رهبری پروفسور Tapio Lokki با خواص صوتی آن سروکار دارد.

به گفته پروفسور Vapaavuori، آنچه در مورد مواد جدید راحت است، این است که تقریباً از هر نوع زباله زیستی تصادفی می توان برای ایجاد آن استفاده کرد. از آنجایی که جاذب های صوتی یک محصول حجیم هستند، الزامات برای مواد نهایی سختگیرانه نیست.

“در آخرین مقاله خود، ما بر روی سه دسته مختلف زباله متمرکز شدیم – ضایعات کشاورزی، زباله‌های زیستی پردازش مواد غذایی صنعتی و جلبک‌های جمع‌آوری‌شده از طبیعت. قبلاً ثابت شده است که این مواد در جذب صدا مانند استانداردهای تجاری مانند پشم شیشه عملکرد خوبی دارند.

این مقاله در Advanced Sustainable Systems منتشر شده است.

به سمت تولید صنعتی

تیم های تحقیقاتی در حال حاضر در حال کار بر روی بهبود خواص جذب صدا مواد جدید هستند. آنها تاکنون روی نمونه‌های کوچکی از زباله‌ها کار کرده‌اند، اما هدف این است که کار را به مقادیر زیادی زباله‌های صنعتی واقعی ارتقا دهند.

ما قبلاً آموخته‌ایم که زباله‌های زیستی ماده خام مناسبی برای تولید مواد جذب صدا هستند. با پروژه جدید با محققان CHEM، انتظار داریم که کنترل بهتری بر تخلخل چند مقیاسی و ریزساختار مواد داشته باشیم، با در نظر گرفتن مقیاس‌پذیری برای فرآیندهای صنعتی. پروفسور تاپیو لوکی می‌گوید، ما به محصولاتی نیاز داریم که بتوان در یک هفته میلیون‌ها متر مربع تولید کرد.

https://techxplore.com/news

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *