نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 10:05 ق.ظ

برای توقف روبات های قاتل کارشناسان جهان زنگ خطر را به صدا در می آورند؟

23 اکتبر 2022 -تصویری مفهومی از سگ‌های روباتی در آینده نزدیک که برای کمک به نیروها استفاده می‌شوند. mikkelwilliam/iStock

ممکن است تصور کنید هالیوود در پیش بینی آینده خوب است. در واقع، رابرت والاس، رئیس دفتر خدمات فنی سیا و معادل آمریکایی Q ساختگی MI6، نقل کرده است که چگونه جاسوسان روسی آخرین فیلم باند را تماشا می‌کنند تا ببینند چه فناوری‌هایی ممکن است به سراغشان بیاید.

بنابراین وسواس مداوم هالیوود با روبات‌های قاتل ممکن است نگران‌کننده باشد. جدیدترین چنین فیلمی، درام دادگاه روبات جنسی اپل تی وی، دالی است.

هرگز فکر نمی‌کردم که عبارت «ربات‌های جنسی درام در دادگاه» را بنویسم. بر اساس داستان کوتاهی از الیزابت بیر در سال 2011، طرح داستان درباره یک میلیاردر است که توسط یک ربات جنسی کشته شده است و سپس از یک وکیل برای دفاع از اقدامات جنایتکارانه خود می خواهد.

روبات های قاتل واقعی

دالی جدیدترین فیلم از مجموعه طولانی فیلم‌هایی است که روبات‌های قاتل را به نمایش می‌گذارند – از جمله HAL در 2001 کوبریک: یک ادیسه فضایی، و ربات T-800 آرنولد شوارتزنگر در سری ترمیناتور. در واقع، تضاد بین ربات ها و انسان ها در مرکز اولین فیلم بلند علمی تخیلی، فیلم کلاسیک متروپلیس محصول 1927 فریتز لانگ قرار داشت.

اما تقریباً همه این فیلم ها اشتباه می کنند. ربات‌های قاتل، ربات‌های انسان‌نما با نیت شیطانی نخواهند بود. این ممکن است یک خط داستانی دراماتیک و موفقیت در گیشه را ایجاد کند، اما چنین فناوری هایی چندین دهه، اگر نگوییم قرن ها، با شما فاصله دارند.در واقع، برخلاف ترس‌های اخیر، روبات‌ها ممکن است هرگز حساس نباشند.

این فناوری‌های بسیار ساده‌تری هستند که باید نگران آن باشیم. و این فناوری‌ها امروز در مناطقی مانند اوکراین و قره‌باغ کوهستانی در میدان نبرد ظاهر می‌شوند.

در اخبار شبانه تلویزیون، ما می بینیم که چگونه جنگ مدرن توسط هواپیماهای بدون سرنشین، تانک ها، کشتی ها و زیردریایی های خودران هر چه بیشتر تغییر می کند. این ربات ها فقط کمی پیچیده تر از آنهایی هستند که می توانید در فروشگاه سرگرمی محلی خود بخرید.و به طور فزاینده ای، تصمیمات برای شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف به الگوریتم های آنها واگذار می شود.

این جهان را به مکانی خطرناک می برد، با انبوهی از مشکلات اخلاقی، قانونی و فنی. برای مثال، چنین تسلیحاتی وضعیت آشفته ژئوپلیتیک ما را بیشتر بر هم خواهد زد. ما در حال حاضر شاهد ظهور ترکیه به عنوان یک قدرت بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین هستیم.

و چنین سلاح هایی از خط قرمز اخلاقی عبور می کنند و وارد دنیایی وحشتناک می شوند که در آن ماشین های غیرقابل پاسخگویی تصمیم می گیرند چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد.با این حال، سازندگان ربات ها شروع به عقب نشینی از این آینده کرده اند.

تعهد به عدم استفاده از سلاح

هفته گذشته، شش شرکت پیشرو روباتیک متعهد شدند که هرگز از پلتفرم‌های ربات خود استفاده نخواهند کرد. این شرکت‌ها عبارتند از Boston Dynamics که ربات انسان‌نما Atlas را می‌سازد، که می‌تواند یک بالعکس خیره‌کننده انجام دهد، و سگ ربات Spot، که به نظر می‌رسد مستقیماً از مجموعه تلویزیونی Black Mirror خارج شده است.

این اولین بار نیست که شرکت های رباتیک درباره این آینده نگران کننده صحبت می کنند. پنج سال پیش، من نامه ای سرگشاده با امضای ایلان ماسک و بیش از 100 بنیانگذار دیگر شرکت های هوش مصنوعی و روباتی ترتیب دادم که از سازمان ملل خواستند استفاده از ربات های قاتل را تنظیم کند. این نامه حتی پاپ را به رتبه سوم جایزه خلع سلاح جهانی رساند.

با این حال، این واقعیت که شرکت‌های پیشرو روباتیک متعهد شده‌اند که پلتفرم‌های روباتی خود را به سلاح تبدیل نکنند، بیش از هر چیز دیگری یک علامت فضیلت است.

به عنوان مثال، قبلاً دیده‌ایم که اشخاص ثالث اسلحه‌ها را روی کلون‌های سگ ربات Spot Boston Dynamics نصب کرده‌اند. و چنین ربات های اصلاح شده ای در عمل موثر بوده اند. دانشمند ارشد هسته ای ایران در سال 2020 توسط ماموران اسرائیلی با استفاده از مسلسل روباتی ترور شد.

https://interestingengineering.com/innovation/the-plan-to-stop-killer-robots?utm_source=newsletter&utm_medium=mailing&utm_campaign=Newsletter-24-10-2022

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *