نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 11:45 ب.ظ

آیا جمعیت ماهی تن درجهان در حال بازسازی است؟  

اندی کوربلی -21 اکتبر 2022-قایق های ماهیگیری در سواحل هاوایی  SWNS

بر اساس تحقیقات جدید، مناطق ممنوعه ماهیگیری با موفقیت ماهی تن را احیا می کنند و در عین حال صنعت ماهیگیری را تقویت می کنند.مناطق ماهیگیری ممنوع شناخته شده می تواند به زندگی دریایی بی تحرک مانند مرجان ها یا خرچنگ ها کمک کند، و اکنون دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوآ برای اولین بار نشان داده اند که آنها همچنین به ماهی های مهاجر در مسافت های طولانی کمک می کنند.

پیش از این تصور می شد که هیچ منطقه حفاظت شده دریایی (MPA) نمی تواند به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند از گونه هایی مانند ماهی تن که مسافت های طولانی را طی می کنند محافظت کند.

اما حوزه ملی دریایی Papahānaumokuākea تقریباً چهار برابر کالیفرنیا است و بزرگترین منطقه ماهیگیری ممنوع در جهان است.

دانشمندان روی قایق‌های ماهیگیری در همان نزدیکی، اما در خارج از منطقه مشاهده کردند که 54 درصد ماهی تن زردپر بیشتر، 12 درصد ماهی تن درشت چشم بیشتر و نرخ صید برای همه گونه‌های دیگر 8 درصد افزایش یافته است.

مزایای اقتصادی زیادی نیز برای این مناطق وجود دارد – در سطح جهان صنعت ماهیگیری تن ماهی نزدیک به 40 میلیارد دلار در سال تولید می کند و از میلیون ها شغل در سراسر جهان پشتیبانی می کند.

این تیم با نوشتن در مجله Nature، نتایج مثبت را به این نتیجه رساندند که ماهی تن در واقع بدنش‌ قوی است و بیشتر زندگی خود را در یک مکان می‌گذراند.

پروفسور جنیفر رینور در دانشگاه گفت: «در طول 30 سال گذشته، ما آموخته‌ایم که ماهی‌های تن به اندازه‌ای که قبلاً فکر می‌کردیم، از خانه دور نمی‌شوند. از ویسکانسین و یکی از نویسندگان مقاله. جزایر هاوایی انکوباتور ماهی تن زردپر است و معلوم است که بسیاری از این ماهی ها در این منطقه می مانند.

این مناطق تأثیر فرهنگی نیز دارند زیرا ماهی تن زرد باله و ماهی تن درشت چشم، که به نام «آهی» شناخته می‌شوند، از لحاظ تاریخی در فرهنگ و رژیم غذایی هاوایی مرکزی بوده‌اند.

سارا مدوف، یکی از نویسندگان این دانشگاه، “من که در هاوایی متولد و بزرگ شدم، می دانم که آهی چقدر برای جامعه اینجا مهم است.” مانوآ هاوایی “این فقط چیزی نیست که در رستوران های سوشی فانتزی خورده می شود، بلکه نقطه کانونی گردهمایی های خانوادگی، عروسی ها، تولدها، جشن های فارغ التحصیلی و مهمانی های شب سال نو است.”

این اطمینان‌بخش است که بدانم این بنای تاریخی از این منبع برای فرزندان خودم و نسل‌های آینده محافظت می‌کند.»

Papahānaumokuākea در زمان ایجاد در سال 2006 و گسترش آن در سال 2016 برای ایجاد مزیت برای صید ماهی تن محلی ایجاد نشد  و برای محافظت از منابع بیولوژیکی و فرهنگی در نظر گرفته شده بود.این منطقه برای بومیان هاوایی مقدس است که در کنار ایالت هاوایی و دولت فدرال این بنا را مدیریت می کنند.

پروفسور Kekuewa Kikiloi از مرکز Kamakakūokalani برای مطالعات هاوایی در دانشگاه هاوایی در مانوآ، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این تحقیق نشان می دهد که مناطق حفاظت شده در اقیانوس آرام چقدر مهم هستند.

این تحقیق توسط مدوف و همکاران. ارزش مناطق حفاظت شده دریایی در مقیاس بزرگ در اقیانوس آرام را مجدداً تأیید می کند. “حفاظتی که بومیان هاوایی و سایر ذینفعان برای پاپهاناوموکوآکیا برای آن مبارزه کردند به نفع همه از جمله منافع ماهیگیری است.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *