نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 5:02 ب.ظ

بزرگترین ایستگاه ذخیره انرژی باتری جریانی جهان که به شبکه متصل است

29 سپتامبر 2022 – توسط آکادمی علوم چین -دالیان فلو باتری ذخیره انرژی نیروگاه زمان پیک. اعتبار: DICP

ایستگاه بزرگ ذخیره‌سازی انرژی باتری دالیان جریان ۱۰۰ مگاواتی، با بیشترین توان و ظرفیت تا کنون در جهان، در ۲۹ سپتامبر در شهر دالیان چین به شبکه برق متصل شد و در اواسط سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

این پروژه ذخیره انرژی از نظر فنی توسط گروه پروفسور لی شیانفنگ از موسسه فیزیک شیمی دالیان (DICP) آکادمی علوم چین پشتیبانی می شود. و این سیستم توسط Rongke Power Co. Ltd ساخته و یکپارچه شده است.

فاز اول پروژه روی شبکه 100 مگاوات/400 مگاوات ساعت است. بر اساس میانگین مصرف برق روزانه 2 کیلووات ساعت در چین، این نیروگاه می تواند تقاضای برق روزانه 200000 نفر از ساکنان را برآورده کند، بنابراین فشار وارده بر منبع تغذیه در دوره های اوج مصرف کاهش می یابد و قابلیت اطمینان منبع تغذیه در منطقه جنوبی دالیان بهبود می یابد.

فناوری ذخیره‌سازی انرژی می‌تواند به سیستم‌های قدرت کمک کند تا پس از دسترسی در مقیاس بزرگ به شبکه برق، به توانایی پاسخگویی و کرنش مورد نیاز دست یابند. همچنین در تسهیل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، که برای کمک به چین برای دستیابی به اهداف کربن و بی طرفی کربن، کلیدی است، اهمیت ویژه ای دارد، اما به دلیل تغییرات باد و نور خورشید و غیره همیشه قابل دسترسی نیست.

نیروگاه ذخیره انرژی باتری دالیان فلو که مبتنی بر فناوری ذخیره انرژی باتری جریان وانادیوم است که توسط DICP توسعه یافته است، به عنوان «پاور بانک» شهر عمل می کند و نقش «ضربه پیک و پر کردن گپ» در سراسر برق را ایفا می کند. این سیستم به دالیان کمک می کند تا از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید استفاده کند.

این منابع انرژی تجدیدپذیر برای شارژ باتری های ایستگاه در طول دوره بارگذاری شبکه با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری استفاده می شود. بعداً در اوج بار شبکه، انرژی شیمیایی ذخیره شده دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل شده و به کاربران منتقل می شود.

فناوری ذخیره انرژی ایستگاه از یون‌های وانادیوم با حالت‌های ظرفیت مختلف استفاده می‌کند. انرژی الکتریکی و انرژی شیمیایی از طریق واکنش‌های ردوکس این یون‌ها در الکترولیت‌های مثبت و منفی به عقب و جلو تبدیل می‌شوند، بنابراین ذخیره‌سازی در مقیاس بزرگ و آزاد شدن انرژی الکتریکی محقق می‌شود.

این فناوری به دلیل ایمنی عالی، قابلیت اطمینان خوب، توان خروجی و ظرفیت ذخیره‌سازی زیاد، عمر طولانی، عملکرد خوب هزینه، استفاده از الکترولیت‌های قابل بازیافت و سازگاری با محیط زیست، در کاربردهای ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس بزرگ امیدوارکننده است.

علاوه بر این، این فناوری می‌تواند با انرژی حرارتی معمولی، انرژی هسته‌ای و سایر منابع انرژی کار کند و تنظیم اوج و تنظیم فرکانس را برای سیستم قدرت و همچنین انعطاف‌پذیری آن را بهبود بخشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *