نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 10:40 ب.ظ

همکاری هوشمند برای ارائه خدمات نظارتی و اپیدمی در شهرهای هوشمند

14 سپتامبر 2022 -توسط دانشگاه ملی اینچئون -اعتبار: CC0 دامنه عمومی

در زمان‌های اخیر علاقه زیادی به روبات‌های متحرک و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) وجود داشته است، عمدتاً به این دلیل که این فناوری‌ها پتانسیل این را دارند که مزایای بسیار زیادی را برای ما فراهم کنند. با ظهور فناوری 5G، انتظار می‌رود پهپادها و روبات‌های متحرک به طور کارآمد و ایمن طیف گسترده‌ای از خدمات را در شهرهای هوشمند از جمله نظارت و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر ارائه دهند. اکنون به خوبی ثابت شده است که ربات ها می توانند در محیط های مختلف برای انجام فعالیت هایی مانند عملیات نظارت و نجات مستقر شوند. اما تا به امروز، همه این عملیات مستقل از یکدیگر بوده اند و اغلب به صورت موازی کار می کنند. برای تحقق پتانسیل کامل پهپادها و روبات‌های متحرک، باید از این فناوری‌ها با هم استفاده کنیم تا بتوانند از یکدیگر پشتیبانی کرده و عملکردهای متقابل را تقویت کنند.

برای این منظور، تیمی از محققان به رهبری دانشیار هیونبوم کیم از دانشگاه ملی اینچئون، کره جنوبی، یک زیرساخت همکاری با کمک هوش مصنوعی (AI) برای پهپادها و روبات‌های متحرک طراحی کرده‌اند. در مقاله‌ای که در شبکه IEEE منتشر شده است، محققان کل ساختاری را که می‌تواند از پهپادها و روبات‌های متحرک در مناطق عمومی و خصوصی برای عملیات‌های متعددی مانند گشت‌زنی، شناسایی و نجات حادثه، و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر استفاده کند، تشریح کردند.

به گفته دکتر کیم، “نگاه جمعی به نظارت و گسترش بی سابقه اپیدمی مانند COVID-19 با هم بسیار مهم است. به همین دلیل است که ما سیستم نسل بعدی را با تمرکز بر نظارت هوایی-زمینی و پیشگیری از بیماری همه گیر طراحی کردیم که توسط ربات های متحرک هوشمند و پشتیبانی می شود..”

سیستم طراحی شده توسط این تیم از دو زیرسیستم، یکی برای مناطق عمومی و دیگری برای مناطق خصوصی تشکیل شده است. هر دو سیستم از یک مرکز مدیریت متمرکز (CAC) تشکیل شده اند CAC. به ایستگاه های مختلف قرار ملاقات (URS) متصل است که در مناطق عمومی قرار دارند. این URS ها جایی هستند که پهپادها و روبات های متحرک دوباره پر شده و داده ها را به اشتراک می گذارند. ربات های متحرک همچنین مجهز به امکانات شارژ برای شارژ مجدد پهپادهای اسکله در هوا هستند. هدف سیستم عمومی گشت زنی در مناطق عمومی، شناسایی حوادث و بلایا، ارائه کمک و انجام فعالیت های پیشگیری از بیماری همه گیر مانند حمل و نقل تجهیزات پزشکی است. سیستم خصوصی می تواند تحویل پزشکی سریع و آزمایش های غربالگری را به خانه ها ارائه دهد.

اما در مورد حریم خصوصی تحت چنین نظارتی چطور؟ دکتر کیم می‌گوید که “حریم خصوصی در واقع یک نگرانی اصلی برای هر مکانیزم نظارتی است. بنابراین، ما تنظیمات حریم خصوصی مختلفی را برای سیستم‌های مختلف ایجاد کرده‌ایم. برای سیستم عمومی، مناطق محدودی وجود دارد که فقط پهپادهای عمومی مجاز می‌توانند وارد شوند. برای سیستم خصوصی. مناطق خصوصی دائمی وجود دارد که هیچ پهپادی نمی‌تواند وارد آنها شود، مگر در مواقع اضطراری و مناطق دسترسی موقت که پهپادهای مجاز می‌توانند با مجوز قانونی از مالکان وارد شوند.

نویسندگان به پتانسیل این زیرساخت برای بهبود زندگی مردم خوشبین هستند. این سیستم می‌تواند طیف گسترده‌ای از خدمات، از شناسایی و جلوگیری از وحشت احتمالی در فضاهای عمومی تا شناسایی و خاموش کردن آتش‌سوزی در خانه‌های شخصی را ارائه دهد.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *