نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 3:31 ب.ظ

یک پروژه DIY که می تواند انرژی خورشیدی را متحول کند

24 آگوست 2022 – توسط مرکز تعالی ARC در علوم Exciton

جیمی لرد در دانشگاه ملبورن کار می کند. اعتبار: Exciton Science/Gavan Mitchell & Michelle Gough

دکتر Jamie Laird، محقق مرکز عالی ARC در علوم Exciton و دانشگاه ملبورن، دستگاه جدیدی را برای آزمایش عیوب سلول های خورشیدی پروسکایت اختراع کرده است که اولین در نوع خود در سراسر جهان است.

سلول‌های خورشیدی پروسکایت می‌توانند از نظر کارایی با سیلیکون مطابقت داشته باشند، تولید ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند، اما هنوز از نظر تجاری قابل دوام نیستند، زیرا زمانی که در معرض گرما، نور، رطوبت و اکسیژن قرار می‌گیرند هنوز بسیار ناپایدار هستند.

اینجاست که دستگاه جیمی وارد می‌شود. ترکیبی از یک میکروسکوپ و یک لیزر ویژه، تصاویر و نقشه‌هایی از نقص‌های سلول‌های خورشیدی تولید می‌کند و به دانشمندان می‌گوید که سلول‌ها با گذشت زمان و استفاده از کجا قدرت یا کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین داده هایی را برای نشان دادن دلیل ارائه می دهد.

نمونه‌ای از میکرو طیف‌سنجی، این تکنیک نوآورانه زندگی را به عنوان یک پروژه شخصی برای جیمی آغاز کرد و در ابتدا برای تجزیه و تحلیل مواد معدنی در نظر گرفته شد.

هنگامی که او به Exciton Science پیوست، متوجه شد که ابزار او ابزاری عالی برای کمک به همکاران – و دیگر محققان برجسته سلول‌های خورشیدی در سراسر جهان – برای درک بهتر مسائل ناامیدکننده‌ای است که پروسکایت‌ها را از تحقق وعده هیجان‌انگیزشان باز داشته است.

جیمی گفت: “اساس این تکنیک میکروسکوپ است اما ادغام آن با تجزیه و تحلیل فرکانس.”

ما از پرتو لیزر استفاده می کنیم و روی یک نقطه تمرکز می کنیم و در سراسر دستگاه اسکن می کنیم تا کیفیت سلول خورشیدی را اندازه گیری کنیم.این روش جدید به ما امکان می‌دهد تا تجزیه و تحلیل تصویری سلول‌های خورشیدی کامل یا کامل انجام دهیم و به نحوه عملکرد آنها، تغییر آنها با گذشت زمان و افزایش سن و اینکه چقدر سلول خورشیدی خوب هستند، نگاه کنیم.

علاوه بر شرکای دانشگاه موناش، تیمی از دانشگاه آکسفورد در حال ارسال نمونه‌هایی از نمونه‌های اولیه هستند تا توسط دستگاه خانگی جیمی آزمایش شوند.و اعضای دانشگاه سیدنی که بر روی سلول های خورشیدی آزمایشی برای ماهواره ها و سایر وسایل نقلیه فضایی کار می کنند نیز در لیست انتظار برای همکاری هستند.

جیمی گفت: “شما نمی توانید یک سلول خورشیدی داشته باشید که به سرعت تجزیه شود، زمانی که قرار است 20 سال در این زمینه دوام بیاورد.”

“این یک حلقه مفقوده در مجموعه تکنیک هایی است که ما باید در آن مشکل جهش کنیم.”

کار جیمی در مجله Small Methods منتشر شده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *