نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:20 ق.ظ

پلی استایرن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به یک ماده شیمیایی ارزشمند در جلبک دریایی تبدیل شد.

اندی کوربلی -9 اوت 2022  -AddThis Sharing Buttons

پلی استایرن (Styrofoam) با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به یک ماده شیمیایی ارزشمند در جلبک دریایی تبدیل شده است. این ماده تجزیه شده، مولکولی DPM (دی فنیل متان) را در گیاهان آبزی تولید می کند که در تولید دارو، تولید پلیمرها و حتی عطرها و سایر لوازم آرایشی استفاده می شود.

پلی استایرن پلاستیک غیر قابل تخریبی است که در همه چیز از ظروف غذاخوری گرفته تا بسته بندی تلویزیون یافت می شود.به دلیل فرآیندهای پرهزینه و پیچیده مورد نیاز و همچنین دشواری جمع آوری آن، به ندرت بازیافت می شود.اکنون دانشمندان با استفاده از یک تکنیک ساده و ارزان که پرتوهای فرابنفش و یک کاتالیزور شیمیایی را ترکیب می کند، آن را تجزیه کرده اند.

انگیزه بازار در این فرآیند ایجاد می شود، زیرا قیمت بازار برای DPM 10 برابر بیشتر از سایر مواد ساخته شده از پلی استایرن است. سایر مواد شیمیایی با ارزش تولید شده عبارتند از بنزوفنون که برای پوشش های شفاف در صنعت چاپ و فیلم استفاده می شود و اسید ..oxo-4-phenyl-butyric.

پروفسور گرگ لیو، نویسنده ارشد این مقاله، از ویرجینیا تک توضیح می‌دهد: «بسیاری از تأسیسات بازیافت شهری به ساکنان دستور می‌دهند که پلی استایرن را در سطل‌های بازیافت خانه‌شان نریزند». در حال حاضر، روش اصلی بازیافت پلی استایرن محصولی را به دست می‌دهد که اغلب آنقدر کم کیفیت است که نمی‌تواند این فرآیند را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه کند.

به عبارت دیگر، اگر یک کارخانه بازیافت بخواهد پلی استایرن را در مقیاس بزرگ بازیافت کند، یا نیاز به تقویت مالی، مانند یارانه دولتی دارد، یا خطر تمام شدن پول و تعطیلی آن وجود دارد.

تیم VA Tech مطالعه‌ای را در PNAS منتشر کرد که فناوری آنها را نشان می‌داد، اما همچنین یافته‌های اقتصادی را از طریق مشاوره با کارشناسان کسب‌وکار از دانشگاه سانتا کلارا در کالیفرنیا و دانشگاه دانگ‌بی در چین شامل شد.

طبق گزارش وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی، حدود 1.15 میلیارد ظروف پلی استایرن مواد غذایی و نوشیدنی در سال 2018 در انگلستان فروخته شد.برخلاف بیشتر پلاستیک‌ها، پلی استایرن می‌تواند برای بیش از 1000 سال دست نخورده باقی بماند و حضور آن در محیط با بیماری‌ها، از جمله برخی سرطان‌ها مرتبط است.

اما وقتی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد ضعیف می شود. محققان نشان دادند نور خورشید پلی استایرن را از نظر شیمیایی تجزیه می کند. در حالی که این امکان روش‌های بازیافت را افزایش می‌دهد، به این معنی است که شناور شدن در اقیانوس‌ها به میکروپلاستیک‌ها تجزیه می‌شود و آسیب‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند.فروش ظروف غذای پلی استایرن یکبار مصرف فقط به همین دلیل در اسکاتلند ممنوع شده است.

پروفسور لیو می‌گوید: «بسیاری از ما راحت هستیم که یک قوطی فلزی یا یک شیشه شیشه‌ای را بدون فکر کردن به سطل بازیافت می‌اندازیم. هر کارخانه بازیافتی برای رسیدگی به هر نوع پلاستیک مجهز نیست. این به این دلیل است که شیمی و ساختار مواد پلاستیکی متنوع است و هر نوع به روش بازیافت خاصی نیاز دارد.

ما در ویرجینیا تک می‌توانیم قطعه کوچکی را در این پازل بزرگ سهیم کنیم و راه‌حل‌هایی برای تأثیرگذاری مثبت بر جهان ارائه دهیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *