نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:01 ق.ظ

مطالعه راه را برای استفاده گسترده معماری از لاستیک های پایان چرخه عمر هموار می کند

دانشگاه استرالیای جنوبی -22 آگوست 2022 -“Earthship” ساخته شده از لاستیک های بازیافتی در Ironbank، SA.

یک مطالعه جدید توسط دانشگاه استرالیای جنوبی یکپارچگی ساختاری دیوارهای ساخته شده از لاستیک های پر از خاک را آزمایش و تأیید کرده است که نتایج به طور بالقوه فرصت های جدیدی را برای استفاده مجدد از لاستیک های پایان عمر در صنعت ساخت و ساز فراهم می کند.

ضایعات تایر نشان دهنده یک چالش بزرگ پایداری در سطح جهانی است، به طوری که استرالیا به تنهایی سالانه به طور متوسط ​​55 میلیون (450000 تن) تایر پایان عمر تولید می کند.

در حالی که دیواره‌های لاستیک پر از خاک برای دهه‌ها در سناریوهای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفتند، قبلاً هیچ داده تجربی قوی برای حمایت از استفاده از آنها وجود نداشت، واقعیتی که جذب گسترده‌تر آنها توسط معماران و مهندسان را محدود کرده است.

تیم UniSA متشکل از Yachong Xu، Martin Freney، Reza Hassanli، Yan Zhuge، Mizanor Rahman و Rajibul Karim با حمایت Tire Stewardship استرالیا، یکپارچگی ساختاری دیواره لاستیک آزمایشی را به دقت ارزیابی کرده است تا نحوه عملکرد ساختار تحت فشارهای مختلف را بررسی کند.

به گفته دکتر مارتین فرنی، دیوار ثابت کرد که از نظر ساختاری به اندازه دیوارهای معمولی که در کاربردهای مسکونی استفاده می شود، سالم است.

دکتر فرنی می‌گوید: «دیواری که ما آزمایش کردیم اولین دیواری از نوع خود بود که به صورت علمی به این روش آزمایش شد و همه داده‌ها نشان می‌دهند که دیواره‌های تایر می‌توانند ساختارهای بسیار محکم و ایمنی داشته باشند.»

“در حالی که این یکپارچگی ساختاری برای سال‌ها در کاربردهایی مانند دیوارهای حائل در خانه‌های زمینی و ارتشیپ مشاهده شده است، فقدان اطلاعات پشتیبان مانع از جذب گسترده‌تر دیواره‌های تایر توسط مهندسان و معماران شده است، و ما امیدواریم این مطالعه انجام شود. آن را تغییر خواهد داد و دامنه پروژه هایی را که در آنها از این دیوارها استفاده می شود، گسترش خواهد داد.”

دکتر فرنی در بررسی کاربردهای گسترده برای دیوارهای تایر، چندین ویژگی منحصر به فرد سازه را پیشنهاد می کند که ممکن است مزایایی نسبت به برخی از رویکردهای سنتی ساختمان، به ویژه برای دیوارهای حائل داشته باشد. دیواره های لاستیک نه تنها از نظر ساختاری مانند دیوارهای حائل بتنی یا چوبی هستند، بلکه بسیار انعطاف پذیر هستند.برخلاف دیوارهای بتنی، متوجه شدیم که این دیوارها پس از ضربه، مانند زلزله، توانایی «بازگشت به شکل» را دارند.و اگر از مواد زهکشی مانند قلوه سنگ های بتن بازیافتی یا آجرهای خرد شده برای پرکردن لاستیک ها استفاده شود، آنها همچنین زهکشی عالی را ارائه می دهند که می تواند در بسیاری از سناریوهای دیوار حائل مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، استفاده از مواد پرکننده بازیافتی باعث کاهش محیط زیست می شود..”

در حالی که این مطالعه تنها یک دیوار دنیای واقعی را به عنوان بخشی از پروژه آزمایش کرد، دانشگاه UniSA Ph.D. یاچونگ ژو مدل‌های نرم‌افزاری را توسعه داد که به داده‌های به‌دست‌آمده اجازه می‌دهد تا به طرح‌های دیگر تعمیم داده شوند و نتایج را برای طیف گسترده‌ای از سناریوها و ذینفعان قابل اجرا می‌سازد.

دکتر فرنی می گوید:

ما واقعاً معتقدیم که این تحقیق یک پایه شواهد قوی برای استفاده گسترده از دیواره‌های تایر در مسکن و سایر کاربردها فراهم می‌کند و گام بعدی تعامل با یک شریک صنعتی برای توسعه طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی برای دیواره‌های لاستیک خواهد بود.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *