نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 3:22 ب.ظ

استارت‌آپ بازیافت زباله‌های هسته‌ای می‌خواهد مشکل هسته‌ای را حل کند

16 آگوست، 2022 -اد مک گینس چیزهای زیادی در مورد مشکل زباله های هسته ای در ایالات متحده می داند. او از سال 1991 تا 2021 در وزارت انرژی ایالات متحده کار کرد و مستقیماً با تلاش های شکست خورده دولت ایالات متحده برای ایجاد یک مخزن زباله هسته ای در کوه یوکا، نوادا، برخورد کرد.

مک گینیس در گفتگوی تلفنی در ماه ژوئن به CNBC گفت: «مطمئناً از تلاش برای هدایت ایالات متحده به سمت توسعه و اجرای یک برنامه ذخیره سازی بلندمدت برای زباله های هسته ای، بار سنگینی روی پشت خود دارم.

«در اصل، هر دو طرف گفته اند که یافتن یک راه حل دائمی از نظر سیاسی غیرقابل اجرا است. اما در این میان، ما یک مشکل بزرگ و بزرگ حل نشده داریم که تقریباً بزرگترین توپ و زنجیره روی دوش بخش انرژی هسته ای ایالات متحده است که در تلاش است خود را برای نسل بعدی راکتورها تغییر دهد.»

مک گینیس دیگر برای دولت کار نمی کند، اما او همچنان برای حل مشکل زباله های هسته ای در راس استارت آپی به نام Curio، که در سال 2020 توسط برادران Yechezkel و Yehudah Moskowitz به عنوان بخشی از شرکت سرمایه گذاری آنها، Synergos Holdings، تاسیس شد، کار می کند.

برادران کوریو را برای توسعه نسل بعدی راکتورهای هسته ای پیشرفته تاسیس کردند. پس از برخی تحقیقات، آنها به این نتیجه رسیدند که شرکت های زیادی در حال نوآوری در آن فضا هستند، اما رقابت بسیار کمتری برای مقابله با مشکل زباله های هسته ای وجود دارد.

ایالات متحده سالانه حدود 2000 تن زباله هسته ای جدید تولید می کند که به حدود 86000 تنی که در حال حاضر تولید می شود اضافه می کند. بازفرآوری زباله‌های هسته‌ای یکی از راه‌های کاهش رادیواکتیو آن است، اما تنها ظرفیت کافی در جهان برای بازفرآوری 2400 تن در سال وجود دارد و بیشتر آن در فرانسه (1700 متریک تن) و روسیه (400 متریک تن) است.

استارت‌آپ ده نفره  هنوز در مراحل اولیه ساخت بلندمدت سرمایه‌بر است. مک گینس به CNBC گفت، اما هدف آن این است که یک مرکز آزمایشی در شش سال آینده و یک مرکز تجاری بازفرآوری زباله هسته ای تا سال 2035 راه اندازی و راه اندازی کند.

کارخانه تجاری Curio زمانی که به طور کامل ساخته شود ظرفیت 4000 تن متریک خواهد داشت. هزینه ساخت آن 5 میلیارد دلار خواهد بود و به اندازه یک استادیوم فوتبال NFL خواهد بود.

مک گینس گفت: «ما عنوان تمام 86000 متریک تن را می گیریم و دولت فدرال و مردم دیگر هرگز آن مواد رادیواکتیو سطح بالا را نخواهند دید، ما بار آن را بر عهده می گیریم. و ما زباله ها را گرفته و آنها را به محصول و گنج تبدیل می کنیم. این خط کسب و کار ما است.»

به گفته مک گینیس، ضایعات سوختی که از رآکتورهای معمولی خارج می شود، اشتباه است، زیرا تنها 4 درصد از ارزش انرژی بالقوه استفاده شده است ، با تشعشعات کافی برای آسیب رساندن به انسان برای تقریباً یک میلیون سال اما خطرناک است.

کوریو یک فرآیند شیمیایی به نام NuCycle را برای تبدیل زباله های هسته ای به محصولات قابل استفاده، مانند سوخت راکتورهای هسته ای پیشرفته، و همچنین ایزوتوپ هایی که می تواند برای عملکردهای دیگر، مانند تولید مواد تشکیل دهنده برای تولید منابع انرژی برای ماموریت های فضایی و انرژی مورد استفاده قرار گیرد، توسعه داده است.

این فرآیند میزان زباله های رادیواکتیو را به کمتر از 4 درصد از آنچه که با آن شروع شده بود کاهش می دهد. مک گینیس به CNBC گفت که این زباله ها تنها به 300 سال ذخیره سازی نیاز دارد.

«در اصل گنجینه ای از محصولات و کالاهایی وجود دارد که منتظر استخراج از این به اصطلاح زباله هستند.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *