نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:25 ق.ظ

دیواره مرجانی بزرگ استرالیا به دلیل افزایش دمای اقیانوس ها دچار سفید شدن گسترده و شدید شده است.

4 آگوست 2022 -اما نیوبرگر- در این عکس ارائه شده توسط اداره پارک دریایی Great Barrier Reef، صخره هاردی از هوا در نزدیکی جزایر Whitsunday، استرالیا مشاهده شده است.

عکاسی هوایی جامبو | اداره پارک دریایی مرجانی بزرگ از طریق AP

 یک گروه نظارتی گفت که دو سوم از دیواره مرجانی بزرگ در استرالیا بیشترین میزان پوشش مرجانی را در نزدیک به چهار دهه گذشته ثبت کرده است، اگرچه این صخره هنوز در برابر تغییرات آب و هوایی و سفید شدن انبوه آسیب پذیر است.بر اساس گزارش موسسه علوم دریایی استرالیا، بخش‌های شمالی و مرکزی صخره‌های مرجانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تا حدودی بهبود یافته‌اند، در حالی که منطقه جنوبی به دلیل شیوع ستاره‌های دریایی تاج خار شاهد از بین رفتن پوشش مرجانی بوده است.

مدیر عامل AIMS پل هاردیستی گفت که در حالی که مرجان در شمال و مناطق مرکزی نشانه ای است که صخره می تواند پس از آشفتگی ها بهبود یابد، از بین رفتن مرجان ها در منطقه جنوبی نشان داد که چگونه صخره هنوز در برابر “تداوم اختلالات حاد و شدیدی که در حال رخ دادن هستند آسیب پذیر است. بیشتر اوقات و ماندگاری بیشتری دارند.”

دیواره مرجانی بزرگ به دلیل افزایش دمای اقیانوس ها دچار سفید شدن گسترده و شدید شده است. این صخره در سال‌های 2016 و 2017 به شدت تحت تأثیر امواج گرمای زیر آب قرار گرفت که باعث رخدادهای سفید شد. امسال، ششمین بار به دلیل استرس گرمایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، دچار سفید شدن انبوه شد.

هاردیستی در یک بیانیه رسانه ای گفت: هر تابستان، ریف در معرض خطر استرس دمایی، سفید شدن و مرگ و میر بالقوه قرار می گیرد و درک ما از نحوه واکنش اکوسیستم به آن هنوز در حال توسعه است.

هاردیستی گفت: «رویدادهای سفید شدن سال 2020 و 2022، اگرچه گسترده بودند، اما به شدت وقایع 2016 و 2017 نرسیدند و در نتیجه، ما شاهد مرگ و میر کمتری بودیم. این آخرین نتایج نشان می‌دهد که صخره همچنان می‌تواند در دوره‌هایی عاری از اختلالات شدید بهبود یابد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که سال گذشته یونسکو پیشنهاد کرد که دیوار مرجانی بزرگ را به فهرست میراث جهانی در معرض خطر اضافه کند. قرار بود نشستی برای بحث در مورد آینده این صخره در ماه ژوئن در روسیه برگزار شود اما پس از حمله به اوکراین لغو شد.

در این گزارش آمده است که در مناطق مرکزی و شمالی، پوشش مرجانی سخت امسال به ترتیب به 33 و 36 درصد رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده در 36 سال گذشته پایش بوده است. در همین حال، پوشش مرجانی سخت در سطح منطقه در صخره‌های منطقه جنوبی به 34 درصد در سال جاری کاهش یافت، در حالی که این رقم در سال گذشته 38 درصد بود.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *