نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 1:02 ب.ظ

انرژی هسته ای در آستانه تجدید حیات یک تریلیون دلاری است، اما یک حادثه در هر نقطه می تواند این حرکت را متوقف کند.

3 آگوست، 2022 -کاترین کلیفورد   -21 ژوئیه 2022، بایرن، اسنباخ: بخار آب از سیستم خنک کننده نیروگاه هسته ای (NPP) ایسار 2 از پشت گل آفتابگردان بلند می شود.اتحاد تصویر | اتحاد تصویر | گتی ایماژ

انرژی هسته ای در نقطه عطف قرار دارد. شور و نشاط اولیه در مورد پتانسیل آن توسط یک سری از حوادث مخرب و خطرناک تضعیف شد: در پنسیلوانیا در سال 1979. چرنوبیل در اوکراین در سال 1986; و فوکوشیما دایچی در ژاپن در سال 2011.

اما اکنون، به لطف فناوری جدید و نیاز فوری به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، انرژی هسته‌ای در حال تبدیل شدن به بخشی برجسته از شبکه جهانی انرژی است. این امر به این دلیل است که تولید انرژی هسته‌ای هیچ یک از گازهای گلخانه‌ای خطرناک را که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، ایجاد نمی‌کند.

در میزگردی در سازمان ملل ، مجموعه‌ای از رهبران انرژی هسته‌ای از سراسر جهان گرد هم آمدند تا درباره دامنه آن و اینکه چرا اینقدر حیاتی است که عوامل صنعت با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که اقدامات ایمنی استاندارد در همه جا به کار می‌رود، بحث کنند.

یک حادثه هسته ای در هر نقطه ای این امکان را دارد که بزرگترین حرکت صنعت هسته ای در دهه های اخیر را بر هم بزند.

جنیفر ام. گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده گفت که انرژی هسته ای 20 درصد از قدرت بار پایه ایالات متحده و 50 درصد از قدرت بدون انتشار کربن آن را تشکیل می دهد. “و این فقط از ناوگانی است که امروز داریم بدون سایر موارد اضافه شده که امیدواریم ببینیم.”

راکتورها و نیروگاه‌های هسته‌ای آینده تقریباً مطمئناً از فناوری‌های متفاوتی با استاندارد فعلی استفاده خواهند کرد، زیرا هم آزمایشگاه‌های ایالات متحده و هم شرکت‌های خصوصی در حال سرمایه‌گذاری برای تحقیق در مورد رآکتورهای کارآمدتر هستند که ساخت آنها ارزان‌تر است و زباله کمتری تولید می‌کند. گرانهولم به عنوان مثال، رآکتور هسته ای پیشرفته ای را که TerraPower، شرکت نوآوری هسته ای بیل گیتس، در شهرک سابق زغال سنگ در وایومینگ نصب می کند، ذکر کرد.

بر اساس برآورد وزارت انرژی، گرانهولم گفت، تقاضا برای راکتورهای هسته ای پیشرفته در جهان حدود 1 تریلیون دلار ارزش دارد. گرانهولم گفت که این شامل کسب و کارهای ساخت آن رآکتورها و تمام زنجیره های تامین مرتبط است که باید برای حمایت از صنعت افزایش یابد.

گرانهولم گفت: «توسعه انرژی هسته ای پیشرفته برای ما یک اولویت است. البته، این فناوری‌ها همگی باید با ایمنی و امنیت هسته‌ای شروع و به پایان برسند.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تغییر در احساسات پیرامون انرژی هسته‌ای به سرعت اتفاق افتاده است.

“تا همین چند سال پیش، هسته ای در کنفرانس سالانه COP که مخفف کنفرانس احزاب است و فرصتی را برای رهبران جهانی فراهم می کند تا در مورد تغییرات آب و هوا گفتگو کنند، حضور نداشت، و شاید حتی مورد استقبال قرار نگرفت.” آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار سریع از یک متجاوز به یک شرکت‌کننده بسیار خوش‌آمد در این گفت‌وگو تبدیل شده است که در آن هسته‌ای جایگاهی دارد.»

کنفرانس بعدی COP در شرم الشیخ مصر در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و پس از آن در نمایشگاه دبی در امارات متحده عربی برگزار خواهد شد. آژانس در نظر دارد در هر دو این کنفرانس ها شرکت کند.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *