نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 9:10 ب.ظ

پانل‌های خورشیدی مرده بسیار ارزشمندتر می‌شوند و بازاری به ارزش 2.7 میلیارد دلار تا سال 2030 را دارند .

پن

اندی کوربلی -29 ژوئیه 2022 –

تقاضا برای قطعات پانل های فتوولتائیک خورشیدی (PV) بازیافتی در سال های آینده به دلیل افزایش تعداد نصب ها و تهدید تنگنای عرضه، افزایش می یابد.تجزیه و تحلیل Rystad Energy نشان می دهد که مواد قابل بازیافت پانل های PV در پایان عمرشان بیش از 2.7 میلیارد دلار در سال 2030 ارزش خواهند داشت، در حالی که در سال جاری فقط 170 میلیون دلار ارزش دارند.

این روند تنها در دهه های آینده شتاب خواهد گرفت و پیش بینی می شود ارزش مواد قابل بازیافت تا سال 2050 به 80 میلیارد دلار برسد.

بازیافت PV هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال انرژی دیده می شود، با پیش بینی می شود که ضایعات PV خورشیدی تا سال 2040 به 27 میلیون تن در سال افزایش یابد.

محل های دفن زباله یک گزینه آسان و ارزان هستند زیرا قیمت های فعلی فروش مجدد مواد بازیافتی هزینه های حمل و نقل، طبقه بندی و پردازش را جبران نمی کند. با این حال، نرخ رشد سریع مزارع در مقیاس بزرگ در انرژی خورشیدی می تواند این را تغییر دهد. تقاضای رو به رشد برای مواد معدنی پیش‌بینی می‌شود، به این معنی که بازیافت می‌تواند یک تسکین عرضه باشد، زیرا پانل‌ها به مرحله پایان عمر می‌رسند.

افزایش هزینه‌های انرژی، بهبود فناوری بازیافت و مقررات دولتی ممکن است راه را برای بازاری هموار کند که در آن تعداد بیشتری پنل‌های خورشیدی منسوخ به جای نزدیک‌ترین محل دفن زباله برای بازیافت فرستاده می‌شوند. کریستین استوگ، تحلیلگر ریستاد انرژی می‌گوید: بازیافت پانل‌های PV می‌تواند به اپراتورها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها، غلبه بر مشکلات زنجیره تامین و افزایش احتمال دستیابی کشورها به اهداف ظرفیت خورشیدی کمک کند.

تقاضا برای مواد و مواد معدنی مورد استفاده در PV خورشیدی با انتقال انرژی افزایش می‌یابد و قیمت‌های بالاتر نیز نتیجه محتمل است.

ریستاد با فرض یک عمر پانزده ساله پانل PV و تجزیه و تحلیل فعالیت های نصب در سال 2022، تخمین می زند که کدام مناطق و کشورها بیشترین سود را از بازیافت مواد PV در سال 2037 خواهند برد. چین قرار است امسال 40 درصد از تاسیسات جهانی را به خود اختصاص دهد و زمانی که این پانل ها در 15 ساله می شوند، ارزش بازیافت تخمینی حدود سه چهارم کل 4.8 میلیارد دلار آسیا از 9.6 میلیارد دلار کل جهان خواهد بود.پیش‌بینی می‌شود مواد PV بازیافتی در آمریکای شمالی در سال 2037 به ارزش 1.5 میلیارد دلار و اروپا 1.4 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.قطعات پانل با بالاترین ارزش عبارتند از آلومینیوم، نقره، مس و پلی سیلیکون. نقره حدود 0.05٪ از وزن کل را تشکیل می دهد اما 14٪ از ارزش مواد را تشکیل می دهد.

اولین مرحله بازیافت پانل PV جداسازی قطعات است، جایی که قاب آلومینیومی و جعبه اتصال از پانل جدا شده، به قطعات آسیاب شده و بر اساس مواد مرتب می شوند. امروزه ماشین‌های جداسازی PV در بازار وجود دارد، از جمله یکی از آنها توسط NPC ژاپن، که قبل از آسیاب کردن بقایای قطعات، قطعات پانل را حتی بیشتر از هم جدا می‌کند و نرخ بازیابی مواد را افزایش می‌دهد.

با تکنولوژی در حال تکامل، بازار به تدریج با اشتیاق بیشتر درک می شود و شرکت های جدیدی مانند استارت آپ SolarCycle مستقر در ایالات متحده که سرمایه اولیه قابل توجهی را از سرمایه گذاران ایجاد کرده است، در حال ظهور هستند.

.https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *