نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:10 ب.ظ

در بریتانیا حوزه تولید به یک رویکرد استراتژیک برای کنترل مصرف انرژی در آینده نیاز دارد

18 ژوئیه 2022 توسط The Manufacturer

جودی ایتون، مدیر عامل شرکت شل انرژی بریتانیا، در چشم انداز عرضه انرژی که به سرعت در حال تغییر است، بر این باور است که تولیدات بریتانیا باید در استراتژی تامین انرژی خود تجدید نظر کنند و در عین حال راه هایی برای کاهش مصرف را بررسی کنند.

استراتژی اخیر امنیت انرژی دولت شامل هیچ گونه اقدام جدیدی برای حمایت بیشتر از بهره وری انرژی نمی شود، و این بازار را مجبور می کند هم بهره وری و هم اهداف کربن زدایی 2035 خود را ارائه دهد. این در شرایطی است که تولیدکنندگان با فشارهای بی‌سابقه‌ای در هزینه‌ها به شکل کمبود مزمن مواد، کمبود مهارت‌ها، تورم دستمزدها و افزایش هزینه‌های انرژی مواجه هستند. شاید از اصطلاح “طوفان کامل” بیش از حد استفاده شده باشد، اما مطمئناً در اینجا مناسب است.

با توجه به چنین مجموعه ای از شرایط منحصر به فرد، صنعت بریتانیا باید به شدت در مورد مصرف انرژی خود فکر کند. همه ما به روشن کردن سوئیچ و دریافت منبع بی پایان انرژی نسبتا کم هزینه عادت کرده ایم. با این حال، نیروهای کلان اقتصادی و در واقع ژئوپلیتیکی این مدل را تغییر داده‌اند و زمان مناسبی برای اتخاذ رویکردی تازه برای تامین انرژی است. مهمتر از همه، این باید شامل کاهش مصرف برق کلی نیز باشد.

در آوریل 2022، دولت جانسون از سند سیاستی مورد انتظار خود تحت عنوان استراتژی امنیت انرژی رونمایی کرد. این سند جامع رویکرد خود را برای تامین امنیت ملی انرژی تشریح می‌کند، زیرا ما برنامه‌های بلندپروازانه را برای پذیرش کربن‌زدایی در بلندمدت و مدیریت نوسانات کوتاه‌مدت در سراسر بازارهای جهانی دنبال می‌کنیم.

تحریم‌های اخیری که اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و سایر کشورها علیه روسیه اعمال کرده‌اند، افراد، سازمان‌ها و کشورها را مجبور کرده است در پی محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده و فشارهای قیمتی متعاقب بر عرضه گاز عمده‌فروشی، تجدیدنظر در عرضه انرژی داشته باشند.

این استراتژی برنامه های بلندپروازانه ای را برای تسریع گسترش راه حل های تولید پایدار، از جمله هسته ای، باد، خورشیدی و هیدروژن، و همچنین جزئیات نقشه راه ملی نفت و گاز ما را تعیین می کند. یک اعلامیه کلیدی، تعهد دولت به تحویل معادل یک راکتور هسته ای در سال، در مقابل یک راکتور در هر دهه بود، با این هدف که تا سال 2030، 95 درصد برق ملی ما باید کربن کم باشد.

اما در حالی که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تجدیدپذیر باید مورد تجلیل قرار گیرد، این استراتژی شامل هیچ گونه اقدام جدیدی برای افزایش بهره‌وری انرژی نمی‌شود، و سرمایه‌گذاری در بازار را به بازار واگذار می‌کند و هم اهداف راندمان و هم کربن‌زدایی را هدایت می‌کند. با این اوصاف، برنامه‌هایی برای راه‌اندازی مشاوره در مورد افزایش انرژی خورشیدی پشت بام و دنبال نمودن سریع هیدروژن سبز یا آبی به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد.

پیش‌بینی می‌شود که چشم‌انداز عرضه به‌سرعت در حال تحول، انگیزه کسب‌وکارهایی را که هدفشان کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای رسیدن به اهداف انتشار دی‌اکسید کربن خالص صفر است، بیشتر خواهد کرد.

با این حال، شرکت‌ها در حال حاضر دریافته‌اند که کربن‌زدایی فرآیند پیچیده‌ای است که برای موفقیت به رویکردی چندوجهی و سرمایه‌گذاری بلندمدت نیاز دارد. در حالی که تغییر منابع انرژی و اتخاذ راه‌حل‌های تولید انرژی تجدیدپذیر مسیرهای واضحی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای صنعت هستند، کاهش مصرف کلی انرژی تجاری به همان اندازه مهم است.

افزایش بهره وری انرژی

سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات کارآمدتر و پذیرش راه‌حل‌های انرژی هوشمند، به‌عنوان مثال با نصب حسگرهایی که به طور خودکار چراغ‌ها را در اتاق‌های خالی خاموش می‌کنند و سطوح گرمایش را مطابق با کاربرد ساختمان تنظیم می‌کنند، یک رویکرد آزمایش‌شده برای مدیریت بهتر انرژی در محل است. گزینه دیگر نصب فناوری های تولید انرژی با کربن صفر است. گزینه های مناسب به اندازه سایت، مکان و تقاضای انرژی بستگی دارد و شامل انرژی باد و پنل های فتوولتائیک خورشیدی (PV) می باشد. اینها باید با نصب ظرفیت باتری برای ذخیره الکتریسیته تولید شده در زمان های کم تقاضا، و همچنین جایگزینی دیگ های گازسوز برای گرمایش با پمپ های حرارتی زمین یا هوا و به طور بالقوه هیدروژن برای کاربردهای گرمای فشرده تر ترکیب شوند.

این گزینه ها برای بهینه سازی موفقیت خود نیاز به سرمایه گذاری و تخصص دارند. همگی دوره‌های بازپرداخت متفاوتی را ارائه می‌کنند، اما همگی با چشم‌انداز بلندمدت کاهش انتشار کربن و افزایش انعطاف‌پذیری کسب‌وکار در برابر قیمت‌های نوسان انرژی و هرگونه اختلال در آینده همسو هستند.

راه حل های دیگر عبارتند از کاهش مصرف انرژی در زنجیره تامین، به عنوان مثال با تامین مواد و قطعات از نزدیک، که به کاهش وابستگی به قیمت های سوخت کمک می کند. در اینجا، کسب و کار هایی که از ناوگان کامیون‌های بزرگ یا کشتی‌رانی استفاده می‌کنند، ممکن است در موقعیت خوبی باشند تا به خودروهای برقی با انرژی هیدروژن سبز که بدون انتشار کربن تولید می‌شود، فکر کنند.

راه حل های دیگر عبارتند از کاهش مصرف انرژی در زنجیره تامین، به عنوان مثال با تامین مواد و قطعات از فواصل نزدیک، که به کاهش وابستگی به قیمت های سوخت کمک می کند. در اینجا، کسب و کارهایی که از ناوگان کامیون‌های بزرگ یا کشتی‌رانی استفاده می‌کنند، ممکن است در موقعیت خوبی باشند تا به خودروهای برقی با انرژی هیدروژن سبز که بدون انتشار کربن تولید می‌شود، فکر کنند.

هدایت نوآوری

به طور کلی، استراتژی جدید مسئولیت را بر دوش کاربران اصلی انرژی افزایش می‌دهد تا به توسعه نقشه‌های راه خود با مشارکت تامین‌کنندگان و کارشناسان فناوری خود ادامه دهند تا نوسانات بازار را برطرف کنند و انعطاف‌پذیری انرژی را در عملیات خود ایجاد کنند. این چارچوب چارچوبی را برای ساختن یک آینده انرژی امن تر تعیین می کند، اما چالش کربن زدایی همچنان یک اولویت است.

یک احساس فوریت برای انتقال انرژی پیش بینی شده در این استراتژی وجود دارد. گروه شل در حال حاضر در طیفی از ابتکارات، تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای کاهش اتکا به سوخت های فسیلی، بهبود بهره وری انرژی، بهترین استفاده از فناوری برای مدیریت تقاضا، جذب و ذخیره کربن و بسیاری از راه حل های دیگر مشارکت دارد. همه اینها بر اساس اصول «اجتناب، کاهش و کاهش» مصرف انرژی است.

ما قصد داریم عملیات خود را کربن زدایی کنیم و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 40 درصد کاهش دهیم. با ایجاد کسب و کار انرژی و ادامه نوآوری، می‌توانیم به مشتریان خود در دستیابی به اهداف بلندمدت کربن‌زدایی خود کمک کنیم. در عین حال، ما در حال سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های کم کربن از جمله تأسیسات هیدروژن سبز در اروپا و چین هستیم، رویکردهای پیشگامی که می‌تواند به ردیابی سریع انتقال نه تنها به کاهش انرژی کربن، بلکه به تأمین منابع انعطاف‌پذیر در صنعت کمک کند. متکی است.

تعهد ما از بالا سرچشمه می گیرد. بن ون بوردن، مدیرعامل شل، اخیراً گفت: «این فرصتی است که یک بار در هر نسل برای اطمینان از انتقال منظم به صفر خالص و در عین حال تقویت امنیت انرژی بریتانیاست  و شل آماده است تا نقش خود را ایفا کند. ما قصد داریم تا 25 میلیارد پوند در سیستم انرژی بریتانیا در یک دهه آینده با تایید هیئت مدیره سرمایه گذاری کنیم و بیش از 75 درصد از این مبلغ برای فناوری کربن کم و صفر است. جذب و ذخیره سازی باد فراساحلی، هیدروژن و کربن همگی حیاتی خواهند بود، اما ما به چارچوب های سیاستی مناسب نیاز داریم. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت در مورد جزئیات مهم هستیم تا این امر به واقعیت تبدیل شود.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *