نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 10:16 ب.ظ

۳ اپلیکیشن گوشی هوشمند که به کاهش ضایعات مواد غذایی در سراسر جهان کمک می کند

نویسنده: ویکتوریا مسترسون -5 جولای 2022 -تصویر از طریق Shutterstock/GoodStudio.

ضایعات مواد غذایی یک مشکل رو به افزایش در سطح جهانی است. به گفته WWF، حدود یک سوم مواد غذایی جهان هدر می‌رود یا از بین می‌رود و تأثیرات زیادی بر مردم، کره زمین و اقتصاد دارد.بر اساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل، بیش از 800 میلیون نفر هر شب گرسنه به رختخواب می روند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل تخمین می زند که 931 میلیون تن غذایی که هر ساله هدر می رود بین 8 تا 10 درصد از انتشار کربن جهانی را ایجاد می کند.بنابراین برای مقابله با این موضوع چه باید کرد؟ فناوری یک راه حل است. در سرتاسر جهان، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند مردم را تشویق می‌کنند تا رویکرد خود را نسبت به ضایعات مواد غذایی تغییر دهند. سه تای آنها اینجا ذکر می شوند .

1. غذا با یک کلیک نیم بها

در مصر، اپلیکیشنی به نام Tekeya به نانوایی ها، رستوران ها، خواربار فروشی ها و دسرفروشی ها اجازه می دهد تا مواد غذایی تازه فروخته نشده خود را به نصف قیمت بفروشند. این به معنای غذای مقرون به صرفه برای خریدارانی است که از برنامه رایگان Tekeya برای مرور و خرید غذاهای تخفیف دار در نزدیکی خود استفاده می کنند.همچنین به معنای سود بیشتر برای مغازه ها و رستوران ها، با افزایش فروش آنها و کاهش هزینه های پردازش زباله است. کاربران Tekeya همچنین می توانند از این برنامه برای اهدای وعده های غذایی رایگان به خیریه ها استفاده کنند.

Tekeya می گوید در سال 2021 توانسته است حدود 40000 وعده غذایی را ذخیره کند که معادل 85 تن CO2 است.

2. غذای اضافی جمع آوری شده است

در بریتانیا، اپلیکیشن مشابهی به نام Too Good To Go به خریداران این امکان را می‌دهد تا مواد غذایی اضافی را با قیمت‌های تخفیف‌خورده از رستوران‌های محلی، نانوایی‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و تولیدکنندگان مواد غذایی خریداری و جمع‌آوری کنند.. این شرکت می‌گوید: «تا زمانی که آن را تحویل نگیرید، دقیقاً نمی‌دانید چه چیزی در سفارش شما وجود دارد – همه اینها بخشی از شگفتی است.

بیش از 20000 فروشگاه مواد غذایی از این برنامه برای کاهش ضایعات مواد غذایی خود استفاده می کنند و تقریباً 9 میلیون خریدار از این برنامه برای خرید مواد غذایی با تخفیف استفاده می کنند، با 12 میلیون کیسه غذا از هدر رفتن تا کنون صرفه جویی شده است.

این شرکت که توسط Mette Lykke، رهبر جوان  از مجمع جهانی اقتصاد اداره می شود، همچنین در تلاش است تا به مردم در مورد تفاوت بین برچسب “بهترین قبل” و “استفاده توسط” روی مواد غذایی آموزش دهد تا از هدر رفتن غیر ضروری جلوگیری کند.

3. اشتراک غذای محله

Olio یک برنامه رایگان است که به شما امکان می دهد به جای هدر دادن غذا با همسایگان خود به اشتراک بگذارید. این ممکن است غذایی باشد که باید قبل از تعطیلات خورده شود یا به عنوان مثال، باقی مانده مواد غذایی. غذای خوراکی که در پایان تاریخ «استفاده از» آن است را می توان به اشتراک گذاشت.

کاربران برنامه عکس و جزئیات غذایی را که به آن نیاز ندارند ارسال می کنند و همچنین می توانند فهرست های دیگر را مرور کنند. اولیو می‌گوید که تقریباً 6 میلیون نفر در بیش از 60 کشور تا کنون از برنامه آن برای به اشتراک گذاشتن بیش از 52 میلیون بخش غذا استفاده کرده‌اند.

در مورد ضایعات مواد غذایی چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟

بی‌بی‌سی گود فود پیشنهاد می‌کند که نخریدن غذای زیاد یکی از راه‌های کاهش هدر رفت مواد غذایی است. پیشنهاد می‌کند فقط آنچه را که می‌توانید قبل از تاریخ مصرف مصرف کنید، بخرید.

بی بی سی همچنین توصیه می کند که از باقی مانده غذا می توان برای تهیه غذاهای جدید استفاده کرد. به عنوان مثال، استفاده از نان کهنه برای تهیه رویه آرد سوخاری.

به گفته Winnow Solutions، یک شرکت فناوری که به آشپزخانه های تجاری کمک می کند تا ضایعات مواد غذایی را کاهش دهند، با هزینه 1 تریلیون دلاری ضایعات غذا در جهان، دولت ها شروع به اقداماتی کرده اند.

به عنوان مثال، در سال 2018، استرالیا متعهد شد که ضایعات غذایی خود را تا سال 2030 به نصف کاهش دهد. تامین مالی سازمان های خیریه نجات غذا بخش مهمی از سیاست آن بود.در فرانسه قوانین جدیدی برای کاهش ضایعات مواد غذایی وضع شده است. اینها شامل بازیافت اجباری برای هر کسب و کاری است که بیش از 10 تن زباله آلی در سال تولید می کند.و در کره جنوبی، ضایعات مواد غذایی در سئول، پایتخت، 10 درصد کاهش یافت – 300 تن غذا در روز – طی چهار سال پس از ارائه یک سیاست جدید برای هزینه بازیافت خانه‌ها بر اساس مقدار مواد غذایی که بیرون می‌ریزند.

https://www.greenbiz.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *