نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 2:46 ب.ظ

کمبود مس در آینده می تواند انتقال به انرژی های پاک را از مسیر خود خارج کند

14 ژوئیه، 2022 -پیپا استیونز

  بر اساس گزارش جدید S&P Global، آینده تمام الکتریکی به شدت به مس بستگی دارد و کمبودهای احتمالی عرضه می تواند اهداف کشورها را برای رسیدن به آلایندگی خالص  صفر را تا سال 2050 مختل کند.

این گزارش می‌گوید، اگر عرضه جدید قابل توجهی در دسترس نباشد، اهداف اقلیمی “مدار کوتاه شده و دور از دسترس خواهند ماند”.

وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی خورشیدی و بادی، و باتری‌های ذخیره انرژی همگی از مس استفاده می‌کنند. طبق گفته S&P Global، یک خودروی الکتریکی 2.5 برابر بیشتر از یک وسیله نقلیه موتور احتراق داخلی به مس نیاز دارد. این در حالی است که توربین های  بادی و بادی فراساحلی به ترتیب دو برابر و پنج برابر بیشتر به مس به ازای هر مگاوات ظرفیت نصب شده نسبت به نیروی تولید شده با استفاده از گاز طبیعی یا زغال سنگ نیاز دارند.

مس همچنین به دلیل رسانایی الکتریکی و واکنش پذیری کم، ماده زیرساختی است که انرژی های تجدیدپذیر را انتقال می دهد. از کاربردهای آن می توان به کابل، ترانزیستور و اینورتر اشاره کرد.

دانیل یرگین، نایب رئیس S&P Global به CNBC گفت: انتقال انرژی بسیار بیشتر از سیستم انرژی فعلی ما به مس وابسته است. «فقط این فرض وجود دارد که مس و سایر مواد معدنی وجود خواهند داشت. … مس فلز الکتریسیته است، و الکتریکی شدن بیشتر چیزی است که انتقال انرژی به آن مربوط می شود.»

این گزارش پیش بینی می کند که تقاضای مس تا سال 2035 تقریباً دو برابر شود و به 50 میلیون تن متریک برسد. تا سال 2050، تقاضا به بیش از 53 میلیون تن خواهد رسید. برای نشان دادن این رقم، S&P Global خاطرنشان کرد که این “بیش از کل مس مصرف شده در جهان بین سال های 1900 تا 2021 است.”

استقرار انرژی های تجدیدپذیر بخش عمده ای از افزایش تقاضا را تشکیل می دهد. S&P Global پیش بینی می کند مس مورد نیاز برای خودروهای برقی، باد، خورشیدی و باتری ها تا اواسط دهه آینده سه برابر شود. این اتفاق در کنار رشد تقاضا از سایر مناطق رخ خواهد داد و تقاضای مس را به سطوحی خواهد رساند که قبلاً دیده نشده بود.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، یک معدن مس جدید به طور متوسط ​​16 سال طول می کشد تا از زمین خارج شود.در حال حاضر، افزایش استفاده در معادن موجود و افزایش بازیافت می تواند بخشی از تقاضای بالاتر را برآورده کند.

S&P Global دو سناریو آینده را در تلاش برای پیش‌بینی کوتاهی بازار ارائه می‌کند. بر اساس “سناریوی جاده سنگی” – که در آن تولید تا حد زیادی به همین شکل ادامه می یابد – کمبود عرضه سالانه به تقریبا 10 میلیون تن در سال 2035 خواهد رسید.

در “سناریوی بلندپروازی” خوش بینانه تر – که در آن معادن استفاده را افزایش می دهند و بازیافت را افزایش می دهند – بازار همچنان در بیشتر دهه 2030 با کسری مواجه خواهد بود.

در پایان این گزارش آمده است: «در هر دو سناریو، عرضه کافی برای پاسخگویی به تقاضای انتشار خالص صفر تا سال 2050 وجود نخواهد داشت.

تقاضا برای فلزات و مواد معدنی که سوخت آینده ما هستند، در نهایت نظم‌های جهانی جدیدی را ایجاد خواهد کرد، زیرا کشورها برای تامین منابع مس، لیتیوم، نیکل و سایر مواد خام حیاتی عجله دارند.

یرگین گفت: «نظم ژئوپلیتیک جدیدی پیرامون مواد معدنی مانند مس ایجاد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: زنجیره تامین مس بسیار متمرکزتر از سایر مواد اولیه از جمله نفت است.

چین بیشتر بر ایجاد موقعیت اولیه در زنجیره تامین مواد معدنی متمرکز شده است که برای کربن خالص صفر ضروری است و مس نمونه بارز موقعیتی است که آنها در آن قرار دارند. در همین حال، تولید مس ایالات متحده کاهش یافته است. در ربع قرن گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است.»

گزارش S&P Global در حالی منتشر می شود که قیمت مس تحت فشار است. با افزایش ترس از رکود اقتصادی، کالاها به طور کلی سقوط کرده اند و نگرانی ها در مورد کاهش تقاضا را برانگیخته است.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *