نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 3:21 ق.ظ

آبهای درخشان که توسط خدمه قایق بادبانی گانشا مشاهده شد، در واقع دریای شیری بود.

روپندرا برهامبت -11 ژوئیه 2022 -تصاویری از دریای شیری در جاوا. استیون میلر، لئون شومر (عکاس)، و نائومی مک کینون، دانشگاه ملی استرالیا، کانبرا، استرالیا

هنگامی که بخش‌های عظیم آب اقیانوس در شب به دلیل عملکرد باکتری‌های درخشان شروع به درخشش می‌کنند، این پدیده دریای شیری نامیده می‌شود. با این حال، دریاهای شیری به ندرت ظاهر می شوند – اعتقاد بر این است که آنها فقط 1-2 بار در سال و در مکان های تصادفی ظاهر می شوند. اخیراً تیمی از محققان دانشگاه ایالتی کلرادو (CSU) تأیید کردند که خدمه یک قایق تفریحی خصوصی گانشا با یک دریای شیری در جنوب جزیره جاوه روبرو شدند.

دریاهای شیری یک بیولومینسانس دریایی عجیب اما پایدار و گسترده تولید می کنند که در یک منطقه وسیع رخ می دهد. استیون دی میلر، محقق ارشد و استاد علوم جوی در CSU، در حالی که دیدگاه‌های خود را درباره این پدیده شگفت‌انگیز به اشتراک می‌گذاشت، به IE گفت: «دریاهای شیری نمایشگرهای بیولومینسنت عظیمی هستند که بزرگترین نمایشگرهای شناخته شده روی زمین هستند. من دوست دارم آنها را هشتمین عجایب طبیعی غیررسمی جهان بنامم!»

پروفسور میلر و تیمش بر این باورند که دریاهای شیری از یک جفت (یا ارتباط) پیچیده بین جو، اقیانوس و موجودات دریایی به اوج خود می رسند. تحت شرایط مناسب، این جفت باعث انفجار جمعیتی از باکتری‌های درخشان می‌شود (که تصور می‌شود مسئول درخشش هستند). پدیده دریای شیری برای اولین بار در ژوئن 1854 در اطراف جاوه مشاهده شد، اما جالب اینجاست که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که کدام گونه از باکتری ها باعث ایجاد این بیولومینسانس منحصر به فرد می شود.

در 2 آگوست 2019، قایق بادبانی گانشا (به نام گانشا، خدای خرد هندو و آغازهای جدید) در حالی که بر روی خود در حال حرکت بود، وارد نواری از آب درخشان و درخشان در منطقه اقیانوس هند (بین جزایر لومبوک و کوکوس) شد. مسیر دور زدن کره زمین خدمه دریای شیری را برای حدود هشت ساعت بین ساعت 9 شب تا 5 صبح در منطقه ای به وسعت بیش از 100000 کیلومتر مربع تجربه کردند.

مطالعه CSU که روشنایی زیستی را تایید می‌کند بر اساس مصاحبه‌های اعضای خدمه، عکاسی دیجیتال، گزارش‌های ویدئویی قایق بادبانی و تصاویر ماهواره‌ای از این حادثه است. علاوه بر این، محققان همچنین داده‌های GPS، تفسیر دفترچه ثبت و حتی یک ایمیل با تاریخ از خدمه به خانواده را یک روز پس از تجربه خود تجزیه و تحلیل کردند، جایی که واضح بود که آنها هنوز هیچ ایده‌ای در مورد آنچه اخیراً دیده‌اند نداشتند.

پروفسور میلر در مورد اهمیت دریاهای شیری گفت.:

 “این یک بیان اصلی از بیوسفر ما است، و در انتهای زنجیره غذایی دریایی (یعنی تولید اولیه) رخ می دهد، بنابراین برای ما بسیار مهم است که این واکنش را بهتر از روشی خام درک کنیم. او همچنین افزود: «این در قلب «علم سیستم زمین» قرار می‌گیرد، جایی که ما تشخیص می‌دهیم که تمام اجزای سیستم آب و هوایی (از جمله خود زندگی) به هم متصل هستند – درک اینکه چگونه این ارتباطات در یک آب و هوا در حال تغییر تغییر می‌کند، بسیار مهم است، به ویژه وقتی به زندگی دریایی مربوط می شود!»

محققان پیشنهاد می کنند که این امکان وجود دارد که نه تنها یک، بلکه تعداد زیادی گونه باکتری وجود داشته باشد که مجموعاً مسئول پدیده دریای شیری هستند. با این حال، تأیید همین موضوع تقریباً غیرممکن است زیرا هیچ راهی برای نمونه‌برداری از آب با نورتابی زیستی دریایی وجود ندارد. پدیده دریای شیری می تواند در هر مکانی و در هر زمان در یک آب ظاهر شود، و اگر در طول زندگی خود با آن روبرو شوید، شانس است.

آیا فقط باکتری های نورانی مسئول دریاهای شیری هستند؟

معمولاً دریاهای شیری در مناطق دورافتاده و گذرای اقیانوسی دور از دسترس دانشمندان ظاهر می شوند، بنابراین بیشتر آنها با استفاده از خوراک ماهواره ای شناسایی می شوند. به همین دلیل است که حتی پس از گذشت 168 سال از اولین رصد دریای شیری در سال 1854، دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد این پدیده ندارند. پروفسور میلر پیشنهاد می‌کند که باکتری‌های نورانی یکی از علل بیولومینسانس دریایی هستند، اما شاید این دلیل اصلی نباشد. می تواند عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد.

او معتقد است که با درک علت اصلی دریاهای شیری می‌توان چنین رویدادهای آینده را پیش‌بینی کرد. بنابراین، به غیر از باکتری های درخشان، تیم او همچنین در حال مطالعه جریان های اقیانوس، گردش جو و تغییرات شیمیایی و بیولوژیکی است که در آب اقیانوس ها به دلیل تغییرات دما و آب و هوا رخ می دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *