نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 2:26 ب.ظ

شواهد نشان می دهد که حشرات احتمالاً قادر به احساس درد هستند

گزارش 6 ژوئیه 2022 – توسط باب یرکا، Phys.org -اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

سه پژوهشگر، دو نفر از دانشگاه کوئین مری لندن و دیگری از دانشگاه تهران، شواهدی یافته اند که نشان می دهد حشرات ممکن است قادر به احساس درد باشند. ماتیلدا گیبونز، لارس چیتکا و ساجده سرلک در مقاله خود که در Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است، مسائلی را که در تلاش برای یافتن اینکه آیا حشرات احساس درد می‌کنند یا خیر، و منطقی که برای نشان دادن امکان آن استفاده کرده‌اند، شرح می‌دهند.

تحقیقات قبلی و شواهد حکایتی نشان داده است که حشرات دردی را احساس نمی کنند. به همین دلیل، انسان ها آسیب رساندن یا کشتن آنها را آسان کرده اند. در این تلاش جدید، این سه پژوهش نشان می‌دهند که فرضیات ما ممکن است اشتباه بوده باشد.

محققان با اشاره به تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که هم حیوانات و هم حشرات سیستم‌های فیزیولوژیکی دارند که به آنچه در حیوانات به عنوان تجربه‌ای دردناک توصیف می‌شود واکنش نشان می‌دهند. چنین تجربیاتی به آنچه که به عنوان درد شناخته شده است، تقسیم شده است – تفاوت بین پاسخ فیزیکی به یک ضربه فیزیکی و هر درد احتمالی مرتبط با رویداد. اگر مثلاً یکی از پاهای حشره را قطع کنید، هر دو پاسخ می دهند. اما چیزی که مشخص نیست این است که آیا انجام این کار برای حشرات دردناک است یا خیر. برای کمک به پاسخ به این سوال، محققان از چیزی استفاده کردند که به‌عنوان مرتبه نزولی درد شناخته می‌شود – جایی که رفتار سطح بالاتر می‌تواند با یک رویداد مضر مرتبط باشد.

نشان داده شده است که انسان ها می توانند پاسخ درد را در صورت بروز یک موقعیت اورژانسی خاموش کنند—بعضی از افراد متوجه نمی شوند که در یک تصادف اتومبیل مجروح شده اند، مثلاً تا زمانی که در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. تحقیقات قبلی نشان داده است که این امکان پذیر است زیرا چنین رویداد آسیب زا می تواند مغز را به سمت شروع تولید مواد افیونی سوق دهد. محققان خاطرنشان می کنند که حشرات مواد افیونی تولید نمی کنند، اما نوروپپتیدهای دیگری را تولید می کنند که می توانند همین هدف را داشته باشند. آنها دریافتند که چنین نوروپپتیدهایی در طی رویدادهای آسیب زا در حشرات تولید می شوند، که نشان می دهد آنها می توانند به ترتیب نزولی درد ایجاد شوند، که شواهد احتمالی از احساس درد آنها است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که باید کار بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا حشرات واقعاً احساس درد می‌کنند یا خیر، و اگر احساس می‌کنند، چگونه به مسائل اخلاقی مربوط به درمان آن‌ها توسط انسان‌ها که به آنها آسیب می‌رساند رسیدگی شود.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *