نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 10:33 ق.ظ

اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب یک لحظه تاریخی است

توسط کریس یانگ و گرانت کورین -11 ژوئیه 2022 -اولین تصویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب. ناسا، ESA، CSA و STScI

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصویر علمی و تمام رنگی خود را تولید کرده است و این چیز زیبایی است. ناسا آن را به عنوان “عمیق ترین و واضح ترین نمای فروسرخ جهان تا به امروز” توصیف کرد.

رئیس جمهور جو بایدن این افتخار را داشت که روز دوشنبه در جریان یک رویداد مطبوعاتی زنده در کاخ سفید در کنار بیل نلسون، مدیر ناسا، این تصویر را برای جهانیان فاش کند.

این تصویر – یک نگاه اجمالی با جزئیات بسیار از تکه ای از آسمان که تقریباً به اندازه یک دانه شن دردست نگه داشته شده است – مجموعه ای خیره کننده از کهکشان ها را نشان می دهد که برخی از آنها بیش از 13 میلیارد سال قدمت دارند.

بشر هرگز تا این اندازه دور فضا را ندیده است

این تصویر شامل خوشه ای از کهکشان ها است که تقریباً 4 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند. گرانش آن‌ها به اندازه‌ای قوی است که به‌عنوان نوعی عدسی عمل می‌کند و نور اجسام پشت سرشان را خم می‌کند، به گونه‌ای که حتی قوی‌ترین تلسکوپ‌ها را نیز تحت تاثیر می گذارد .  

قبل از تصویر امروزی، تصویر میدان عمیق هابل (XDF) که در سال 2012 منتشر شد، دورترین تصویری بود که انسان در تاریخ کیهانی دیده بود. تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر است اجسامی را ببیند که حتی نزدیک‌تر به بیگ بنگ ظاهر شده‌اند، زیرا برای گرفتن امواج نوری طراحی شده است که در طول میلیاردها و میلیاردها سال پس از خروج از ستارگان منتشر شده در طول انبساط فیزیکی کیهان کشیده شده‌اند.

اخترشناس مارسیا ریکه، که رهبری تیم سازنده یکی از دوربین‌های مورد استفاده برای گرفتن عکس را بر عهده داشت، به نیویورک تایمز گفت: «این تصویر برای مدت طولانی «عمیق‌ترین» رکورد را نخواهد داشت، اما به وضوح قدرت این تلسکوپ را نشان می‌دهد.

فردا از جیمز وب بیشتر خواهد آمد

افشای امروز فقط سطح آنچه را که برای جیمز وب در این هفته و در سال‌های آینده خواهد آمد، ارایه داد. هفته گذشته، ناسا تصویری از جیمز وب و همچنین فهرستی از اهداف کیهانی را که در رویدادی جداگانه در روز سه‌شنبه، 12 جولای به نمایش خواهد گذاشت، فاش کرد.

برای ثبت اولین تصاویر، جیمز وب اهداف ناسا را ​​به مدت 120 ساعت رصد کرد تا داده های پنج روزه را جمع آوری کند.

در اینجا پنج هدف کیهانی ناسا به قول خود آژانس فضایی آمده است:

سحابی کارینا: سحابی کارینا یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌های آسمان است که در فاصله تقریباً 7600 سال نوری در صورت فلکی جنوبی کارینا قرار دارد.

WASP-96 b طیف: WASP-96 b سیاره ای غول پیکر در خارج از منظومه شمسی است که عمدتاً از گاز تشکیل شده است. این سیاره که نزدیک به 1150 سال نوری از زمین فاصله دارد، هر 3.4 روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد و کشف آن در سال 2014 اعلام شد.

سحابی حلقه جنوبی: حلقه جنوبی یا سحابی “هشت انفجار” یک سحابی سیاره‌ای است – ابری از گاز در حال انبساط که ستاره‌ای در حال مرگ را احاطه کرده است. قطر آن تقریباً نیم سال نوری است و تقریباً 2000 سال نوری دور از زمین  است.

پنج کهکشان استفان: در فاصله حدود 290 میلیون سال نوری از ما، پنج‌گانه استفان در صورت فلکی پگاسوس واقع شده است. این پنج کهکشان به‌خاطر اولین گروه کهکشانی فشرده کشف شده در سال 1877 قابل توجه است. چهار کهکشان از پنج کهکشان پنج‌گانه در یک رقص کیهانی از برخوردهای نزدیک مکرر قفل شده‌اند.

SMACS 0723: خوشه‌های کهکشانی عظیم در پیش‌زمینه، نور اجرام پشت خود را بزرگ‌نمایی و منحرف می‌کنند و امکان مشاهده میدان عمیق را به جمعیت‌های کهکشانی بسیار دور و ذاتا کم‌نور می‌دهند.

عصر جدیدی از نجوم

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط بسیاری به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل ناسا شناخته می شود. برخلاف هابل، JWST به دور زمین نمی‌چرخد و در درجه اول با ابزارهای فوق‌العاده قدرتمند خود مشاهداتی را در طیف مادون قرمز انجام می‌دهد.

از زمانی که رصدخانه عظیم فضایی در 25 دسامبر 2021 پرتاب شد، ناسا سخت کار کرده است تا آن را به موقعیت مداری نهایی خود در نقطه لاگرانژ 2 (L2) که تقریباً 1.5 میلیون کیلومتر (1 میلیون مایل) از زمین فاصله دارد، منتقل کند. L2 یک مسیر مداری نسبتاً پایدار ارائه می دهد و به جیمز وب اجازه می دهد تا در حالی که در نور دائمی خورشید باقی می ماند از گرمای زمین فرار کند.  سلول های خورشیدی JWST دائما در حال برداشت انرژی هستند. هنگامی که در L2، تیم جیمز وب روی زمین به تدریج آینه عظیم با قطر 21 فوت (6.5 متر) تلسکوپ را با روکش طلا باز کردند و دوربین ها و حسگرهای آن را کالیبره کردند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *