نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 11:16 ب.ظ

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی فناوری پاک باعث افزایش سرمایه گذاری در انرژی می شود

ٰانس

نوشته جیمز موری و سیسیلیا کیتینگ -4 جولای 2022 -تاسیسات خورشیدی و بادی

این گزارش خاطرنشان می کند که سرمایه گذاری انرژی پاک از سال 2020 به طور قابل توجهی 12 درصد در سال افزایش یافته است. تصویر از طریق Shutterstock/Sonthorn Wongsaita

بر اساس آخرین آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، سرمایه‌گذاری فزاینده در انرژی‌های پاک، بهره‌وری انرژی و شبکه‌های برق قرار است هزینه‌های انرژی پاک را در سال 2022 به رکورد بالایی برساند.

گزارش سرمایه‌گذاری جهانی انرژی ۲۰۲۲ آژانس بین‌المللی انرژی که در اواخر ژوئن منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری جهانی انرژی در سال ۲۰۲۲ با ۸ درصد افزایش به ۲.۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

این سازمان خاطرنشان کرده است که سریع‌ترین رشد در سرمایه‌گذاری انرژی از بخش برق، عمدتاً در انرژی‌های تجدیدپذیر و شبکه‌ها و همچنین هزینه‌های ارتقای بهره‌وری انرژی حاصل می‌شود.

این گزارش خاطرنشان می کند که سرمایه گذاری انرژی پاک از سال 2020 به طور قابل توجهی سرعت یافته است و 12 درصد در سال افزایش یافته است – افزایش شدیدی نسبت به افزایش 2 درصدی در سال که در پنج سال اول پس از توافق پاریس در سال 2015 مشاهده شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که انرژی‌های تجدیدپذیر، شبکه‌ها و ذخیره‌سازی بیش از 80 درصد از کل سرمایه‌گذاری در بخش برق جدید را تشکیل می‌دهند و هزینه‌های مربوط به PV خورشیدی، باتری‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی با نرخ‌هایی مطابق با رسیدن به آلاینده‌های خالص جهانی تا اواسط قرن در حال رشد است.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی گفت که اکنون «رشد سریعی در هزینه‌های برخی فناوری‌های نوظهور، به‌ویژه باتری‌ها، هیدروژن کم انتشار، و استفاده از جذب کربن و ذخیره‌سازی» وجود دارد، البته از پایه پایین. این گزارش پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی انرژی باتری بیش از دو برابر شود و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد.

با این حال، علیرغم این روندهای خوشایند، آژانس بین المللی انرژی هشدار داده است که رشد هنوز “به اندازه کافی” برای سوق دادن جهان به مسیر کربن زدایی سازگار با تحقق اهداف توافق پاریس، تحریک بهبود اقتصادی در پی همه گیری، و مقابله با بحران عرضه جهانی انرژی که با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شده است.

این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که تقریباً نیمی از افزایش سرمایه‌گذاری که در سال 2022 تا به امروز مشاهده شده است ناشی از هزینه‌های بالاتر از نیروی کار و خدمات گرفته تا مواد معدنی مانند سیمان، فولاد و مواد معدنی حیاتی بوده است.

همچنین هشدار می‌دهد که هزینه‌های انرژی پاک در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، به استثنای چین، در سطح سال 2015 باقی می‌ماند و از زمان امضای توافق‌نامه پاریس افزایش صفر می‌دهد.

و مجدداً تأکید می کند که سرمایه گذاری در زغال سنگ همچنان در حال افزایش است و در سال 2021 به میزان 10 درصد افزایش یافته است زیرا دولت ها به دنبال مقابله با کمبود انرژی هستند که اقتصادها را در پی همه گیری ویروس کرونا متضرر کرده است. با وجود افزایش تعداد وعده‌های اقتصادهای پیشرو از جمله چین برای توقف سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ در خارج از کشور، انتظار می‌رود در سال 2022 رشد مشابهی در سرمایه‌گذاری زغال‌سنگ وجود داشته باشد. مقدار قابل توجهی از ظرفیت جدید زغال سنگ در حال ورود به بازار داخلی چین است.

همچنین انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری نفت و گاز در سال جاری دوباره افزایش یابد، حتی اگر هنوز بسیار پایین‌تر از سطح سال 2019 باشد.

به طور کلی، مخارج نفت و گاز امروز بین دو چشم انداز آینده گیر کرده است: برای مسیری که با محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد همسو می شود، بسیار بالا است، اما برای برآوردن تقاضای فزاینده در سناریویی که دولت ها به شرایط امروز پایبند هستند، کافی نیست. آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تنظیم سیاست‌ها و ناتوانی در اجرای تعهدات خود در زمینه آب و هوا. همچنین اشاره کرد که در حالی که سهم هزینه‌های شرکت‌های نفت و گاز برای انرژی پاک به کندی در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری کلی انرژی پاک تنها حدود 5 درصد از هزینه سرمایه شرکت‌های نفت و گاز در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد که از 1 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

با این حال، این گزارش تاکید می‌کند که درآمدهای بادآورده عظیم شرکت‌های نفت و گاز در نتیجه افزایش قیمت‌های انرژی، فرصتی را برای اقتصادهای تولیدکننده نفت و گاز فراهم می‌کند تا بودجه تحول بسیار مورد نیاز اقتصاد خود را تأمین کنند. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز برای تنوع بخشیدن به مخارج خود بیشتر تلاش کنند.»

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «نمی‌توانیم بحران انرژی جهانی امروز یا بحران آب‌وهوایی را نادیده بگیریم، اما خبر خوب این است که ما نیازی به انتخاب بین آنها نداریم – می‌توانیم همزمان با هر دو مقابله کنیم.» افزایش عظیم سرمایه‌گذاری برای تسریع انتقال انرژی پاک تنها راه‌حل پایدار است. این نوع سرمایه‌گذاری در حال افزایش است، اما ما به افزایش بسیار سریع‌تری نیاز داریم تا فشار بر مصرف‌کنندگان ناشی از قیمت‌های بالای سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم و سیستم‌های انرژی خود را ایمن‌تر کنیم. و جهان را در مسیر رسیدن به اهداف آب و هوایی خود قرار دهیم.”

https://www.greenbiz.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *