نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:09 ق.ظ

رمز غیر مثلی یا توکن‌های غیرقابل تعویض

  • مقدمه

همه روزه نوآوری های فضای دیجیتال به اشکال گوناگون خودنمایی می کنند و این تحول بسیار پویا همه چیز را تغییر می دهد . یکی از این نوآوری ها در  رابطه با  فناوری دفتر کل توزیع شده و یا همان بلاکچین است . رمز غیر مثلی یا یکه و بدون مشابه که به توکن نیز مشهور است . اکنون بازار توکن‌های غیرقابل تعویض NFT، دارایی‌های دیجیتال قابل انتقال و منحصربه‌فرد در بلاک چین‌های عمومی، از اوایل سال 2021 مورد توجه گسترده قرار گرفته و رشد قوی را تجربه کرده است.

 در این گزارش سعی شده است تا مقدمه‌ای بر NFTها ارائه شده و نگاهی به  استفاده از اتریوم بعنوان رمز ارز فعال در این زمینه بشود. اما باید توجه داشت که کار تازه آغاز شده است ولی بسرعت در حال پیشرفت می باشد . در کشورمان اولین حرکت ها از سوی هنرمندان آغاز شده است . شاید برخی فکر کنند این ابزار و روش خوبی برای حفظ مالکیت معنوی است ولی باید از ریسک های آن  نیز آگاه شد و آنها را مدیریت نمود .

  • نگاهی به اکوسیستم
https://www.bruegel.org

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT ها تبلیغات بعدی در دنیای ارزهای دیجیتال هستند. بر اساس فرهنگ لغت کالینز، “NFT” کلمه سال 2021 بود.

اما آنها دقیقاً چه هستند و چه تفاوتی با سایر رمزارزها یا ارزها دارند؟ رمزارزهای معتبرتر، مانند بیت کوین و استیبل کوین ها، ماهیتاً قابل تعویض هستند – به معنای قابل مبادله و قابل تعویض. درست مانند پول رایج، آنها را می توان بدون هیچ گونه ادعای مالکیت مبادله کرد. در حالی که من ممکن است ۵ یورو یا بیت کوین داشته باشم، نیازی به اثبات آن در هنگام استفاده از آن در تراکنش ندارم، و این واقعا فرآیند مبادله را ساده می کند. اما اگر ماشینم را به کسی قرض بدهم، باید همان ماشین را پس بگیرم، نه فقط معادل آن. بنابراین، خودروها قابل تعویض نیستند.

NFT ها مانند ارزهای دیجیتال هستند. اما با NFT ها، می توان محتوای دیجیتال را به نوعی ذخیره کرد، مثلاً یک تصویر یا موسیقی. برخلاف ارزهای دیجیتال رایج، NFT ها برای اطمینان از اینکه شخصی مالک منحصر به فرد آن محتوا است تنظیم می شوند. فناوری بلاک چین پشت آن به عنوان یک قرارداد دیجیتالی عمل می کند که مالکیت قانونی محتوا را ایجاد می کند، بنابراین غیرقابل تعویض است. دو NFT لزوماً مانند دو سکه یک یورویی یا دو بیت کوین قابل مبادله نیستند.

چگونه استفاده می شوند و چه کار می کنند؟

همانطور که اقتصادها به طور فزاینده ای دیجیتالی می شوند، نیاز به شناسایی دقیق دارایی های دیجیتال و همچنین تکرار ویژگی های خاص که معمولاً با دارایی های فیزیکی مرتبط هستند، مانند منحصر به فرد بودن و حقوق مالکیت نیز افزایش می یابد. فناوری بلاک چین هم نشان می دهد که یک NFT منحصر به فرد است و هم اینکه مالک آن دارای حقوق مالکیت است. هنگامی که اینها تضمین شدند، ارزش دارایی از کمبود ناشی می شود و بر اساس آنچه خریداران مایل به پرداخت هستند، مشابه یک اثر هنری تعیین می شود. یک رامبراند مدرن را در حال ساختن یک نقاشی دیجیتال تصور کنید. NFT ها آن را به عنوان “رامبراند” تأیید می کنند، اما دنیای هنر نشان می دهد که آن ارزشمند است.

در واقع، این در هنر دیجیتال، هنر رمزنگاری یا مجموعه‌های رمزنگاری است، جایی که NFT بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین اثر هنری NFT، تصویر یک هشت ضلعی به نام کوانتوم، در سال 2014 ساخته شد و اکنون با قیمت 7 میلیون دلار به فروش می رسد. هنری به شکل NFT توسط مشهورترین هنرمند دیجیتال، Beeple، بیش از 69 میلیون دلار فروخته شده است. تحلیلگران JPMorgan برآورد کرده اند که کل سرمایه بازار جهان NFT بالغ بر 7 میلیارد دلار است.

اما صنعت دیگری وجود دارد که با ظهور NFT ها مختل شده است: صنعت بازی. ادغام فناوری بلاک چین در بازی ها امکان ایجاد توکن های محتوایی قابل معامله را فراهم کرده است. بنابراین، توسعه‌دهندگان و گیمرها توانسته‌اند بازی‌های خود را پولی کنند، به عبارت دیگر برای مهارت‌ها و زمان سرمایه‌گذاری شده خود در بازی‌ها، بازدهی مالی کسب کنند. مدل بازی برای کسب درآمد به این معنی است که دارایی‌های بازی ایجاد می‌شوند که می‌توان آنها را خرید و فروش کرد و بازاری قابل دوام ایجاد کرد.

مانند هر فناوری جدید، فرصت های هیجان انگیزی ایجاد می شود، اما به طور مشابه خطراتی نیز وجود دارد.

واضح ترین خطر طبیعتاً تبلیغات است. درست مانند هر دارایی، NFT ها می توانند در معرض حباب هایی قرار بگیرند که با ترکیدن آنها، هزینه های مالی ناگهانی برای افراد درگیر ایجاد می کند. همچنین، به عنوان بخشی از دنیای رمزنگاری، NFT ها در ارزهای رمزپایه، عمدتا اتریوم، ارزش گذاری می شوند. این نشان می‌دهد که ارزش آن‌ها به دارایی‌های معمولی بی‌ثبات مرتبط است و هزینه اقتصادی تبلیغات و حباب‌ها را تشدید می‌کند.

یک بازار نوپا مشمول مقررات نیست و در برابر تقلب، از جمله کپی برداری غیرمجاز، آسیب پذیر است. مشخص نیست که آیا فناوری پیرامون NFT ها امن است یا خیر، که به طور طبیعی می تواند بر کمبود آنها تأثیر بگذارد، که منبع ارزش آنها است.

این امر مخصوصاً برای صنعت بازی، که بخش بسیار خاصی از جمعیت را به خود جذب می‌کند، معمولاً جوانانی که ممکن است از نظر دیجیتالی باهوش باشند، اما لزوماً از نظر مالی آگاه نیستند، مرتبط است. عضوی از جامعه بازی‌ها افراد را واجد شرایط مدیریت پورتفولیوهای رمزنگاری نمی‌کند. این ممکن است پیامدهای مصرف کننده حیاتی برای بخش آسیب پذیر و ناآماده جامعه داشته باشد.

  • تعاریف و مفاهیم  رمز غیر قابل تعویض (NFT).

توسط راکش شارما

به روز شده در 26 فوریه 2022

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) دارایی‌های رمزنگاری روی یک بلاک چین با کدهای شناسایی منحصر به فرد و ابرداده هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی توان آنها را به صورت معادل معامله کرد یا مبادله کرد. این با توکن های قابل تعویض مانند ارزهای رمزنگاری شده متفاوت است، که با یکدیگر یکسان هستند و بنابراین می توانند به عنوان رسانه ای برای معاملات تجاری عمل کنند.

چه چیزی میخواهید بدانید

    NFT ها توکن های رمزنگاری منحصر به فردی هستند که روی یک بلاک چین وجود دارند و قابل تکرار نیستند.

    NFT ها می توانند آیتم های دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک را نشان دهند.

    “توکن کردن” این دارایی های ملموس در دنیای واقعی، خرید، فروش و تجارت آنها را کارآمدتر می کند و در عین حال احتمال تقلب را کاهش می دهد.

    NFT ها همچنین می توانند برای نشان دادن هویت افراد، حقوق مالکیت و موارد دیگر عمل کنند.

ساختار متمایز هر NFT پتانسیل استفاده از چندین مورد را دارد. به عنوان مثال، آنها وسیله ای ایده آل برای نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی مانند املاک و مستغلات و آثار هنری هستند. از آنجایی که NFT ها مبتنی بر بلاک چین هستند، می توانند برای حذف واسطه ها و ارتباط هنرمندان با مخاطبان یا مدیریت هویت کار کنند. NFT ها می توانند واسطه ها را حذف کنند، معاملات را ساده کنند و بازارهای جدیدی ایجاد کنند.

    در اوایل مارس 2021، گروهی از NFT توسط هنرمند دیجیتال Beeple به قیمت بیش از 69 میلیون دلار فروخته شد. این فروش یک سابقه و رکورد برای گران ترین قطعات هنر دیجیتال فروخته شده تا کنون ایجاد کرد. این اثر هنری یک کلاژ بود که از 5000 روز اول کار بیپل تشکیل شده بود.

بیشتر بازار فعلی NFT ها حول اقلام کلکسیونی، مانند آثار هنری دیجیتال، کارت های ورزشی، و چیزهای کمیاب متمرکز شده است. شاید پر هیاهوترین فضای NBA Top Shot باشد، مکانی برای جمع آوری لحظات غیر قابل تعویض NBA به شکل کارت دیجیتال. برخی از این کارت‌ها به میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند. اخیراً، جک دورسی، عضو توییتر TWTR پیوندی به نسخه توکن‌شده اولین توییت تا کنون منتشر کرده است که در آن نوشته است: « من فقط توییتر را راه‌اندازی کردم». نسخه NFT اولین توییت تا کنون بیش از 2.9 میلیون دلار فروخته شد

درک NFT ها

مانند پول فیزیکی، ارزهای رمزپایه قابل تعویض هستند، به این معنی که می توان آنها را با یکدیگر مبادله کرد. به عنوان مثال، یک بیت کوین همیشه از نظر ارزش با بیت کوین دیگر برابر است. به همین ترتیب، یک واحد  اتر همیشه برابر با واحد دیگر است. این ویژگی تعویض‌پذیری، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک رسانه امن تراکنش در اقتصاد دیجیتال مناسب می‌کند

NFT ها پارادایم کریپتو را با منحصر به فرد و غیرقابل تعویض کردن هر توکن تغییر می دهند و در نتیجه نمی توان یک توکن غیرقابل تعویض را با دیگری برابر کرد. آنها نمایش دیجیتالی دارایی ها هستند و به پاسپورت های دیجیتال تشبیه شده اند زیرا هر توکن دارای هویت منحصر به فرد و غیرقابل انتقالی است تا آن را از سایر نشانه ها متمایز کند. آنها همچنین قابل توسعه هستند، به این معنی که می توانید یک NFT را با دیگری ترکیب کنید تا یک NFT سوم و منحصر به فرد را “تولید” کنید.

درست مانند بیت کوین، NFTها همچنین حاوی جزئیات مالکیت برای شناسایی آسان و انتقال بین دارندگان توکن هستند. مالکان همچنین می توانند متادیتا یا ویژگی های مربوط به دارایی را در NFT اضافه کنند. به عنوان مثال، نشانه هایی که نشان دهنده دانه های قهوه هستند را می توان به عنوان تجارت منصفانه طبقه بندی کرد. یا، هنرمندان می توانند آثار هنری دیجیتال خود را  در فراداده امضا کنند.

NFT ها از استاندارد ERC-721 تکامل یافته اند. ERC-721 که توسط برخی از همان افراد مسئول قرارداد هوشمند ERC-20 توسعه یافته است، حداقل رابط – جزئیات مالکیت، امنیت و ابرداده – مورد نیاز برای تبادل و توزیع توکن های بازی را تعریف می کند. استاندارد ERC-1155 با کاهش هزینه‌های تراکنش و ذخیره‌سازی مورد نیاز برای NFTها و دسته‌بندی انواع مختلف توکن‌های غیرقابل تعویض در یک قرارداد، مفهوم را فراتر می‌برد.

شاید معروف ترین مورد استفاده برای NFT ها مربوط به cryptokitties باشد. cryptokitties که در نوامبر 2017 راه اندازی شد، نمایش دیجیتالی گربه ها با شناسه های منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم هستند. هر بچه گربه منحصر به فرد است و قیمتی در اتر دارد. آنها در بین خود تولید مثل می کنند و فرزندان جدیدی تولید می کنند که در مقایسه با والدین خود دارای ویژگی ها و ارزش های متفاوتی هستند.

در عرض چند هفته پس از راه‌اندازی، cryptokitties تعداد زیادی از طرفدارانی را پیدا کردند که 20 میلیون دلار اتر برای خرید، تغذیه و پرورش آنها خرج کردند. برخی از علاقه مندان حتی بیش از 100000 دلار برای این تلاش خرج کردند

اخیراً، Bored Ape Yacht Club توجه بحث برانگیزی را به دلیل قیمت های بالا، دنبال کردن افراد مشهور و دزدی های معروف برخی از 10000 NFT  به خود جلب کرده است.

اگرچه موارد استفاده از cryptokitties و Bored Ape Yacht Club ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، سایر موارد پیامدهای تجاری جدی تری دارند. برای مثال، NFTها در معاملات سهام خصوصی و همچنین معاملات املاک و مستغلات مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از پیامدهای فعال کردن چندین نوع توکن در یک قرارداد، توانایی ارائه سپرده برای انواع مختلف NFTها – از آثار هنری گرفته تا املاک و مستغلات- به یک تراکنش مالی واحد است.

چرا توکن های غیر قابل تعویض مهم هستند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، تکامل مفهوم نسبتاً ساده ارزهای دیجیتال هستند. سیستم‌های مالی مدرن شامل سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و آثار هنری است. با فعال کردن نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی، NFT ها گامی رو به جلو در اختراع مجدد این زیرساخت هستند.

مطمئناً، ایده نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی جدید نیست و استفاده از شناسایی منحصر به فرد نیست. با این حال، زمانی که این مفاهیم با مزایای یک بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری قراردادهای هوشمند ترکیب می‌شوند، به نیرویی قوی برای تغییر تبدیل می‌شوند.

شاید واضح ترین مزیت NFT ها کارایی بازار باشد. تبدیل یک دارایی فیزیکی به دارایی دیجیتال، فرآیندها را ساده می کند و واسطه ها را حذف می کند. NFT هایی که آثار هنری دیجیتال یا فیزیکی را در یک بلاک چین نشان می دهند، نیاز به عوامل را برطرف می کنند و به هنرمندان اجازه می دهند که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند فرآیندهای تجاری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، یک NFT برای یک بطری شراب، تعامل بازیگران مختلف در زنجیره تأمین را آسان‌تر می‌کند و به ردیابی منشأ، تولید و فروش آن در کل فرآیند کمک می‌کند. شرکت مشاوره Ernst & Young قبلاً چنین راه حلی را برای یکی از مشتریان خود ایجاد کرده است.

توکن های غیر قابل تعویض نیز برای مدیریت هویت عالی هستند. گذرنامه های فیزیکی را در نظر بگیرید که باید در هر نقطه ورودی و خروجی ارائه شوند. با تبدیل گذرنامه های فردی به NFT که هر کدام دارای ویژگی های شناسایی منحصر به فرد خود هستند، می توان فرآیندهای ورود و خروج را برای حوزه های قضایی ساده کرد. با گسترش این مورد استفاده، NFTها می توانند یک هدف مدیریت هویت را در قلمرو دیجیتال نیز انجام دهند.

NFT ها همچنین می توانند با تقسیم دارایی های فیزیکی مانند املاک و مستغلات، سرمایه گذاری را دموکراتیک کنند. تقسیم دارایی دیجیتالی املاک و مستغلات بین چندین مالک بسیار ساده تر از یک دارایی فیزیکی است. این اخلاق نشانه گذاری نباید به املاک و مستغلات محدود شود. می تواند به دارایی های دیگر، مانند آثار هنری گسترش یابد. بنابراین، یک نقاشی همیشه نیازی به داشتن یک مالک ندارد. معادل دیجیتالی آن می‌تواند چندین مالک داشته باشد که هر کدام مسئول بخشی از نقاشی هستند. چنین ترتیباتی می تواند ارزش و درآمد آن را افزایش دهد.

هیجان انگیزترین امکان برای NFTها در ایجاد بازارها و اشکال جدید سرمایه گذاری نهفته است. یک قطعه از املاک و مستغلات را در نظر بگیرید که به چندین بخش تقسیم شده است، که هر کدام دارای ویژگی ها و انواع ملک متفاوت است. یکی از بخش ها ممکن است در کنار یک ساحل باشد در حالی که دیگری در یک مجتمع تفریحی باشد و دیگری یک منطقه مسکونی باشد. بسته به ویژگی های آن، هر قطعه زمین منحصر به فرد است، قیمت متفاوتی دارد و با NFT نشان داده می شود. تجارت املاک و مستغلات، که یک امر پیچیده و بوروکراتیک است، می تواند با ترکیب ابرداده های مرتبط در هر NFT منحصر به فرد ساده شود.

Decentraland، یک پلتفرم واقعیت مجازی در بلاک چین اتریوم، قبلاً چنین مفهومی را پیاده‌سازی کرده است. با پیچیده‌تر شدن NFT‌ها و ادغام در زیرساخت‌های مالی، ممکن است امکان پیاده‌سازی همان مفهوم قطعه‌های زمین توکن‌شده (که از نظر ارزش و مکان متفاوت است) وجود داشته باشد.

چند نمونه از توکن های غیر قابل تعویض چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند هر دارایی را به‌صورت دیجیتالی نشان دهند، از جمله دارایی‌های آنلاین مانند آثار هنری دیجیتال و دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات. نمونه‌های دیگری از دارایی‌هایی که NFT می‌توانند نشان دهند شامل موارد درون بازی مانند آواتارها، کلکسیون‌های دیجیتال و غیر دیجیتال، نام‌های دامنه و بلیط‌های رویداد است.

چگونه می توانم NFT بخرم؟

بسیاری از NFT ها را فقط می توان با اتر خریداری کرد، بنابراین داشتن مقداری از این ارز دیجیتال – و ذخیره آن در یک کیف پول دیجیتال – معمولا اولین قدم است. سپس می توانید NFT ها را از طریق هر یک از بازارهای آنلاین NFT، از جمله OpenSea، Rarible، و SuperRare خریداری کنید.

آیا توکن های غیرقابل تعویض ایمن هستند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، که از فناوری بلاک چین درست مانند ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، عموماً ایمن هستند. ماهیت توزیع شده بلاک چین ها، هک NFT ها را دشوار (اگرچه غیرممکن نیست) می کند. یکی از خطرات امنیتی برای NFT ها این است که اگر پلتفرم میزبان NFT از کار بیفتد، ممکن است دسترسی به توکن غیرقابل تعویض خود را از دست بدهید.

https://www.investopedia.com
  • اتریوم و NFT

اظهارات سایت رسمی اتریوم بشرح زیر است .

اتریوم به چند دلیل این امکان را برای NFT ها فراهم می کند:

  • تاریخچه تراکنش و ابرداده رمز به صورت عمومی قابل تأیید است – اثبات سابقه مالکیت ساده است.
  • پس از تایید یک تراکنش، دستکاری آن داده ها برای “سرقت” مالکیت تقریبا غیرممکن است.
  • معاملات NFT می‌تواند به صورت همتا به همتا بدون نیاز به پلتفرم‌هایی که می‌توانند کاهش‌های بزرگی را به عنوان جبران داشته باشند، اتفاق بیفتد.
  • همه محصولات اتریوم دارای یک “پشتیبانی” هستند. به عبارت دیگر، همه محصولات اتریوم می توانند به راحتی یکدیگر را درک کنند – این باعث می شود NFT ها در محصولات قابل حمل باشند. شما می توانید یک NFT را روی یک محصول بخرید و آن را به راحتی بر روی محصول دیگر بفروشید. به‌عنوان یک سازنده، می‌توانید NFT‌های خود را در چندین محصول به طور همزمان فهرست کنید – هر محصول به‌روزترین اطلاعات مالکیت را خواهد داشت.
  • اتریوم هرگز پایین نمی آید، به این معنی که توکن های شما همیشه برای فروش در دسترس خواهند بود.

اثرات زیست محیطی NFT ها

NFT ها در حال افزایش محبوبیت هستند، به این معنی که آنها نیز تحت نظارت فزاینده ای قرار می گیرند – به خصوص در مورد ردپای کربن آنها.برای روشن شدن چند مورد:

    NFT ها مستقیماً ردپای کربن اتریوم را افزایش نمی دهند.

  • روشی که اتریوم وجوه و دارایی های شما را ایمن نگه می دارد در حال حاضر انرژی بر است اما در شرف بهبود است.
  • پس از بهبود، ردپای کربن اتریوم 99.95 درصد بهتر خواهد شد و آن را نسبت به بسیاری از صنایع موجود انرژی کارآمدتر می کند.

برای توضیح بیشتر باید کمی فنی تر باشیم، پس با ما همراه باشید.کل اکوسیستم NFT کار می کند زیرا اتریوم غیرمتمرکز و ایمن است.

غیرمتمرکز به این معنی که شما و هر کس دیگری می‌توانید تأیید کنید که مالک چیزی هستید. همه بدون اعتماد یا اعطای حضانت به شخص ثالثی که می تواند قوانین خود را به میل خود تحمیل کند. همچنین به این معنی است که NFT شما در بسیاری از محصولات و بازارهای مختلف قابل حمل است.

امن به این معنی که هیچ کس نمی تواند NFT شما را کپی/پیست کند یا آن را بدزدد.

این ویژگی‌های اتریوم باعث می‌شود که به صورت دیجیتالی دارای آیتم‌های منحصربه‌فرد و دریافت قیمت منصفانه برای محتوای خود باشید. اما هزینه دارد. بلاک چین هایی مانند بیت کوین و اتریوم در حال حاضر انرژی بر هستند زیرا حفظ این ویژگی ها انرژی زیادی می طلبد. اگر بازنویسی تاریخچه اتریوم برای سرقت NFT یا ارزهای دیجیتال آسان بود، سیستم فرو می‌پاشد.

هنگامی که یک NFT ایجاد می کنید، چند اتفاق باید بیفتد:

  • باید به عنوان دارایی در بلاک چین تأیید شود.
  • موجودی حساب مالک باید به‌روزرسانی شود تا آن دارایی را شامل شود. این امکان را برای آن فراهم می کند که پس از آن معامله شود یا به طور قابل تایید “مالک” شود.
  • تراکنش هایی که موارد فوق را تایید می کنند باید به یک بلوک اضافه شوند و در زنجیره “جاودانه” شوند.
  • بلوک باید توسط همه افراد در شبکه به عنوان “درست” تایید شود. این اجماع نیاز به واسطه ها را از بین می برد زیرا شبکه موافق است که NFT شما وجود دارد و متعلق به شما است. و روی زنجیره است تا هرکسی بتواند آن را بررسی کند. این یکی از راه هایی است که اتریوم به سازندگان NFT کمک می کند تا درآمد خود را به حداکثر برسانند.

تمام این وظایف توسط ماینرها انجام می شود. و به بقیه اعضای شبکه در مورد NFT شما و مالک آن اطلاع می دهند. این بدان معناست که استخراج باید به اندازه کافی دشوار باشد، در غیر این صورت هر کسی می‌تواند ادعا کند که مالک NFT است که شما اخیراً آن را ایجاد کرده‌اید و مالکیت آن را با تقلب منتقل می‌کند. انگیزه‌های زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که ماینرها صادقانه عمل می‌کنند.

ایمن سازی NFT خود با ماینینگ

دشواری استخراج از این واقعیت ناشی می شود که برای ایجاد بلوک های جدید در زنجیره نیاز به قدرت محاسباتی زیادی است. نکته مهم این است که بلوک ها به طور مداوم ایجاد می شوند، نه فقط زمانی که به آنها نیاز است. آنها هر 12 ثانیه یا بیشتر ایجاد می شوند.

این برای ضد دستکاری اتریوم، یکی از ویژگی هایی که NFT ها را ممکن می کند، مهم است. هر چه تعداد بلوک‌ها بیشتر باشد، زنجیره امن‌تر است. اگر NFT شما در بلوک شماره 600 ایجاد شده باشد و یک هکر سعی کند NFT شما را با تغییر داده های آن بدزدد، اثر انگشت دیجیتال همه بلوک های بعدی تغییر می کند. این بدان معناست که هر کسی که نرم‌افزار اتریوم را اجرا می‌کند، بلافاصله می‌تواند آن را شناسایی و از وقوع آن جلوگیری کند.

با این حال این بدان معنی است که توان محاسباتی باید به طور مداوم استفاده شود. همچنین به این معنی است که بلوکی که حاوی 0 تراکنش NFT است همچنان تقریباً همان ردپای کربن را خواهد داشت، زیرا قدرت محاسباتی همچنان برای ایجاد آن مصرف خواهد شد. سایر تراکنش های غیر NFT بلوک ها را پر می کنند.

بلاک چین ها در حال حاضر انرژی بر هستند. بنابراین بله، یک ردپای کربن در ارتباط با ایجاد بلوک‌ها از طریق استخراج وجود دارد – و این یک مشکل برای زنجیره‌هایی مانند بیت‌کوین نیز هست – اما این مستقیماً تقصیر NFT‌ها نیست.

بسیاری از معادن از منابع انرژی تجدیدپذیر یا انرژی استفاده نشده در مکان های دور استفاده می کنند. و این بحث وجود دارد که صنایعی که NFTها و ارزهای دیجیتال مختل می‌کنند، ردپای کربن عظیمی نیز دارند. اما فقط به این دلیل که صنایع موجود بد هستند، به این معنی نیست که ما نباید برای بهتر شدن تلاش کنیم.

https://ethereum.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *