نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 1:53 ب.ظ

بستر مناسب برای نوآوری فراهم نیست

۱۴۰۱-۴-۱۵

بستر مناسب برای نوآوری فراهم نیست

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: نوآوری اتفاقی نیست که در لحظه رخ دهد بلکه یک بازی جمعی و انباشتی است؛ جمعی است چون نیاز به هم‌افزایی بین طیف وسیعی از بازیگران دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی صفدری رنجبر پیش از ظهر امروز _چهارشنبه پانزدهم تیرماه_ در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته نوآوری را به دو ماراتن یا دو امدادی توصیف می‌کردند در حالی که امروزه باید آن‌را بازی فوتبال و چوگان نامید؛ درست است در این بازی گل را مهاجم تیم به ثمر می‌رساند، اما نمی‌توان نقش بقیه اعضای تیم را در موفقیت نادیده گرفت.

وی با اشاره به نقش حساس و سرنوشت‌ساز قواعد و قوانین در فعالیت‌های نوآورانه، افزود: نوآوری اتفاقی نیست که در لحظه رخ دهد بلکه یک بازی جمعی و انباشتی است؛ جمعی است چون نیاز به هم‌افزایی بین طیف وسیعی از بازیگران دارد، اما ممکن است امروز بذری بکاریم و سال‌های بعد نتیجه آنرا ببینیم؛ بنابراین می‌توان نوآوری را به کاشت درخت گردو مانند دانست و بر اهمیت نگاه سیستمی به موضوع تاکید کرد.

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با انتقاد از تک‌روی در فضای نوآوری گفت: ضربه‌هایی که به فعالان این فضا از جمله پارک‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای حوزه فناوری وارد می‌شود ناشی از آن است که همگی تلاش می‌کنیم بخش خود را بهینه کنیم، اما تا زمانی که با دیگر بازیگران این فضا تعامل و ارتباط سازنده‌ای نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق عمل کنیم. بسیاری اوقات همه عوامل مانند مشکلات دریافت استانداردها و مجوزها دست به دست یکدیگر می‌دهند که نوآوری رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی مثل آمریکا که سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری را آغاز کردند به این نتیجه رسیدند که فشار فناوری دلیل اصلی بسیاری از نوآوری‌ها است. مدتی بعد مشخص شد بسیاری نوآوری‌ها بواسطه کشش بازار پدیدار می‌شود، اما هر چه پیش‌تر می‌رویم دیدگاه‌ها سیستمی تر شد و امروز بسیاری نوآوری‌ها کاربر محور به شمار می‌روند.

صفدری سند نظام ملی نوآوری کشور را در حال تدوین دانست و افزود: این سند برای سر و سامان دادن به بازیگران حوزه علم و فناوری با نگاه سیستمی تهیه می‌شود زیرا بازیگر این حوزه تنها بخش صنعت نیست بلکه همه بخش‌هایی که زیر پوشش نهادهای گوناگون فعالیت می‌کنند در خلق نوآوری نقش دارند و اگر بستر مناسب فراهم نشود این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: هر کدام از بازیگران این مجموعه نقش و کارکرد خود را ایفا می‌کند؛ دانشگاه باید نیرو متخصص تربیت کند، بنگاه نوآوری را در دستور کار قرار دهد و بانک وظیفه پرداخت تسهیلات را به عهده دارد تا در انتها خلق نوآوری اتفاق بیفتد و موجب تولید ثروت، رفاه، امنیت و پایداری شود. امروز پایداری کشور و امنیت زیست محیطی به خطر افتاده است و باید شرکت‌های دانش‌بنیان به این موضوعات توجه ویژه داشته باشند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به تحلیل عملکرد نظام نوآوری در کشور گفت: در زمینه ورودی و خروجی این سیستم دچار مشکلات جدی هستیم به عنوان نمونه هر سال دانشجویان دو هزار و۵۰۰ دانشگاه در کشور پایان‌نامه و مقاله تولید می‌کنند و سالانه ده هزار مقاله نانو به چاپ می‌رسد اما آیا اقتصاد نانو یا این تعداد متناسب است؟ بنابراین باید دولت به بخش تحقیق و توسعه به شکل جدی ورود یابد تا شرکت‌ها در زمینه بازار دچار مشکل نشوند.

وی یکی از تهدیدهای جدی اکوسیستم نوآوری را کندی زایش و رویشی در دانشگاه دانست و گفت: آمار رسمی نشان می‌دهد در یکی دو دهه گذشته تنها یک درصد سایت‌ها به بازار و تقاضا توجه داشته‌اند و به همین دلیل است که اکنون با مشکل جدی درباره تقاضای بازار روبه‌رو هستند.

صفدری سرانه تولید ناخالص داخلی یا GPT در ایران را زیر یک درصد دانست و افزود: رتبه ایران در آرمان هفتگانه شاخص‌های جهانی نوآوری به رتبه ۶۰ رسیده است و تنها مانعی که برای بهبود این رتبه وجود دارد خارج از حوزه فناوری و مربوط به کیفیت قوانین و مقرراتی می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *