نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 9:23 ق.ظ

نوع جدیدی از پلاستیک ساخته شده از ضایعات گیاهی آلی می تواند تغییر دهنده بازی باشد

27 ژوئن 2022 -نوع جدیدی از پلاستیک ساخته شده مستقیماً از ضایعات آلی گیاهان توسط دانشمندان ساخته شده است.

این ماده جدید به راحتی ساخته می شود و می توان از آن در همه چیز از بسته بندی و منسوجات گرفته تا پزشکی و الکترونیک استفاده کرد.محققان سوئیسی قبلاً از این تکنیک برای ساخت فیلم‌های بسته‌بندی، الیافی که می‌توانند به لباس یا دیگر منسوجات و رشته‌ها برای چاپ سه‌بعدی چرخانده شوند، استفاده کرده‌اند.

محققان می گویند  مصرف پلاستیک معمولی بسیار گسترده است زیرا ساخت آن ترکیبی از هزینه کم، پایداری حرارتی، استحکام مکانیکی، پردازش پذیری و سازگاری است.تا به حال، تعداد کمی از پلاستیک‌های جایگزین توانسته‌اند در این معیارها با پلاستیک‌های معمولی مطابقت داشته باشند یا از آنها پیشی بگیرند، که برای استفاده گسترده‌تر از آن‌ها حیاتی است.

برای ساخت این پلاستیک، دانشمندان چوب و سایر مواد گیاهی غیرخوراکی را در مواد شیمیایی ارزان قیمت «پخت» کردند تا یک پیش ساز پلاستیکی بسازند.ساختار قند در ساختار مولکولی پلاستیک دست نخورده باقی می ماند و ماده را بسیار ارزان تر از سایر انواع پلاستیک جایگزین می کند.

در سال 2016، محققان دریافتند که اگر یک ماده شیمیایی آلدئیدی اضافه کنند، می‌توانند بخش‌هایی از مواد گیاهی را تثبیت کنند تا از تخریب آنها در طول استخراج جلوگیری شود. اما اکنون به جای فرمالدئید از اسید گلیوکسیلیک استفاده می کنند، یک ترکیب آلی جامد که به طور طبیعی وجود دارد و در صنعت استفاده می شود.

این تیم به سادگی می‌توانست گروه‌های «چسبنده» را روی دو طرف مولکول‌های قند بچسباند که به آن‌ها اجازه می‌داد به عنوان بلوک‌های سازنده پلاستیکی عمل کنند.با استفاده از این تکنیک ساده، آنها می توانند تا یک چهارم وزن زباله های کشاورزی یا 95 درصد شکر خالص را به پلاستیک تبدیل کنند.

پروفسور جرمی لوترباخر از موسسه فناوری فدرال سوئیس که این پلاستیک را ساخته است، گفت: «پلاستیک خواص بسیار هیجان انگیزی دارد، به ویژه برای کاربردهایی مانند بسته بندی مواد غذایی.

چیزی که پلاستیک را منحصر به فرد می کند، وجود ساختار شکر سالم است.این امر ساختن آن را بسیار آسان می‌کند زیرا نیازی نیست آنچه را که طبیعت به شما می‌دهد تغییر دهید، و تجزیه آن ساده است زیرا می‌تواند به مولکولی که قبلاً در طبیعت فراوان است بازگردد.

این یافته ها در مجله Nature Chemistry منتشر شد.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *