نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 4:56 ب.ظ

یک مزرعه بادی عظیم فراساحلی با روند رو به رشد صنعت با پره‌های توربین قابل بازیافت

17 ژوئن 2022 – انمار فرنگول

مزرعه بادی فراساحلی Ormonde در حال حاضر در دریای ایرلند، 10 کیلومتری بارو-این-فورنس ساخته می شود. پس از تکمیل، مزرعه بادی شامل 30 توربین بادی RePower 5M با ظرفیت 150 مگاوات خواهد بود و انتظار می رود هر سال حدود 500 گیگاوات ساعت برق تولید کند. این توربین ها از قدرتمندترین توربین های بادی در جهان هستند.

یک مزرعه بادی دریایی بزرگ که در آب‌های نزدیک هلند ساخته می‌شود، قرار است از تیغه‌های قابل بازیافت زیمنس Gamesa Renewable Energy استفاده کند – آخرین مورد از سری شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند مشکلی را که برای بخش انرژی بادی یک چالش است، حل کنند.

شرکت انرژی سوئدی Vattenfall در بیانیه‌ای  اعلام کرد که برخی از توربین‌های بادی در تاسیسات ۱.۵ گیگاواتی Hollandse Kust Zuid از RecycableBlades زیمنس گیمسا استفاده خواهند کرد. Vattenfall گفت این تیغه ها از “نوعی رزین استفاده می کنند که در محلول اسیدی با دمای پایین حل می شود.”

توضیح داده شد که رزین را قادر می‌سازد تا از سایر اجزای داخل تیغه جدا شود – فیبر کربن، چوب، فایبرگلاس، فلز و پلاستیک – «بدون تأثیر قابل‌توجهی بر خواص آنها». سپس می توان قطعات را بازیافت کرد و دوباره استفاده کرد.

ساخت و ساز فراساحلی در Hollandse Kust Zuid، که از 140 توربین بادی استفاده خواهد کرد، در ژوئیه 2021 آغاز شد. مالکیت مشترک آن Vattenfall، Allianz و BASF است و راه اندازی آن برای سال 2023 برنامه ریزی شده است.

این موضوع که وقتی دیگر نیازی به پره های توربین بادی نیست چه باید کرد برای صنعت دردسر است. این به این دلیل است که بازیافت مواد کامپوزیتی که تیغه‌ها از آن ساخته می‌شوند دشوار است، به این معنی که بسیاری از آنها پس از پایان عمر مفیدشان در محل دفن زباله‌ها قرار می‌گیرند.

با توجه به تلاش دولت‌ها در سراسر جهان برای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، تعداد توربین‌های بادی در سرتاسر جهان فقط رو به افزایش است که به نوبه خود فشار بر این بخش را برای یافتن راه‌حل‌های پایدار برای دفع پره‌ها افزایش می‌دهد.

Vattenfall یکی از چندین شرکتی است که به دنبال بازیافت و استفاده مجدد از پره های توربین بادی است – هدفی که به ایده ایجاد یک “اقتصاد دایره ای” که در آن ضایعات به حداقل می رسد و محصولات تغییر کاربری داده و دوباره استفاده می شود، تغذیه می شود.

در اوایل ماه ژوئن، شرکت انرژی اسپانیایی Iberdrola گفت که به طور مشترک شرکتی را با FCC Ambito تاسیس کرده است که قصد دارد اجزای مورد استفاده در تاسیسات انرژی تجدیدپذیر، از جمله پره های توربین بادی را بازیافت کند. FCC Ambito یکی از شرکت های تابعه FCC Servicios Medio Ambiente است.

در بیانیه ای در آن زمان، ایبردرولا گفت که این شرکت که با نام EnergyLOOP شناخته می شود، یک مرکز بازیافت تیغه در ناوارا، شمال اسپانیا توسعه خواهد داد.

این شرکت گفت: «هدف اولیه بازیابی اجزای پره‌های توربین بادی – عمدتاً الیاف شیشه و کربن و رزین‌ها – و استفاده مجدد از آنها در بخش‌هایی مانند انرژی، هوافضا، خودرو، نساجی، مواد شیمیایی و ساخت‌وساز خواهد بود.»

در ژوئن 2021، Orsted دانمارکی اعلام کرد که تمام پره‌های توربین موجود در مجموعه جهانی نیروگاه‌های بادی خود را پس از از کار انداختن، «استفاده مجدد، بازیافت یا بازیابی» خواهد کرد.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *