نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:13 ق.ظ

آیا بلاک چین می تواند اعتماد مصرف کننده و امنیت غذایی را بازگرداند؟

17 ژوئن 2022 – نوشته غسان یعقوب و ماریا کاستیلو، گفتگو -خواسته های جدید مشتریان شرکت ها را مجبور می کند تا در نحوه اطلاع رسانی در مورد محصولات خود تجدید نظر کنند. اعتبار Shutterstock

علیرغم تلاش ها برای برچسب زدن بلاک چین به عنوان یک “ماشین اعتماد” مخرب، کاربردهای تجاری ملموس این فناوری نوپا هنوز در عمل شکل نگرفته و برای مشتریان قابل مشاهده نیست.

اما در صنعت غذا و خواربارفروشی، اعتماد پس از یک دهه رسوایی هایی مانند تقلب با گوشت اسب در سال 2013 و برچسب زدن نادرست Pret à Manger در سال 2016، به یک عنصر ضروری برای مصرف کنندگان تقاضای فزاینده تبدیل شده است. امسال، نمونه هایی از پیتزای Buitoni نستله و Ferrero’s مشخص شد که Kinder به E. coli آلوده شده است.

برای زنجیره‌های تامین صنایع غذایی، دو عامل کلیدی افزایش اعتماد، قابلیت ردیابی و شفافیت هستند. قابلیت ردیابی مستلزم همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات بین بازیگران مختلف زنجیره تامین، تضمین کارایی و کاهش ریسک است. شفافیت شامل افشا، اشتراک دانش و وضوح است. این در کنار عوامل سنتی تر مانند قیمت و طعم، به یکی از محرک های ارزش اصلی غذا تبدیل شده است.

بلاک چین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده از تمام تراکنش هایی که بین کاربران متعلق به یک شبکه انجام شده است عمل می کند، بنابراین به عنوان یک ذخیره سازی و فناوری انتقال اطلاعات امن و شفاف عمل می کند. بنابراین این پتانسیل را دارد که تقویت کننده های اعتماد مورد نیاز صنایع غذایی را فراهم کند.

از طریق مکانیسم اجماع، شبکه بلاک چین نیز نیاز به یک واسطه را دور می زند و اعتماد به کل سیستم را خودکار می کند، و نحوه انجام تراکنش ها و فرآیندها را در مقایسه با سیستم سنتی فعلی مختل می کند.

خرده فروشان در حال راه اندازی ابتکارات بلاک چین بیشتری هستند

امروزه، تقاضاهای جدید مصرف‌کننده، شرکت‌ها را وادار می‌کند تا در نحوه تعامل و انتقال اطلاعات خود به ذینفعان تجدید نظر کنند و هر مرحله از زنجیره تامین را روشن کنند. در میان گزینه‌های مختلف قابلیت ردیابی موجود، بلاک چین محبوبیت خاصی به دست آورده است، زیرا امکان ردیابی در زمان واقعی و مشاهده و دسترسی به هر تراکنش در فرآیند زنجیره تامین را فراهم می‌کند.

تعدادی از شرکت ها شروع به پذیرش بلاک چین کرده اند، از جمله صنعت خرده فروشی. در سال 2017، IBM اولین نسخه Food Trust خود را عرضه کرد و پس از 18 ماه آزمایش، نسخه تجاری آن در سال 2020 منتشر شد. این پلتفرم که منحصراً برای کسب و کارها طراحی شده است، با هدف کمک به شرکت های مواد غذایی از قابلیت ردیابی اطمینان حاصل می کند و توزیع کنندگان، تامین کنندگان، تولید کنندگان و سایر ذینفعان در زنجیره غذایی را گرد هم می آورد و هدف آن اتصال این بازیگران از طریق یک رکورد تغییرناپذیر و مشترک داده های سیستم غذایی است. غول آمریکایی والمارت که این روند را از اوایل سال 2018 با هدف بهینه سازی کیفیت غذا و قابلیت ردیابی آغاز کرد.

Carrefour در اروپا نیز به دنبال آن رفت و با راه‌اندازی یک بلاک چین غذایی در بخش‌های مرغ، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و تولید شیر شروع به ادغام تدریجی این فناوری در چندین زنجیره تامین مواد غذایی کرد.

نحوه استفاده از بلاک چین

به سادگی محصول خود را از طریق یک کد QR اسکن کنید و تمام اطلاعات ردیابی محصول مورد نظر مانند مکان جوجه کشی، تاریخ، جزئیات پرورش و کشتارگاه، شماره دسته کشتار و روز کشتار  و حرکت آن به کارفور و همچنین تحویل در سوپرمارکت محلی شما و تاریخ استفاده را خواهید یافت..

مطالعه‌ای که ما روی یک رهبر خرده‌فروشی فرانسوی انجام دادیم که بلاک چین را در برخی از سیستم‌های ردیابی محصولات خود ادغام می‌کند، در طول زمان کارآمدتر شده است. این فناوری امکان مدیریت شناسایی محصول، به اشتراک گذاری امن داده ها – بدون تغییر احتمالی – بین بازیگران زنجیره تامین و بازیابی سریعتر داده ها را فراهم می کند.

بلاک چین چه شکلی خواهد داشت؟

با اسکن کد QR روی برچسب محصول، مصرف کنندگان می توانند از طریق تلفن هوشمند خود به تمام اطلاعات ردیابی مربوط به محصولات مانند منشاء، محل پرورش، وجود آفت کش ها یا روش تولید دسترسی داشته باشند. برای مصرف کنندگان، بلاک چین را می توان با نمایش اطلاعات دقیق در مدار تولید خلاصه کرد.

با این حال، در پشت این اطلاعات، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده از تمام پیوندهای زنجیره تولید است که در آن هر یک از طرفین اطلاعات خود را در یک پلت فرم شفاف، ایمن و تغییرناپذیر ثبت می‌کنند و امضا می‌کنند. سپس تمام این اطلاعات در یک پایگاه داده جمع‌آوری می‌شوند و سپس از طریق کد QR هر محصول در یک رابط کاربری آسان برای دسترسی قرار می‌گیرند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *