نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:08 ق.ظ

ارتش ایالات متحده یک راکتور هسته ای قابل حمل را تا سال 2024 آماده خواهد کرد.

آمیا پالجا -10 ژوئن 2022

دفتر توانمندی های استراتژیک وزارت دفاع ایالات متحده قراردادی 300 میلیون دلاری با شرکت BWXT Technologies برای ساخت یک راکتور هسته ای قابل حمل در آزمایشگاه ملی آیداهو منعقد کرده است.

به عنوان مصرف کننده 30 تراوات انرژی در هر سال و 10 میلیون گالن سوخت در هر روز، وزارت دفاع یکی از مشارکت کنندگان اصلی در انتشار کربن در ایالات متحده است. با این حال، اطمینان از عملیات انرژی بدون کربن در مکان های سخت می تواند دشوار باشد. این همان جایی است که انرژی هسته ای وارد می شود. وزارت دفاع پروژه ای را راه اندازی کرد تا نمونه اولیه یک رآکتور هسته ای نسل چهارم را در مکان های دوردست ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که راکتور قابل حمل است. سال گذشته، سازمان همکاری شانگهای دو شرکت را برای این پروژه در فهرست نهایی قرار داد و پس از بررسی بیشتر طرح‌هایشان، BWXT را برای ساخت نمونه اولیه انتخاب کرد.

راکتور هسته ای قابل حمل BWXT چگونه کار خواهد کرد؟

طراحی BWXT از یک راکتور خنک‌کننده گازی با دمای بالا (HTGR) با توان خروجی بین 1 تا 5 مگاوات تشکیل شده است. این راکتور از سوخت TRISO، سوخت اورانیوم با غنای پایین (HALEU) استفاده می کند که می تواند گرمای شدید را تحمل کند و خطرات زیست محیطی پایینی دارد. سوخت قبلاً برای دماهای بسیار بالاتر از شرایط عملکرد راکتور آزمایش شده است.

برای قابل حمل کردن راکتور، BWXT در حال طراحی تمام اجزا از جمله هسته راکتور و اجزای سیستم کنترل آن در کانتینرهای حمل و نقل با طول 20 فوت (6 متر) مطابق با ISO است تا حمل و نقل آن از طریق هوا و جاده، راه آهن یا دریا آسان شود. . هنگامی که در محل نصب شد، سیستم در کمتر از 72 ساعت مونتاژ می شود. خاموش شدن، خنک کردن و جداسازی قطعات برای حمل و نقل در کمتر از هفت روز اتفاق می افتد.

ساخت، تحویل و آزمایش

در حالی که BWXT ماژول راکتور را می‌سازد، با شرکت‌هایی مانند Northrop Grumman، Aerojet Rocketdyne، Rolls-Royce LibertyWorks و Torch Technologies، Inc. نیز در حال همکاری برای ساخت نمونه اولیه است. BWXT از امکانات موجود خود برای ساخت ماژول های قابل حمل در دو سال آینده استفاده خواهد کرد و راکتور را تا سال 2024 به آزمایشگاه ملی آیداهو تحویل خواهد داد.

راکتور و سوخت به طور جداگانه به سایت ارسال می شود. پس از مونتاژ و سوخت رسانی، نصب به طور گسترده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که آیا می تواند به طور قابل اعتماد نیرو برای عملیات خارج از شبکه تولید کند یا خیر. انتظار می رود این سیستم برای یک دوره سه ساله عملیاتی شود، جایی که توان تولیدی آن در برابر بار آزمایش می شود تا بارهای عملیاتی را تقلید کند که در سناریوهای دنیای واقعی کار می کند. پس از این، راکتور جدا شده و دوباره سرهم می شود تا قابلیت حمل را نشان دهد.

جو میلر، رئیس BWXT، گفت: «کل صنعت هسته‌ای تشخیص می‌دهد که راکتورهای پیشرفته گامی مهم به جلو برای حمایت از نیازهای رو به رشد نیرو و الزامات کاهش قابل توجه کربن هستند. ما از این فرصت رقابتی پس از سال ها تلاش سخت توسط تیم طراحی و مهندسی خود هیجان زده هستیم.

در بیانیه مطبوعاتی اضافه شده است که فراتر از الزامات وزارت دفاع، این فناوری همچنین می تواند در واکنش به بلایا، تامین برق برای مکان های دوردست و همچنین تلاش برای کربن زدایی تولید برق به کار گرفته شود.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *