نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:58 ق.ظ

زشت ترین ماهی جهان: چرا نجات گونه های عجیب و غریب از انقراض بسیار مهم است

شارلوت التون – 09/06/2022 – ماهی زشتی مانند این ممکن است پول زیادی برای حفاظت از محیط زیست جذب نکند – حق چاپ AnnSteer / canva

دانشمندان تاکید می کنند که ماهی های زشت نیز به عشق نیاز دارند.از ماهی فرشته‌ای زیبا گرفته تا ماهی‌های حباب‌دار به‌طور عینی وحشتناک، حیات دریایی در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد.اما جوجه اردک های زشت پادشاهی زیر آب در معرض تهدید هستند. بر اساس تحقیقات جدید، انسان ها ممکن است به اندازه کافی به گونه های عجیب و غریب اهمیت ندهند که آنها را از انقراض نجات دهند.

چرا ما اینقدر سطحی نگریم؟

با نظرسنجی از 13000 نفر، دانشگاهیان دانشگاه مونپلیه در فرانسه بیش از 2400 ماهی صخره ای را از نظر ارزش زیبایی شناسی رتبه بندی کردند.آنها دریافتند که زشت ترین ماهی ها بیشتر در معرض خطر مرگ هستند – اما از نظر زیست محیطی نیز مهم ترین آنها هستند.

نیکلاس موکت، یکی از نویسندگان اصلی مطالعه، می‌گوید: «ما باید مطمئن شویم که سوگیری‌های زیبایی‌شناختی «طبیعی» ما به یک سوگیری تلاش‌های حفاظتی تبدیل نمی‌شوند.

“مطالعه ما عدم تطابق احتمالی مهم بین حمایت عمومی بالقوه برای حفاظت و گونه هایی را که بیشتر به این حمایت نیاز دارند، برجسته می کند.”

چرا ماهی های زشت مهم هستند؟

زیبایی در چشم بیننده است – اما ماهی هایی وجود دارند که فقط یک مادر می تواند دوستش داشته باشد.

کف خشک (Achirus achirus) و ماهی تلسکوپ (Gigantura chuni) احتمالاً برنده هیچ مسابقه زیبایی نیستند.اما مانند سایر ماهی‌های «زشت» که توسط محققان رتبه‌بندی شده‌اند، برای اکوسیستم‌های زیر آب بسیار مهم هستند.برای تعیین اینکه کدام ماهی جذاب نیست، یک نظرسنجی از هزاران نفر از پاسخ دهندگان در مورد ارزش زیبایی شناختی 480 ماهی صخره ای  مورد سوال قرار گرفت.

با تغذیه این داده ها در یک الگوریتم، تیم تحقیقاتی توانست رتبه بندی زیبایی شناختی بیش از 2417 ماهی را پیش بینی کند. گونه های ماهی روشن و رنگارنگ با بدن گرد – مانند ماهی فرشته، دلقک ماهی و طوطی ماهی – مطلوب ترین پاسخ ها را دریافت کردند.

    با این حال، محققان هشدار دادند که این ماهی‌های زیباتر «از نظر ویژگی‌های اکولوژیکی و تاریخچه تکاملی خود کمتر متمایز هستند».

این بدان معناست که آنها از نظر ژنتیکی به ماهی های دیگر شباهت بیشتری نسبت به همتایان زشت خود دارند.

ماهی‌های زشت با تنوع زیست‌محیطی مانند راک‌ماهی بوکاچیو (Sebastes paucispinis) و ماهی‌های سفید (Lithognathus lithognathus) نیز بیشتر در معرض خطر استثمار و صید بی‌رویه بودند.

محققان هشدار می‌دهند: «عدم تطابق بین ارزش زیبایی‌شناختی، عملکرد زیست‌محیطی و آسیب‌پذیری انقراض ممکن است به این معنا باشد که گونه‌هایی که بیشتر به حمایت عمومی نیاز دارند، کمترین احتمال را دارند که آن را دریافت کنند».

تعصب زیبایی فراتر از ماهی است

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی در سال 2020، مهره دارانی مانند پستانداران، ماهی ها و خزندگان 468 برابر بیشتر از بی مهرگان مانند حشرات، عنکبوت ها و کرم ها در تلاش های حفاظتی سرمایه گذاری چذب می کنند.

این مطالعه ادعا می کند که محبوبیت و نه اهمیت اکولوژیکی، دلیل این عدم تطابق است.

https://www.euronews.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *