نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 3:48 ق.ظ

نوآوری مدیریت زیربنای پایداری سیستم

در اخبار اقتصادی کشور این روزها چند واژه بسیار به گوش می خورد . نوآوری  و دانش بنیان و فناوری و تلفیق های متنوعی از این واژه ها . در دهه اول انقلاب واژه خودکفایی و سپس در دهه دوم واژه بهره وری باب ادبیات روز اقتصادی شده بود . امید است که سرنوشت نوآوری مشابه آنها نباشد .

اما در دنیای صنعتی که با دگرگونی و تحول دیجیتال در حال پیشرفت و کار است موضوع نوآوری نقش مؤثری در توسعه و پایداری کسب و کار ها که اقتصاد  هر جامعه ای بر آن شکل می گیرد ، دارد.

اما باید به موضوعی مهم اشاره شود و آنهم ادبیات موجود تأثیر نوآوری مدیریت  بر کسب و کار ها است که با  مدیریت نوآوری تفاوت ماهوی دارد اگر چه با یکدیگر در تعامل هستند .

نوآوری مدیریت بعلت ماهیت استراتژیک خود در سرنوشت شرکتها نقش دارد و سایر نوآوری ها در تاکتیکهای بازار و مهندسی محصول و تکنولوژی ها . شرکتها  و کسب و کار های در اقتصادهای در حال کار با رویکرد های تحول دیجیتال بایستی نوآوری های مدیریت را از تبدیل مدل تجاری خود به یک مدل جدید و سازگار با شرایط خود آغاز نموده و به دنبال آن بسوی مدیریت نوآوری بروند . این تبدیل سخت ترین کار است .

 این تبدیل و تحول با تکیه به قابلیت‌های پویای موجود در سازمان و ایجاد قابلیتهای جدید و تغییر فرهنگ در کل سازمان آغاز می شود . بنابر این می توان اذعان داشت که نوآوری در فرهنگ مدیریت یک سازمان بستر توسعه و پایداری آن می باشد .

در اقتصاد های پیشرفته ، سازمان ها اهداف متعددی را دنبال می نمایند که مهمترین آنها رقابت پذیری، سود آوری و بقای بلند مدت می باشد .  اما امروزه موضوع تحول و تغییر برای سازمان‌های غیرتجاری  نیز می باشد و پایداری آنها یکی از مولفه های مهم است . در این سازمانها نیز نوآوری مدیریت  است که آن‌ها را به سمت تعالی عملکرد سوق می‌دهد.

پایداری  در هر سازمان انتفاعی و غیر انتفاعی دولتی یا خصوصی بر بستر نوآوری مدیریت آغاز و با تکامل آن شکل می گیرد و مهمترین ارزش ایجاد شده آن تعالی عملکرد است که در مولفه های رقابتی تجلی می یابند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *