نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:18 ب.ظ

آزمایش یک توربین در اعماق اقیانوس برای تولید انرژی تجدید پذیر توسط ژاپن

لوکیا پاپادوپولوس -04 ژوئن 2022 – Kairyu در اعماق اقیانوس IHI. شرکت IHI

ژاپن هم تشنه انرژی است و هم متکی به سوخت فسیلی است که ترکیب بدی را ایجاد می کند، اما همه چیز می تواند به زودی تغییر کند. بر اساس گزارش بلومبرگ این کشور اکنون سیستمی را با موفقیت آزمایش کرده است که بر اعماق اقیانوس متکی است که می تواند یک شکل پایدار و قابل اعتماد از انرژی تجدیدپذیر را ارائه دهد.

پروژه ای که بیش از ده سال در حال ساخت است

این اختراع توسط سازنده ماشین آلات سنگین ژاپنی IHI Corp انجام شده است. این شرکت بیش از ده سال است که در حال توسعه یک توربین زیردریایی است که انرژی جریان های عمیق اقیانوس را مهار می کند.

توربین دریایی غول پیکر به نام Kairyu شبیه یک هواپیمای 330 تنی است. دارای دو فن توربین ضد چرخش است که توسط یک بدنه عظیم به هم متصل می شوند و در حالی که در عمق 30-50 متری (100-160 فوت) به کف دریا لنگر می اندازند، به صورت شناور عمل می کند.

شرکت IHI برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای قرار دادن توربین‌ها در یکی از قوی‌ترین جریان‌های جهان (جریان کوروشیو) و انتقال نیرو از طریق کابل‌های بستر دریا دارد. سازمان توسعه انرژی و فناوری صنعتی جدید ژاپن (NEDO) حدس می‌زند که این جریان به طور بالقوه می‌تواند تا 200 گیگاوات انرژی قابل اعتماد تولید کند.

این معادل 60 درصد ظرفیت تولید فعلی ژاپن است.

کن تاکاگی، استاد سیاست فناوری اقیانوسی در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم مرزی دانشگاه توکیو، به بلومبرگ گفت: «جریان‌های اقیانوسی از نظر دسترسی در ژاپن دارای مزیت هستند. نیروی باد از نظر جغرافیایی بیشتر برای اروپا مناسب است که در معرض بادهای غربی غالب است و در عرض های جغرافیایی بالاتر قرار دارد.

ژاپن به‌خصوص پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما، به انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای تأمین انرژی شهروندان خود نگاه می‌کند. بیشتر سرمایه گذاری های این شرکت تاکنون در زمینه های بادی و خورشیدی بوده است.

این کشور در حال حاضر سومین تولیدکننده بزرگ انرژی خورشیدی در جهان است و سرمایه‌گذاری‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه باد فراساحلی انجام داده است. اما هیچ یک از این منابع انرژی نمی توانند ثبات و قابلیت اطمینانی را که سیستم های قدرت مبتنی بر جریان های اقیانوسی ایجاد می کنند، فراهم کنند.

برای مقاصد مقایسه، جریان های اقیانوسی دارای ضریب ظرفیت 50 تا 70 درصد هستند، در حالی که باد خشکی 29 درصد و خورشیدی 15 درصد دارند.

اما همه چیز برای IHI Corp روشن نیست. این شرکت قبل از اینکه توربین دریایی‌اش قابل دوام باشد باید بر موانع زیادی غلبه کند زیرا نصب یک سیستم در زیر آب بسیار پیچیده‌تر از آزمایش تاسیسات خشکی است. این امر به این دلیل است که سیستم های زیر آب باید به اندازه کافی شدید باشند تا در برابر شرایط تهاجمی و خصمانه جریان های عمیق اقیانوسی مقاومت کنند.

تاکاگی افزود: «بر خلاف اروپا که سابقه طولانی در اکتشاف نفت دریای شمال دارد، ژاپن تجربه کمی در ساخت و سازهای فراساحلی داشته است.

او گفت: «ژاپن از منابع انرژی جایگزین زیادی برخوردار نیست. ممکن است مردم بگویند که این فقط یک رویا است، اما ما باید همه چیز را امتحان کنیم تا به کربن صفر برسیم.

یک چیز مسلم است. اگر ژاپن در ساخت این ژنراتور جدید موفق عمل کند، گام بزرگی به سمت تولید انرژی پاک، سبز و ایمن برداشته است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *