نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 6:57 ق.ظ

زوال حقیقت، تهدیدی برای سیاست گذاری و دموکراسی در آمریکا

توسط جنیفر کاوانا، مایکل دی. ریچ

مرز بین واقعیت و داستان در زندگی عمومی آمریکا در حال مبهم شدن است. رند شروع به بررسی علل و پیامدهای این پدیده “تحقیر حقیقت” و چگونگی تاثیر آن بر دموکراسی و گفتمان سیاسی و مدنی در ایالات متحده کرده است. زمانی که حقایق اساسی و تجزیه و تحلیل های کاملاً پشتیبانی شده از این حقایق به طور کلی پذیرفته می شد – مانند مزایای استفاده از واکسن ها برای محافظت از سلامت – در سال های اخیر اختلاف نظر در مورد حقایق عینی و تجزیه و تحلیل های کاملاً پشتیبانی شده افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از آمریکایی ها به دولت، رسانه ها و دانشگاه های ایالات متحده با بدبینی جدیدی می نگرند. این تحولات بین سیاستگذاران و همسایگان به طور یکسان شکاف ایجاد می کند. این خلاصه تحقیق یافته‌های RAND را در مورد علل و پیامدهای Truth Decay توصیف می‌کند و یک دستور کار تحقیقاتی برای رسیدگی به چالش‌هایی که این پدیده ایجاد می‌کند، با هدف بهبود سیاست‌گذاری و گفتمان سیاسی ارائه می‌دهد. Truth Decay یک تهدید حیاتی برای دموکراسی آمریکایی است، و RAND از دیگر محققان، سیاست گذاران، روزنامه نگاران و مربیان دعوت می کند تا در پاسخ به این تهدید بپیوندند.

تعریف زوال حقیقت

تشدید اختلاف نظر در مورد حقایق و تفسیرهای تحلیلی داده ها

    در میان رای دهندگان آمریکایی همیشه اختلاف نظر وجود داشته است. اما اختلاف نظر در مورد حقایق عینی و موضوعاتی که داده ها به طور منطقی قطعی هستند به طور فزاینده ای رایج شده است. به عنوان مثال می توان به مزایای واکسن ها و ایمنی غذاهای اصلاح شده ژنتیکی اشاره کرد.

خط مبهم بین عقیده و واقعیت

    تغییرات در محتوای رسانه ها و مدل کسب و کار رسانه به درهم آمیختگی واقعیت، تخیل و عقاید کمک کرده است. مثال‌ها شامل محتوای روزنامه‌نگاری است که نمی‌تواند بین عقیده و واقعیت تمایز قائل شود، برنامه‌های خبری که به جای گزارش‌های واقعی بدون برچسب‌گذاری واضح به آن‌ها تکیه می‌کنند، و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که به هر کسی اجازه می‌دهد به منبع اطلاعات تبدیل شود.

افزایش حجم و تأثیر نظرات و تجربیات شخصی در چشم انداز ارتباطات

    رشد حجم محتوای ذهنی نسبت به اطلاعات واقعی، احتمال مواجهه مخاطبان با حدس و گمان یا دروغ‌های صریح را افزایش می‌دهد. این امر شناسایی قطعات کلیدی اطلاعات واقعی را دشوارتر می کند.

کاهش اعتماد به مؤسسات معتبر سابق به عنوان منابع اطلاعات واقعی

    داده‌های نظرسنجی از سراسر کشور نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به نهادهایی مانند دولت و رسانه‌ها کاهش قابل توجه و کاهش مداوم دارد. در میان سردرگمی در مورد اینکه چه چیزی واقعیت است و چه چیزی نادرست است، که مردم باید به کجا مراجعه کنند، اطلاعات واقعی نیز نامشخص می شود.

آیا این جدید است یا نه ؟

1880-1890

عصر طلایی، معروف به «ژورنالیسم زرد» که مبالغه‌آمیز، رسوایی‌سازی و حس‌گرایی را به فروش می‌رساند.

دهه 1920-1930

دهه‌های خروشان بیست و رکود بزرگ، ظهور رادیو و «ژورنالیسم جاز» را نشان می‌دهد که در آن روزنامه‌ها داستان‌های هیجان‌انگیزی از رابطه جنسی و خشونت منتشر می‌کنند.

دهه 1960-1970

جنگ ویتنام، با «ژورنالیزم جدید» که برداشت های ذهنی نویسندگان را منتقل می کرد و پذیرش گسترده اخبار تلویزیونی به عنوان منبع اطلاعات اولیه.

در هر سه این دوره، اشکال و سبک‌های ارتباطی جدید همراه با ناآرامی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به ظهور حداقل دو گرایش کلیدی Truth Decay کمک کرد: مرز مبهم بین واقعیت و عقیده و افزایش حجم نسبی نظرات. بیش از واقعیت محققان RAND همچنین شواهدی مبنی بر کاهش اعتماد به موسسات به عنوان منابع اطلاعات واقعی در دو دوره از این دوره های تاریخی پیدا کردند.

اما دوره کنونی Truth Decay حداقل در یک راه کلیدی به تنهایی ایستاده است. محققان هیچ مدرکی دال بر اختلافات اساسی بر سر حقایق عینی در هیچ یک از سه دوره تاریخی نیافتند. دوره کنونی به تنهایی دارای هر چهار گرایش است. فن‌آوری‌های جدید، رسانه‌های اجتماعی، پوشش خبری 24 ساعته، و قطبی‌سازی سیاسی تأثیرات چهار گرایش را در دوره کنونی نیز برجسته می‌کنند.

خبر خوب: دوره های گذشته مشابه Truth Decay همگی به پایان خود نزدیک شدند. محققان RAND دریافتند که هر یک از دوره‌های پیشین زوال حقیقت زمانی پایان یافت که نهادهایی مانند دولت شفافیت را افزایش دادند و آمریکایی‌ها به حقایق عینی در گفتمان سیاسی و مدنی ارزش بیشتری قائل شدند. بررسی بیشتر این دوره ها ممکن است به درس هایی در مورد چگونگی مهار برخی از جنبه های نسخه فعلی Truth Decay منجر شود.

قطبی شدن در سیاست، جامعه و اقتصاد

    تفکیک در میان رای دهندگان آمریکایی در امتداد خطوط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به توسعه جوامع منزوی کمک می کند، که هر کدام روایت، جهان بینی، و به طور فزاینده ای حتی «واقعیات» خاص خود را دارند.

عوامل

افراد، سازمان‌ها یا نهادهای خارجی نیز می‌توانند عمدا یا ناخواسته اثرات محرک‌های Truth Decay را برای منافع سیاسی یا اقتصادی خود تقویت کنند. محققان RAND چهار گروه از عوامل احتمالی را شناسایی کردند:

  • دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی کمک‌های ارزشمندی به دانش می‌کنند، اما زمانی که خطاها یا سوگیری‌ها بر یافته‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند زوال حقیقت را تشدید کنند.
  • سازمان‌های رسانه‌ای می‌توانند حقایق را تبلیغ کنند، اما زمانی که تفسیر یا عقیده جانشین واقعیت باشد، می‌توانند زوال حقیقت را تشدید کنند.
  • بازیگران خارجی هنگام انتشار اطلاعات نادرست و نادرست برای دستیابی به اهداف خود، به زوال حقیقت کمک می کنند.
  • بازیگران سیاسی داخلی (مانند مقامات منتخب و انتصابی، لابی‌ها) در هنگام استفاده از اطلاعات گمراه‌کننده برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی، زوال  حقیقت را تشدید می‌کنند.

پیامدهای Truth Decay چیست؟

زوال حقیقت صدمات اساسی به نهادهای مدنی و سیاسی آمریکا و بنیادهای اجتماعی و دموکراتیک آن وارد می‌کند. محققان چهار مورد از مضرترین اثرات را شناسایی کردند:

  • فرسایش گفتمان مدنی
  • فلج سیاسی در سطح فدرال و ایالتی
  • جدایی فردی از زندگی سیاسی و مدنی
  • عدم اطمینان در سیاست ملی

بررسی نشدهاست که  Truth Decay باعث ایجاد یک دور باطل بی اعتمادی در بین شهروندان می شود. این می تواند آنها را به محدود کردن منابع اطلاعاتی، خوشه بندی با افرادی که با آنها موافق هستند، اجتناب از بحث های معنادار در مورد مسائل اصلی و احساس بیگانگی از بحث های سیاست های محلی و ملی سوق دهد. زمانی که بحث فاقد یک مبنای واقعی مشترک باشد، سیاست به سمت ناکارآمدی می رود. در حکمرانی، این امر می تواند منجر به تأخیر در تصمیم گیری ها، به تعویق افتادن سرمایه گذاری اقتصادی و کاهش اعتبار دیپلماتیک شود.

از اینجا به کجا برویم؟

تحقیق به تنهایی نمی تواند مشکل پیچیده  زوال حقیقت را حل کند. با این حال، پژوهش می‌تواند چارچوب و مبانی واقعی را برای طراحی، اجرا و ارزیابی پاسخ‌ها فراهم کند. RAND از دیگر سازمان‌های تحقیقاتی، سیاست‌گذاران، مربیان، روزنامه‌نگاران و افراد علاقه‌مند می‌خواهد تا در روشن کردن حقیقت – و یافتن راه‌حل‌ها، بپیوندند. محققان RAND چهار جریان تحقیق را ترسیم کرده‌اند و سؤالاتی را شناسایی کرده‌اند که باید به آنها پاسخ داده شود.

تحقیق تاریخی

  • چگونه، کجا، و چه زمانی زوال حقیقت در داخل و خارج از کشور آشکار شده است؟
  • چه درس‌هایی می‌توان از دوره‌های گذشته زوال حقیقت آموخت؟

داده ها و روندها

  • چگونه می توان تغییرات در مصرف اطلاعات، سواد مدنی و رسانه ای، گفتمان مدنی، قطبی شدن و عدم اطمینان سیاست ملی را اندازه گیری کرد؟
  • چه الگوهایی در چهار گرایش Truth Decay را می توان در طول زمان اندازه گیری و ردیابی کرد؟

مکانیسم ها و فرآیندها

  • هدایت کنندگان و عوامل Truth Decay چگونه برای ایجاد این پدیده تعامل دارند؟
  • اطلاعات چگونه تجهیز و توزیع می شود؟
  • فناوری چگونه بر انتشار و مصرف اطلاعات تأثیر می گذارد؟
  • چگونه و چرا اعتماد نهادی کاهش یافته است؟ چگونه می توان آن را بازسازی یا نگهداری کرد؟

راه حل ها و پاسخ ها

  • چه نوع آموزش مدنی و آموزش تفکر انتقادی برای دانش‌آموزان و بزرگسالان ممکن است به زوال حقیقت بپردازد؟
  • چه تغییراتی در سیاست، مقررات یا تکنولوژیک ممکن است جریان اطلاعات نادرست را کند و گفتمان مدنی را تشویق کند، یا قطبی شدن را برای بهبود فرآیندهای دموکراتیک کاهش دهد؟
  • چگونه می توان شفافیت و پاسخگویی را در زمینه تحقیقات و رسانه ها برای محافظت در برابر تضاد منافع ارتقا داد؟

زوال حقیقت تهدیدی برای سلامت و آینده دموکراسی ایالات متحده است. مهار آن مستلزم تلاش متمرکز و بین رشته ای است. RAND این یافته های اولیه و این دستور کار تحقیقاتی را به عنوان نقطه راه اندازی برای آن تلاش ها منتشر می کند.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *