نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 3:44 ق.ظ

رای دادگاه ژاپن در خصوص ضعف حفاظت از سونامی در راه اندازی نیروگاه هسته ای

31 مه 2022 -توسط ماری یاماگوچی

دادگاهی در ژاپن به شرکتی دستور داد که نیروگاه هسته‌ای خود را به دلیل پادمان‌های ناکافی سونامی راه‌اندازی مجدد نکند و از نگرانی‌های ایمنی ساکنان در زمانی حمایت کرد که دولت پس از تعهد به ممنوعیت واردات سوخت‌های فسیلی روسیه برای از سرگیری راکتورهای بیشتری برای ازسرگیری تولید برق فشار می‌آورد.

دادگاه منطقه ساپورو حکم داد که شرکت هوکایدو الکتریک نباید هیچ یک از سه رآکتور نیروگاه هسته ای ساحلی توماری در شمال ژاپن را راه اندازی کند زیرا حفاظت ناکافی از سونامی می تواند جان مردم را به خطر بیندازد.

این شرکت اعلام کرد که به این حکم اعتراض خواهد کرد که آن را «تاسف‌آور و مطلقاً غیرقابل قبول» خواند.

یک زلزله عظیم و یک سونامی به ارتفاع بیش از 15 متر (49 فوت) در سال 2011 یک نیروگاه هسته ای دیگر در فوکوشیما در شمال شرقی ژاپن را لرزاند و سیستم های خنک کننده آن را از کار انداخت و باعث ذوب شدن سه راکتور و انتشار مقادیر زیادی تشعشع شد.

بسیاری از نیروگاه های هسته ای ژاپن پس از فاجعه به دلیل بررسی های ایمنی و ارتقاء تعطیل شده اند. راکتورهای نیروگاه توماری از سال 2012 فعالیت نکرده اند.

دولت از کارخانه ها خواسته است تا برای جایگزینی سوخت های فسیلی و کاهش گرمایش زمین، فعالیت خود را از سر بگیرند. اکنون این فشار به دلیل ترس از بحران برق پس از تعهدش به توقف تدریجی واردات زغال سنگ، گاز مایع و نفت روسیه به عنوان بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهاجم مسکو به اوکراین، در حال تسریع است.

حدود 1200 نفر از منطقه کارخانه توماری و جاهای دیگر در اواخر سال 2012 شکایت کردند و خواستار از کار انداختن آن به دلیل حفاظت ناکافی در برابر زلزله و سونامی شدند. دادگاه در حکم خود این درخواست را رد کرد.

تتسویا تانیگوچی، قاضی ارشد، گفت که هوکایدو الکتریک در رفع نگرانی‌های ایمنی و نشان دادن کفایت دیوار دریایی موجود کارخانه، که پس از فاجعه فوکوشیما ساخته شده بود، گامی برداشته است، اما از آن زمان با سؤالاتی در مورد پایه ضعیف خود مواجه شده است.

دادگاه گفت که اپراتور دیوار دریایی جدیدی را پیشنهاد کرده است که می‌گوید می‌تواند نیروگاه را در برابر سونامی به ارتفاع 16.5 متر (54 فوت) محافظت کند، اما هیچ جزئیاتی در مورد ساختار یا سایر برنامه‌های آن ارائه نکرده است. این گیاه در ارتفاع 10 متری (33 فوت) از سطح دریا قرار دارد.

دادگاه همچنین حکم داد که هوکایدو الکتریک نتوانسته است به اندازه کافی توضیح دهد که چگونه می تواند ایمنی سوخت هسته ای مصرف شده را در داخل راکتورها تضمین کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *