نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:40 ب.ظ

اولین ناو هواپیمابر پهپاد مجهز به هوش مصنوعی چین به عنوان یک “گونه دریایی” جدید مورد استقبال قرار گرفت.

لوکیا پاپادوپولوس -21 مه 2022 -عکس پرچم ملی چین با آسمان خراش های مدرن در پس زمینه. Sky_Blue/iStock

بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چین اولین ناو هواپیمابر بدون سرنشین خودران جهان را به فضا پرتاب کرد و از آن به عنوان یک گونه دریایی جدید یاد می شود.

چن داک، مدیر آزمایشگاه مسئول این کشتی زمانی که ساخت کشتی شروع شد.، در سال 2021 به نقل از روزنامه Science and Technology Daily گفت: “کشتی هوشمند و بدون سرنشین یک “گونه دریایی” زیبا و جدید است که تغییرات انقلابی را برای رصد اقیانوس به ارمغان خواهد آورد.

این خبر در حالی منتشر می شود که وسایل نقلیه خودران شروع به تبدیل شدن به تیتر اخبار در سراسر جهان کرده اند. خودروهای خودران، هواپیماهای بدون سرنشین خودران و حتی روبات‌های خودران وجود دارند.

هدف قابلیت های خودمختار افزایش گزینه های سرنشین دار با ارائه عملیات ایمن تر، ارزان تر و آسان تر است. اینکه آیا آنها واقعاً می توانند به آن دست یابند یا نه هنوز موضوعی است که باید مورد بحث قرار گیرد و با آزمایش بیشتر این کشتی های خودمختار در سراسر جهان و استفاده از آنها، پاسخ ها بدست خواهد آمد.

با جدیدترین کشتی، چین امیدوار است که هوش مصنوعی و سیستم های بدون سرنشین بتواند ظرفیت نظارت دریایی خود را با هزینه کمتر و با کارایی بالاتر نسبت به عملیات های سرنشین دار افزایش دهد. این کشور به استفاده از سیستم های تجهیزات بدون سرنشین در زمینه هایی مانند نجات دریایی و نظارت بر محیط زیست دریایی شناخته شده است، بنابراین این کشتی گام بعدی در یک تکامل طولانی استفاده از کشتی های خودمختار است.

این کشتی بدون سرنشین خاص به نام زو های یون برای انجام تحقیقات علمی و مشاهدات دریایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کشتی 290 فوت طول، 46 فوت عرض، و 20 فوت عمق (88.5 متر طول، 14 متر عرض و 6.1 متر عمق) دارد و دارای جابجایی طراحی شده 2000 تن است. می تواند با سرعت 13 گره و حداکثر سرعت 18 گره حرکت کند.

این کشتی توسط کشتی سازی Huangpu Wenchong، یکی از شرکت های تابعه بزرگترین شرکت کشتی سازی چین، ساخته شده است. انتظار می رود تا پایان سال جاری آزمایشات دریایی را تکمیل کند تا به موقع برای عملیات به کشور تحویل داده شود.

گزارش شده است که زو های یون ظرفیت حمل ده ها وسیله نقلیه بدون سرنشین از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، کشتی های بدون سرنشین و شناورهای زیردریایی را دارد که می توانند با دقت به یکدیگر متصل شوند تا اهداف را مشاهده کنند. همچنین دارای کیفیت قابل توجهی است که با سیستم‌های قدرت، سیستم‌های محرکه، سیستم‌های اطلاعاتی و سیستم‌های پشتیبانی عملیات پیمایشی که همگی توسط چین در چین توسعه داده شده‌اند، به صورت محلی تولید شده است.

این کشتی موظف است الهام بخش کشورهای دیگر برای مهندسی کشتی های خودمختار مشابه باشد، اما در حال حاضر، اولین کشتی در جهان است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان از کشتی برای مقاصد نظامی استفاده کرد؟

با هر فناوری جدید، همیشه این ترس وجود دارد که ممکن است در جنگ مورد استفاده قرار گیرد و چین کشوری است که به قدرت نظامی خود مشهور است. آیا می توان از این کشتی بیشتر از تحقیقات استفاده کرد؟ شاید برای نظارت؟ فقط زمان می تواند بگوید.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *