نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 3:57 ب.ظ

خودروسازان در حال افزایش قیمت خودروهای برقی بدلیل افزایش قیمت مواد هستند .

21 مه 2022 -جان روزویر -تسلا مدل 3 در فروشگاه تسلا در واشنگتن دی سی.-سلوان ژرژ | واشنگتن پست | گتی ایماژ

خودروسازان از تسلا تا ریویان و کادیلاک قیمت خودروهای برقی خود را در بحبوحه تغییر شرایط بازار و افزایش هزینه‌های کالا، به‌ویژه برای مواد کلیدی مورد نیاز برای باتری‌های برقی بالا می‌برند.

قیمت باتری سال‌هاست که در حال کاهش است، اما ممکن است تغییر کند. یک شرکت افزایش شدید تقاضا برای مواد معدنی باتری را طی چهار سال آینده پیش بینی می کند که می تواند قیمت سلول های باتری EV را تا بیش از 20 درصد افزایش دهد. این علاوه بر افزایش قیمت مواد خام مرتبط با باتری است که در نتیجه اختلالات زنجیره تامین مربوط به کووید و تهاجم روسیه به اوکراین است.

هزینه‌های بالاتر باعث شده است که برخی از سازندگان خودروهای الکتریکی قیمت‌های خود را افزایش دهند، و وسایل نقلیه گران قیمت را برای آمریکایی‌های معمولی کمتر مقرون‌به‌صرفه می‌سازند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا افزایش قیمت کالاها انقلاب خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد؟

تسلا، رهبر صنعت، سال‌ها تلاش کرده است تا هزینه‌های وسایل نقلیه خود را کاهش دهد، بخشی از “طرح اصلی مخفی” خود برای ترویج تغییر جهانی به سمت حمل و نقل بدون آلایندگی. اما حتی این شرکت مجبور شد چندین بار در سال گذشته قیمت‌های خود را افزایش دهد، از جمله دو بار در ماه مارس پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس ایکس هشدار داد که هم تسلا و هم اسپیس‌ایکس «شاهد فشار تورمی قابل‌توجه اخیر» در قیمت مواد خام و هزینه‌های حمل و نقل هستند.

اکنون بیشتر تسلاها به طور قابل توجهی گرانتر از ابتدای سال 2021 هستند. ارزان ترین نسخه «محدوده استاندارد» مدل 3، مقرون به صرفه ترین وسیله نقلیه تسلا، اکنون از 46990 دلار در ایالات متحده شروع می شود که 23 درصد در فوریه 2021 افزایش یافته است.

Rivian یکی دیگر از محرک‌های اولیه افزایش قیمت بود، اما حرکت آن بدون بحث نبود. این شرکت در تاریخ 1 مارس اعلام کرد که هر دو مدل مصرفی آن، پیکاپ R1T و SUV R1S، افزایش قیمت زیادی خواهند داشت که بلافاصله اعمال می شود. R1T با جهش 18 درصدی به 79500 دلار و R1S با جهش 21 درصدی به 84500 دلار خواهد رسید.

ریویان در همان زمان نسخه‌های ارزان‌تر هر دو مدل را با ویژگی‌های استاندارد کمتر و دو موتور الکتریکی به‌جای چهار موتور معرفی کرد که به ترتیب 67500 و 72500 دلار قیمت دارند که نزدیک به قیمت‌های اصلی برادران چهار موتوره خود هستند.

این تعدیل ها باعث نگرانی شد: در ابتدا، ریویان گفت که افزایش قیمت برای سفارشات قبل از 1 مارس و همچنین برای سفارشات جدید اعمال می شود و اساساً برای دارندگان رزرو موجود برای پول بیشتر دو برابر می شود. اما دو روز بعد، مدیر عامل RJ Scaringe عذرخواهی کرد و گفت که Rivian قیمت‌های قدیمی را برای سفارش‌هایی که قبلاً ارسال شده بود رعایت می‌کند.

Scaringe در نامه ای به سهامداران Rivian نوشت: “در صحبت با بسیاری از شما در دو روز گذشته، من کاملاً متوجه شدم و تصدیق می کنم که بسیاری از شما چقدر احساس ناراحتی کرده اید.” «از زمان تنظیم اولیه ساختار قیمت گذاری ما، و به خصوص در ماه های اخیر، چیزهای زیادی تغییر کرده است. همه چیز از نیمه هادی ها گرفته تا ورق های فلزی گرفته تا صندلی ها گران شده است.

گروه Lucid همچنین برخی از این هزینه‌های بالاتر را به خریداران خوش‌عقب سدان‌های لوکس گران قیمت خود منتقل می‌کند.

این شرکت در 5 می گفت که قیمت تمام نسخه‌های سدان لوکس ایر به جز یک نسخه را برای مشتریان آمریکایی که رزرو خود را در تاریخ 1 ژوئن یا بعد از آن انجام می‌دهند، حدود 10% تا 12% افزایش خواهد داد. پیتر راولینسون، مدیرعامل Lucid به مشتریان اطمینان داد که Lucid برای هر رزروی که تا پایان ماه می انجام شود، قیمت های فعلی خود را رعایت می کند.

قیمت تریم سطح بالای جدید اعلام شده در آوریل، Air Grand Touring Performance، بدون تغییر در 179,000 دلار است، اما – با وجود مشخصات مشابه – 10,000 دلار بیشتر از نسخه محدود Air Dream Edition است که جایگزین شده است.

راولینسون در جریان تماس با درآمد شرکت به سرمایه گذاران گفت: «جهان از زمانی که برای اولین بار Lucid Air را در سپتامبر 2020 معرفی کردیم، به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

خودروسازان معتبر جهانی نسبت به شرکت هایی مانند Lucid یا Rivian صرفه جویی بیشتری در مقیاس دارند و از افزایش هزینه های مربوط به باتری آسیب چندانی نخورده اند. آنها نیز فشار قیمتی را احساس می کنند، اگرچه هزینه ها را به میزان کمتری به خریداران منتقل می کنند.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *