نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 12:52 ق.ظ

چگونه یک سوگیری شناختی مانع از توسعه خودروهای الکتریکی می شود

19 مه 2022 -توسط دانشگاه ژنو -اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

موانع استفاده از خودروهای برقی چیست؟ اگرچه موانع اصلی مالی و فناوری برطرف شده است، اما سهم بازار آنها همچنان نیاز به افزایش دارد. در یک مطالعه اخیر، تیمی از دانشگاه ژنو (UNIGE) عوامل شناختی را بررسی کردند که هنوز بسیاری از مردم را از روی آوردن به خودروهای برقی منصرف می کند. آنها دریافتند که صاحبان خودرو به طور سیستماتیک ظرفیت محدوده رانندگی الکتریکی را برای برآوردن نیازهای روزانه خود  کم میدانند. این نتایج که در Nature Energy منتشر شده است، راه‌های جدیدی را برای سرعت بخشیدن به برق‌رسانی تحرک علاوه بر رویکردهای سیاست مرسوم باز می‌کند.

افزایش گازهای گلخانه ای (GHG) در جو یکی از عوامل اصلی گرم شدن کره زمین است. در میان گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن – CO2 شناخته شده – است که بخش حمل و نقل یکی از انتشار دهنده های اصلی آن است. خودروهای سوخت فسیلی به تنهایی حدود 18 درصد از انتشار CO2 جهانی را تشکیل می دهند. بنابراین برقی‌سازی ناوگان وسایل نقلیه به یکی از چالش‌های اصلی انتقال انرژی تبدیل شده است.

تعداد خودروهای الکتریکی در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. با این حال، آنها هنوز از داشتن سهم بازاری که امکان کاهش قابل توجهی در انتشارات ترافیک جاده ای را فراهم می کند، فاصله دارند. در سال 2020، آنها تنها 1٪ از ناوگان خودروهای جهانی، از جمله وسایل نقلیه هیبریدی را تشکیل می دادند. برای دستیابی به اهداف اقلیمی 2030، این نسبت باید حداقل به 12 درصد برسد.

اکنون که موانع اصلی مالی و تکنولوژیکی برداشته شده است (قیمت های خرید مقرون به صرفه تر، مشوق های مالی، شبکه متراکم تر ایستگاه های شارژ)، چه عواملی همچنان مانع پذیرش گسترده این شیوه حمل و نقل است؟ بخش بزرگی از پاسخ در سوگیری های شناختی و عقاید رانندگان خودرو نهفته است.

“تا به حال، ابتکارات مربوط به انتقال انرژی عموماً بر موانع تکنولوژیکی و مالی برای تحقق آنها متمرکز بوده است. عوامل روانشناختی بسیار اندکی مورد توجه قرار گرفته اند. با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که افراد به طور خودکار رفتارهایی را که برای خود یا جامعه مفید هستند اتخاذ نمی کنند. ماریو هربرز، نویسنده اول مطالعه و محقق در آزمایشگاه تصمیم گیری مصرف کننده و رفتار پایدار گروه روانشناسی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی UNIGE توضیح می دهد که اغلب به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کامل است.

دانشمندان UNIGE با مصاحبه با بیش از 2000 راننده خودرو با پیشینه‌ها و سنین مختلف در آلمان و ایالات متحده، منشأ سوگیری‌های شناختی را شناسایی کردند که آنها را از استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی بازمی‌داشت. توبیاس بروش، مدیر آزمایشگاه تصمیم گیری مصرف کننده و رفتار پایدار و آخرین نویسنده این تحقیق، می گوید: «ما مشاهده کردیم که شرکت کنندگان به طور سیستماتیک سازگاری ظرفیت باتری های الکتریکی موجود در بازار فعلی با نیازهای واقعی خود را ناکافی دانستند.

به عبارت دیگر، مصرف کنندگان به اشتباه معتقدند که باتری های فعلی برای پوشش سفرهای روزانه آنها کافی نیست. این دست کم گرفتن قابل توجه است، محققان آن را حدود 30٪ تخمین می زنند. برای اطمینان مردم، راه حل تنها  اضافه کردن شبکه ایستگاه های شارژ یا افزایش اندازه باتری ها نیست که به منابع کمیاب تر مانند لیتیوم و کبالت نیاز دارد. ماریو هربرز توضیح می دهد که نگرانی آنها را کاهش دهید و تمایل آنها را برای استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی افزایش دهید.

تیم تحقیقاتی دریافتند که بیش از 90 درصد از سفرهای ماشینی را می توان با وسایل نقلیه ای با برد 200 کیلومتر تکمیل کرد که در میان باتری های موجود در حال حاضر برد کمی دارد. “روند افزایش عملکرد است، اما ما مشاهده کرده‌ایم که برای مثال، برد بیشتر، فراتر از 300 کیلومتر، تناسب با نیازهای روزانه را افزایش نمی‌دهد. این تنها تأثیر حداقلی بر تعداد سفرهای اضافی خواهد داشت که می‌توان با یک سفر تکمیل کرد. ماریو هربرز می گوید: بنابراین افزایش اندازه باتری ها یک عنصر کلیدی در انتقال انرژی نیست.

این تحقیق که بخشی از آن توسط اداره فدرال انرژی سوئیس تامین می شود، اهمیت عوامل روانی و دسترسی به اطلاعات مربوطه را هنگام اجرای انتقال انرژی نشان می دهد. راه‌های جدیدی را برای ترویج برق‌رسانی تحرک با مداخلات علمی آگاهانه، به عنوان مکمل رویکردهای سیاست‌گذاری مرسوم، باز می‌کند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *