نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:53 ق.ظ

یازده گام برای اعتبار بخشی به ایده استارتاپی

نوشته هانا رایت

آیا شما کارآفرینی هستید که چندین ایده تجاری را امتحان کرده اید، اما هنوز ایده عالی برای کسب و کار جدید خود را پیدا نکرده اید؟ خوب، شما تنها نیستید. در واقع، بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ قبل از موفقیت، چند محصول ناموفق را تجربه می‌کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از افتادن در این دام این است که یک MVP حداقل محصول قابل دوام راه اندازی کنید که ایده استارتاپ شما را قبل از صرف تمام وقت و انرژی خود تأیید کند. راه‌های بی‌شماری برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار MVP وجود دارد، بنابراین اجازه دهید مهم‌ترین مراحل و آنچه برای من در کسب‌وکارم مفید بوده است را مرور کنیم.

1. اجازه دهید ایده شما را پیدا کند، به جای اینکه یک ایده را دنبال کنید

بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ (و من نیز مرتکب این اشتباه شده‌ام) برای یافتن یک ایده استارت‌آپ درست به روشی نادرست برخورد می‌کنند: آنها از یک صفحه خالی شروع می‌کنند. سپس سعی می‌کنند ایده‌هایی را ارائه کنند که احتمالاً برای مردم جالب باشد. آنها با ایده ها شروع می کنند تا مشکلات.

این در واقع یک رویکرد معکوس است. به جای تلاش برای یافتن یک ایده استارت آپی، باید به دنبال مشکلاتی باشید که ممکن است داشته باشید یا مشکلاتی که دیگران با آن مواجه هستند.

2. قبل از صرف وقت، چیزها را در مقیاس کوچک آزمایش کنید

این نکته باعث صرفه جویی در صدها (اگر نه هزاران) ساعت می شود، و مفهوم آن نیز بسیار ساده است: قبل از اینکه زمان زیادی را برای یک پروژه سرمایه گذاری کنید، یک نسخه کوچک آی تی از ایده کسب و کار خود ایجاد کنید و ببینید آیا مردم مایل به پرداخت هزینه هستند یا خیر.

همچنین، قبل از سرمایه گذاری بیش از حد، حتماً چند پیش پرداخت دریافت کنید. برای کسی آسان است که بگوید ممکن است محصول شما را پس از عرضه بخرد. این افراد حتی ممکن است بهترین نیت را داشته باشند و در حین ساختن محصول خود شما را تشویق کنند، اما اشتیاق آنها اغلب گمراه کننده است. مردم می‌خواهند خوب و دلگرم‌کننده باشند، اما مهم است که بدانیم این مانند تحویل دادن جزئیات پرداخت آنها نیست.

بنابراین، یک نسخه کوچک از محصول خود ایجاد کنید – تا حد امکان – و ببینید که بازار چگونه به آن واکنش نشان می دهد (یعنی آیا مردم مایلند برای محصول شما پول بپردازند؟).

3. از چت زنده در وب سایت خود برای شناسایی نیازهای مشتری استفاده کنید

همانطور که در حال آزمایش ایده محصول خود هستید، با افزودن چت زنده به وب سایت خود، به بازدیدکنندگان نزدیک شوید. چت زنده می‌تواند انجمنی را فراهم کند که بازدیدکنندگان شما بتوانند در آن احساس راحتی کنند که در مورد محصول بیشتر بپرسند و آیا ویژگی‌های خاصی دارد که به دنبال آن هستند یا خیر.

همچنین می توانید اعتراضات و چالش های مشتری را راحت تر شناسایی کنید. برای مثال، اگر افراد زیادی در مورد یک ویژگی خاص سؤال می‌کنند، این می‌تواند نشانه‌ای از ضروری بودن اضافه کردن این ویژگی باشد. با این حال، مراقب باشید تا زمانی که متوجه یک الگوی واضح نشده اید، به درخواست ها خیلی سریع عمل نکنید.

4. در روزهای اولیه زیاد روی قیمت گذاری استرس نداشته باشید

بسیاری از کارآفرینان ساعت ها  وقت روی قیمت گذاری صرف می کنند. در مراحل اولیه راه اندازی خود، زیاد نگران پیدا کردن قیمت مناسب نباشید. در این مرحله، تعیین اینکه آیا مردم اصلاً برای محصول شما پول می‌دهند یا خیر، مهم‌تر است.

در ابتدا، با قیمت مناسب شروع کنید تا بازار را آزمایش کنید. بعداً، همیشه می توانید به عقب برگردید و تنظیمات را انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که قیمت محصول خود را خیلی پایین ندهید، زیرا ممکن است برای مشتریان یک پرچم قرمز باشد. در هر صورت، ما بنیانگذاران تمایل داریم که  محصولات خود را کم ارزش بدانیم.

5. اولویت دادن به اقدام بر تحقیق

هنگام راه اندازی یک MVP، مهم است که بدون تاخیر زیاد یا فلج تجزیه و تحلیل وارد شوید. بسیاری از مردم درگیر تحقیقات، استرس و نگرانی می شوند و در نهایت هرگز ایده خود را راه اندازی نمی کنند. از سوی دیگر، کارآفرینان موفق تمایل به اقدام دارند و از یادگیری هراسی ندارند.

درست است که مردم ممکن است فوراً محصول شما را نخرند، یا ممکن است واکنش اولیه ای را که به دنبالش بودید دریافت نکنید، اما نکته اینجاست: اعتراض در واقع می تواند خوب باشد. اکثر محصولات دیجیتال قبل از یافتن مشتریان پولی، چندین بار تکرار و تغییر می کنند.

با گذشت زمان، مقابله با طرد شدن آسان تر خواهد شد. شما باید دقیقاً بشنوید که چرا مردم فکر نمی کنند محصول شما به اندازه کافی خوب است تا بتوانید پیشرفت کنید و چیزی ایجاد کنید که مردم دوستش داشته باشند.

6. انتظار داشته باشید که محصول شما تغییر کند (و از آن استقبال کنید)

محصول شما از مرحله عرضه تا تناسب محصول/بازار بسیار متفاوت به نظر می رسد. در نتیجه، از وابستگی بیش از حد به یک ویژگی خاص یا جهت کلی محصول خودداری کنید. در غیر این صورت، ریسک پذیرفتن ایده‌های جدیدی را دارید که محصول شما را در درازمدت موفق‌تر می‌کند.

این حیاتی است که در روزهای اولیه در مورد جهت گیری کسب و کار خود انعطاف پذیر بمانید. اگر نتایج مطلوبی نمی بینید و وسوسه می شوید که تغییراتی در محصول خود ایجاد نکنید، این می تواند نشان دهد که ممکن است بیش از حد به دیدگاه یا مفهوم اصلی خود وابسته باشید.

با این حال، داشتن ترجیحات خاص اشکالی ندارد. طبیعی است که ما بنیانگذاران تا حدودی احساس عقیده داشته باشیم. نکته کلیدی این است که بتوانید با ذهنی باز حرکت کنید، به نظرات مشتریان گوش دهید و در صورت لزوم تغییرات مهمی ایجاد کنید. اگر در نظرات خود بیش از حد سرسخت هستید، می تواند به رشد طولانی مدت محصول شما آسیب برساند.

7. یک شرکت مرموز و بدون چهره نباشید

در حالی که بسیاری از بنیانگذاران ممکن است از بودن در مرکز توجه لذت نبرند، پنهان شدن پشت نام شرکت نیز می تواند مضر باشد. چرا اینگونه است؟ خوب، آیا ترجیح می دهید از یک شرکت ناشناخته با کارمندان مرموز که نام آنها پیدا نمی شود خرید کنید یا ترجیح می دهید از یک شرکت ناشناخته با تیمی خریداری کنید که یادگیری در مورد آنها آسان است؟

دلیلی وجود دارد که چرا یک صفحه «درباره» باعث افزایش مخاطب می شود. به بازدیدکنندگان نشان می دهد که شما و تیمتان انسان هستید. هنگامی که یک مشتری بالقوه نمی تواند چیزی در مورد صاحبان یا کارمندان یک شرکت پیدا کند، باعث می شود که به این فکر کند که چرا آنها را پنهان کرده اند.

وقتی مردم به خرید فکر می کنند، اغلب از خود می پرسند: «چه کسی پشت این شرکت است؟ اگر مشکلی داشته باشم یا نیاز به حمایت داشته باشم از من حمایت خواهند کرد؟» همانطور که گفته شد، دلیل خوبی برای این نگرانی وجود دارد. برخی از شرکت‌ها همیشه پشتیبانی خوبی ارائه نمی‌کنند، و این عدم پشتیبانی تنها با رشد شرکت‌ها بدتر می‌شود.

اما این در واقع می تواند یک مزیت بزرگ برای شما باشد. به‌عنوان یک استارت‌آپ کوچک، می‌توانید چیزی را به مشتریان ارائه دهید که اکثر شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند ارائه دهند: یک خط ارتباط مستقیم با مؤسس و تیمی که به آن اهمیت می‌دهد. باور کنید یا نه، بسیاری از مشتریان این کار را به کار با یک شرکت بزرگ ترجیح می دهند.

در مقابل وسوسه رفتار کردن مانند یک شرکت بزرگ و بدون چهره مقاومت کنید و در عوض آنچه هستید را در بپذیرید. اگر حمایت از مشتریان برای شما در اولویت است، بهترین راهی که می توانید خیال مشتریان را راحت کنید این است که نحوه برخورد با پشتیبانی را نشان دهید و کسب و کار و تیم خود را معرفی کنید. یک معرفی کوچک الکترونیکی می تواند راه درازی داشته باشد.

8. از سرمایه گذاری زودهنگام در بازاریابی پولی خودداری کنید

همانطور که جزئیات محصول خود را در مراحل اولیه بررسی می کنید، مهم است که با مشتریان صحبت کنید و محصول خود را بر اساس بازخورد آنها تغییر دهید. این همچنین به شما زمان می دهد تا بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه نوع پیام رسانی بهترین پاسخ را می دهند. معمولاً ایده خوبی نیست که تا زمانی که به تناسب محصول/بازار دست یابید، برای بازاریابی یا تبلیغات پولی سرمایه گذاری کنید. در غیر این صورت، ممکن است فقط پول خود را دور بیاندازید بدون اینکه نتیجه ای ببینید.

هنگامی که تعداد مشتریان پولی سالمی دارید و نرخ تبدیل وب سایت شما مناسب است، می توانید بر بازاریابی پولی تمرکز کنید. به این ترتیب، می‌دانید که کسب‌وکار شما در مکان سالمی قرار دارد و می‌تواند تعداد معقولی از بازدیدکنندگانی را که از منابع ترافیک پولی می‌آیند، تبدیل کند.

9. معیارهایی را بیابید که برای کسب و کار شما مهم هستند

این روزها، کشاندن به دنیای “معیارهای غرورآمیز” می تواند وسوسه انگیز باشد. خواه این تعداد بازدیدکنندگانی باشد که دریافت می‌کنید یا تعداد معینی از موارد ذکر شده در مطبوعات، مهم است که معیارهای مهم را از معیارهای بیهوده جدا کنید. در حالی که اشاره های مطبوعاتی ممکن است احساس خوبی داشته باشند، به معیارهایی توجه کنید که واقعاً  کسب و کار شما را رشد می دهند.

با ارزش ترین معیارها برای هر کسب و کاری متفاوت است. با این حال، برخی از موارد مهم ممکن است نرخ تبدیل، نرخ ریزش و رشد درآمد ماهانه باشد. صفحه‌گسترده‌ای از معیارهایی که بیشترین تأثیر را بر کسب‌وکارتان دارند، نگه دارید و هر ماه آن را به‌روزرسانی کنید. این به شما کمک می کند تا ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد. همچنین به شما کمک می کند تا فوراً مناطق مشکل را شناسایی کنید تا بتوانید آنها را برطرف کنید.

وقتی این مراحل را دنبال می‌کنید، می‌توانید تصمیمات خود را بر اساس داده‌ها و نه هیاهو یا احساسات قرار دهید. و می‌توانید مطمئن‌تر باشید که تلاش‌های شما به سمت حوزه‌های درست کسب‌وکار هدایت می‌شود.

10. یک فرآیند قابل تکرار ایجاد کنید

هنگامی که اولین مشتریان پرداخت کننده خود را دارید، یک فرآیند تکرارپذیر ایجاد کنید که می تواند با رشد شما مقیاس پذیر باشد. از آنجایی که ثابت کرده‌اید که روش خاصی کار می‌کند، برای ثبت فرآیندهای خود و مستندسازی نحوه یافتن مشتریان خود، زمان بگذارید. سپس تلاش‌های خود را بر روی کارآمدترین کانال‌ها متمرکز کنید و راه‌هایی برای افزایش مقیاس آن کانال‌ها پیدا کنید.

اگر چند مشتری اول خود را از طریق وبلاگ خود به دست آوردید، راه هایی برای ایجاد محتوای معنادارتر پیدا کنید یا کار را برای تکرار این فرآیند و ایجاد آن با پتانسیل کامل آن منعقد کنید. اگر می‌توانید یک یا دو مرحله از فرآیند خود را خودکار کنید، به راه‌هایی برای تحقق آن فکر کنید. انجام این تلاش‌ها از قبل زمان می‌برد، اما صرفه جویی های آینده ارزشش را دارد.

11. یک روال پایدار پیدا کنید که برای شما مفید باشد

ما به‌عنوان کارآفرین، برای آزادی زمان بیش از بسیاری از افراد ارزش قائل هستیم. این همان چیزی است که اغلب مردم را در مسیر کارآفرینی قرار می دهد – نمی خواهیم شخص دیگری زمان ما را کنترل کند. به راحتی می توانید روال های کاری مختلف را امتحان کنید تا زمانی که بهترین کار را پیدا کنید.

برای مثال، شاید از چند روز طولانی کار کردن برای به پایان رساندن یک پروژه مهم لذت می برید، اما پس از آن به چند روز برای استراحت نیاز دارید. یا شاید بعد از یک نقطه عطف درآمد، بخواهید به تعطیلات بروید. به عنوان یک کارآفرین، می توانید از این انعطاف پذیری خلاقانه بهره ببرید و از مزایای بهره وری خود بهره مند شوید. داشتن یک برنامه نامتعارف اشکالی ندارد، و در واقع، باید از این واقعیت استفاده کنید که اکنون می توانید زمان خود را مدیریت کنید. این بخشی از زیبایی رئیس خود بودن است.

  • هانا رایت بنیانگذار SaaS Design است که مقصدی برای قالب‌های Adobe XD و Figma و کیت‌های رابط کاربری برای شرکت‌های فناوری است که به دنبال سرعت بخشیدن به فرآیند طراحی و تکرار سریع هستند.
https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *