نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 12:16 ق.ظ

۳ افسانه در موردخودرو های الکتریکی

 

رولند لوید پری با دفاتر خبرگزاری فرانسه – 16 مه 2022

بدبینان می گویند که ماشین های الکتریکی به دور از کمک به نجات سیاره زمین، یک رویا ی خوشبینانه لیبرال هستند که مزایای زیست محیطی آن اغراق آمیز است.اما حتی اگر چیزی به نام خودروی کاملا سبز وجود نداشته باشد، مطالعات نشان می‌دهد که خودروهایی که با باتری کار می‌کنند، در مجموع نسبت به اجداد خود که با بنزین حرکت می‌کنند، گازهای گلخانه‌ای مضر کمتری ایجاد می‌کنند.

AFP Fact Check سه ادعای رایج در مورد آنها را بررسی کرد.

در متنی که در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده است، همراه با عکسی از خودروهایی که در ایستگاه شارژ وصل شده اند، آمده است: «ماشین های برقی با سوخت زغال سنگ… به لیبرال ها کمک می کنیم وانمود کنند که در حال حل یک بحران ساختگی هستند».

این الگوی طنزآمیز نشان می‌دهد که خودروهای برقی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمکی نمی‌کنند زیرا زغال‌سنگ برای تغذیه شبکه برق سوزانده می‌شود.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده یک ابزار ماشین حساب در وب سایت خود دارد تا میزان آلایندگی خودروهای بنزینی را با آلاینده های یک خودروی برقی بسته به محل شارژ آن مقایسه کند.

این  برنامه محاسبه می‌کند که یک خودروی الکتریکی شارژ شده در سنت لوئیس، میزوری – بخشی از منطقه‌ای که بیشترین تکیه بر زغال سنگ دارد – به طور متوسط ​​247 گرم دی اکسید کربن در هر مایل تولید می‌کند که کمتر از میانگین 381 گرم یک خودروی بنزینی است.

کارشناسان Carbon Brief موافق هستند که آلایندگی یک خودروی الکتریکی به منطقه یا کشوری که شارژ می شود بستگی دارد.آنها در لهستان یا در کشورهای آسیایی که در آن زغال‌سنگ بیشتری می‌سوزانند، بیشتر از فرانسه است، جایی که بیشتر برق از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود.

به طور کلی، شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک (ICCT) دریافته است که خودروهای الکتریکی نسبت به مشابه‌های بنزینی خود در طول چرخه عمر خود، از استخراج قطعات معدنی گرفته تا بازیافت، انتشار کمتری دارند.

به گفته وزارت انرژی ایالات متحده و منابع دیگر، یک خودروی الکتریکی در استفاده از انرژی بسیار کارآمدتر از خودروهای بنزینی است.

ساخت باتری خودروها فرآیندی پر انرژی است که شامل استخراج و حمل مواد خام، مونتاژ در کارخانه ها و حمل و نقل در سراسر جهان می شود. بازیافت آنها پرهزینه است.

متن دیگری که در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده است ادعا می کند که 500000 پوند (227 تن) زمین برای استخراج فلزات یک باتری ماشین الکتریکی حفر شده است.به نظر می رسد این تخمین از تجزیه و تحلیل سال 2020 توسط موسسه منهتن، یک گروه تحقیقاتی بدبین به آب و هوا، نشات گرفته است.

چندین کارشناس با مشورت خبرگزاری فرانسه گفتند که این ارقام گمراه کننده هستند. پیتر نیومن، استاد پایداری در دانشگاه کرتین استرالیا، آن را “اغراق آمیز فاحش” ارزیابی کرد و گفت که مقدار استخراج شده بسته به جغرافیا و نوع باتری متفاوت است.

استخراج معادن اثرات دیگری دارد که بلافاصله به آب و هوای جهانی مربوط نمی شود. حدود 70 درصد کبالت – یک ماده تشکیل دهنده باتری – از جمهوری دموکراتیک کنگو می آید، جایی که استفاده از کار کودکان در معادن مستند شده است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، دسترسی به مواد تشکیل دهنده نیز نگرانی‌های استراتژیک عرضه را به همراه دارد، زیرا بسیاری از مواد خام در اختیار چین است.

گئورگ بیکر، محقق برلینی در ICCT، گفت که آسیب زیست محیطی ناشی از حفاری نفت باعث شد که تولید بنزین بهتر نشود.خطر ویرانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای، که در گزارش های اخیر هیئت بین دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا پیش بینی شده است، حتی بدتر خواهد بود.

او گفت: «این درست است که تقاضای بهبود داشته باشیم، به عنوان مثال طبق استانداردهای داوطلبانه در صنعت و الزامات اجباری بررسی لازم که در مقررات باتری اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده است، در نظر گرفته شده است.»

در هر صورت، واضح است که تأثیر اجتماعی و زیست محیطی گرمایش جهانی فاجعه بار است، در مقیاسی متفاوت از استخراج مواد خام باتری.»

پس از طوفان برفی که در ژانویه صدها راننده را در ویرجینیا سرگردان کرد، کاربران در فیس بوک پست هایی را به اشتراک گذاشتند که هشدار می دادند برق وسایل نقلیه الکتریکی تمام می شود و ترافیک را بدتر می کند.

در این متن آمده است: “همه آن افراد بدون وسیله نقلیه گرمکن در دمای انجماد گیر می‌کنند. و همه خودروها نمی‌توانند حرکت کنند زیرا نمی‌توانید ایستگاه شارژ را به آنها بیاورید.”

همه آن خودروهای برقی به سد راه خودروهای بنزینی تبدیل خواهند شد.

چندین سازمان حقیقت‌سنجی این ادعا را بررسی کردند. آنها دریافتند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خودروهای برقی در طوفان وضعیت بدتری خواهند داشت.

https://news.yahoo.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *