نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 1:32 ب.ظ

استفاده از تجربه ایجاد توازن در زنجیره فولاد، برای صنعت آلومینیوم / برنامه ایمیدرو برای توسعه زیرساخت ها

۲۷-۲-۱۴۰۱

استفاده از تجربه ایجاد توازن در زنجیره فولاد، برای صنعت آلومینیوم / برنامه ایمیدرو برای توسعه زیرساخت ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: می توانیم از تجربه مناسب حاصل شده از ایجاد توازن در زنجیره فولاد، برای تکمیل زنجیره صنعت آلومینیوم بهره بریم.

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا… جعفری در نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار با بیان این مطلب و ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش گفت: این همایش می تواند زمینه مباحث مختلف را در حوزه صنعت آلومینیوم باز کند و همچون همایش های فولادی برگزار شده طی سال های گذشته، چاره اندیشی هایی برای توسعه این صنعت فراهم کند.
وی افزود: در حوزه فولاد، با برگزاری همایش ها و نشست ها، توانستیم در کل زنجیره -از اکتشاف تا تولید محصول نهایی (کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش)- به توازن قابل قبولی برسیم. اکنون ظرفیت تولید شمش فولاد به ۴۴ میلیون تن و تولید به مرز ۳۰ میلیون تن رسیده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حوزه معدن و صنایع معدنی با ذخایر و بهره برداری از معادن مختلف، تاکنون گام های مناسبی در توسعه اقتصاد بر داشته است، گفت: در این بخش، ظرفیت های مناسبی برای توسعه اشتغال و سرمایه گذاری، ایجاد شده و طی سال های اخیر، رشد های مختلفی در ارزش افزوده، میزان صادرات و افزایش ارزش در بازار سرمایه داشته ایم.
برنامه صادرات ۱۲ میلیارد دلاری
وی ادامه داد: نسبت به ۶-۷ سال گذشته، ۵۰ درصد رشد ارزش افزوده داشته ایم و اکنون، صادرات ۱۲ میلیارد دلاری را در این بخش دنبال می کنیم. همچنین، ۳۸ درصد ارزش بازار بورس مربوط به شرکت های معدنی و صنایع معدنی است.
به روزرسانی طرح های جامع
جعفری با بیان اینکه ایمیدرو برای نظم دهی به بخش معدن و صنایع معدنی، طرح های جامع تدوین شده از قبل را با شرایط توسعه صنایع پایین دستی به روز رسانی می کند، اظهار داشت: این طرح ها در حوزه هایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، زغال سنگ، طلا و مواد معدنی مهم برای اقتصاد کشور در حال تهیه است.
وی ادامه داد: براساس این طرح ها، طرح های توسعه ای در زنجیره های مختلف صنایع معدنی، برنامه ریزی و به روز می شود تا تاثیر خود را در توسعه زنجیره فلزات بگذارد.
ایمیدرو در پی تامین زیرساخت ها
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه مجموعه معدن و صنایع معدنی به رغم رشد قابل توجه، اما در حوزه زیرساخت ها با چالش مواجه است، گفت: برای رفع این مشکل، در سال ۱۴۰۰ در حوزه تامین برق، با همکاری وزارت نیرو، حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق قرارداد منعقد کردیم. برای اجرای آنها نیز صنایع و شرکت های بزرگ را وارد کردیم که برخی از آنها از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
وی افزود: موضوع تامین آب صنایع از خلیج فارس و دریای عمان و استفاده از آب های ژرف با ایجاد چاه های عمیق برای تامین آب مورد نیاز صنایع معدنی، از سال های قبل آغاز شد.
برنامه تولید آلومینا از نفلین سینیت تا ۱۴۰۳
جعفری با اشاره به موضوع برنامه تامین پایدار مواد اولیه صنایع آلومینیوم، اذعان کرد: برنامه هایی برای تامین نیاز مواد اولیه کارخانه ها در حال اجرا داریم. طرح تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت از جمله این طرح هاست که امیدواریم تا ۱۴۰۳محقق شود. به گفته وی، استفاده از بوکسیت کم عیار به روش سینترینگ، از دیگر طرح هاست که به رفع بخشی از نیاز کارخانه ها کمک می کند.
وی ادامه داد: اکنون تولید آلونیت به صورت آزمایشگاهی و نیمه صنعتی انجام می شود. ذخایر زیادی در این ۲ حوزه وجود دارد که می توان بخشی از نیازهای کشور به مواد اولیه را تامین و توسعه های بعدی را اجرایی کرد.
استفاده فرامرزی از معادن
جعفری ادامه داد: برنامه استفاده از معادن فرامرزی –که دارای پروانه بهره برداری آن هستیم- نیز در دستور کار است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری و نوآوری های نو برای توسعه صنایع پایین دستی، موجب می شود تا ارزش افزوده محصولات تولیدی را افزایش دهیم و برای توسعه صادرات برنامه ریزی کنیم. وی ادامه داد: ایمیدرو حوزه فناوری نسل ۴ صنعت، هوشمندسازی و موضوع مسائل زیست محیطی را پیگیری می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *