نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 10:46 ق.ظ

چرا دیواره مرجانی بلیز یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بازسازی مرجان در جهان است؟

حفره آبی، مرجانی دیواره بلیز -حفره آبی، صخره دیواره بلیز – کپی رایت Canva

توسط Richard Collett • 08/05/2022

در بلیز، حفاظت مبتنی بر جامعه، راهنمایان تور محلی، ماهیگیران و داوطلبان را با مهارت ها و منابع مورد نیاز برای نجات صخره مرجانی بلیز توانمند می کند.با هماهنگی انجمن غیرانتفاعی Fragments of Hope مستقر در بلیز، جامعه ساحلی Placencia Village در منطقه Stann Creek، در جنوب بلیز، بیش از یک دهه را صرف کاشت صدها هزار قطعه مرجان در میان صخره های ویران شده از طوفان کرده است.

راهنماها، ماهیگیران، غواصان و غواصان برای کاشت مرجان و نظارت بر توسعه آن تحت یک سیستم متمرکز بر جامعه آموزش دیده اند که پوشش مرجانی در مناطق حفاظت شده در سواحل Placencia از 6 درصد به 60 درصد افزایش یافته است.

Placencia به یکی از موفق‌ترین و بادوام‌ترین مکان‌های بازسازی مرجانی در جهان تبدیل شده است، و مدل حفاظتی مبتنی بر جامعه در حال حاضر به منظور محافظت و بازسازی بخش‌های بزرگی از صخره‌های دیواری وسیع، اما در خطر انقراض بلیز، در حال گسترش است.

دیواره مرجانی بلیز دومین سیستم صخره ای بزرگ در جهان است. در طول 190 مایل در امتداد سواحل بلیز، خانه صدها گونه مرجان، ماهی، لاک پشت، نرم تن و پستانداران دریایی است.

همچنین برای اقتصاد بلیز حیاتی است – صندوق جهانی حیات وحش تخمین می‌زند که این صخره 15 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و برای بیش از 200000 نفر در صنایع ماهیگیری و گردشگری کار می‌کند.اما صخره‌های مرجانی بلیز در معرض خطر رویدادهای سفید شدن مرجان‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی، کشتی‌های دریایی، اکتشاف نفت و بلایای طبیعی است.

در سال 2001، زمانی که طوفان  به شبه جزیره Placencia هجوم آورد، بخش های عظیمی از دیواره مرجانی بلیز ویران شد. بیش از حد مرجان ها در این منطقه از حدود 50 درصد به حداقل 6 درصد کاهش یافت و اکوسیستم در حال حاضر شکننده را به خطر انداخت و معیشت محلی را در معرض خطر قرار داد.

لیزا کارن، بنیان‌گذار Fragments of Hope و یک زیست‌شناس دریایی از ایالات متحده آمریکا که از دهه 1990 در بلیز زندگی می‌کند، توضیح می‌دهد که چند نفر برای همیشه صخره را از بین برده‌اند.

بسیاری از گونه های مرجانی می توانند از طریق فرآیندی به نام تکه تکه شدن به صورت غیرجنسی تولید مثل کنند.

پس از دیدن قطعات مرجان شکسته الکورن در علف‌های دریایی در Ambergris Caye، یک مقصد توریستی محبوب در شمال بلیز، کارن به این نتیجه رسید که باید امکان پیوند قلمه‌های مرجانی برای ایجاد مستعمرات جدید در مناطق آسیب‌پذیر مانند Placencia وجود داشته باشد.

با استفاده از روشی مشابه برای پیوند و رشد مرجان، که توسط زیست‌شناس دریایی همکار دکتر آستین باودن-کربی، به عنوان مبنایی نوشته شده بود، کارن شروع به تأسیس نهالستان‌های مرجانی در Placencia کرد که در آن قلمه‌های مرجان را می‌توان کشت و برای بازسازی صخره‌ها استفاده کرد.

    کارن توضیح می دهد که چگونه ماهیگیران محلی و راهنمایان تور شروع به به روز رسانی او در مورد پیشرفت مثبت نهالستان های مرجانی کردند که او شروع به کاشت در میان صخره های تخریب شده کرد.

هدف این بود که صخره مرجانی زمانی پر جنب و جوش در پارک ملی Laughing Bird Caye را نجات دهیم، منطقه ای حفاظت شده که جامعه محلی با موفقیت دولت را لابی کرده بود تا از آن به عنوان پارک ملی محافظت کند، قبل از اینکه توسط طوفان Iris مورد اصابت قرار گیرد.

این اساس بنیاد خیریه حفاظت از جامعه مبتنی بر جامعه “Fragments of Hope” را تشکیل داد که در سال 2013 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شد.

Fragments of Hope آموزش های مورد نیاز تحت قانون بلیز را برای رسیدگی به مرجان ها ارائه می دهد. این موسسه خیریه ماهیگیران، راهنمایان تور، خدمه قایق، غواصان و داوطلبان را آموزش می دهد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *