نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:44 ق.ظ

گفتگو با جناب آقا ی مهندس مهدی شاهرخ اصفهانی

۱۴-۲-۱۴۰۱

سایت کل نگار

معرفی :

مهندس مهدی شاهرخ اصفهانی که از دانشکده مهندسی صنایع  دانشگاه صنعتی شریف در اواخر سال ۱۳۵۸  فارغ التحصیل شده اند علاوه بر آنکه سالها در فعالیتهای ساخت و ساز و مدیریت پروژه های صنعتی که بارزترین آن در صنعت فرودگاهی در حوزه مدیریت پروژ ه فرودگاه امام خمینی و نیز شرکتهای احداث در صنعت نفت و گاز بوده  است  نیز فعالیتهای تحقیقاتی و ترویجی  نیز داشته اند که همکاری با مجلات مختلف و از جمله مجله روش و انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده است . هم اکنون بعنوان مشاور شرکتهای نفت و گاز بخش خصوصی در زمینه مدیریت و تامین منابع همکاری می نمایند 

کل نگار – جناب مهندس لطفا درباره موضوعات صنعت و توسعه آن در کشور و ابعاد مختلف آن توضیح بفرمایید .

ابعاد موضوع از جنبه های بسیار متنوع و وسیعی قابل مطالعه و بررسی است ،و من فقط به رئوس برخی از این موارد اشاره می کنم تا مخاطبان حسب علاقمندی و تمایل خود اقدام به مطالعه در زمینه مورد نظر خود کنند.البته آنچه در اینجا مورد نظر است عمدتا ناظر بر صنعت مدرن در ایران در صد و اندی سال اخیراست.

  • طبقه بندی و استقرار صنایع در چارچوی آمایش سرزمین و محیط زیست
  • جایگاه صنعت به طور کل و بخش های مختلف صنعتی در اقتصاد ملی و سهم آن در تولید ناخالص داخلی و تغییرات آن
  • جهت گیری ها و برنامه ریزی های کلان در مورد استراتژی توسعه صنعتی
  • حمایت ها در قالب برنامه های 5 ساله قانون بودجه معافیت ها و یا تخفیفات مالیاتی ،گمرکی و بیمه ای،ارائه تسهیلات ترجیحی ،جوایز صادراتی و…..
  • تعیین مزیت های اقتصادی نسبت به هر بخش از صنعت و استقرار آن در در منطقه با توجه به منابع،امکانات،محدودیت ها و نیاز ها،همچنین مطالعه مراکز و یا شهرک های صنعتی
  • موضوعاتی نظیر سرمایه گذاری و استهلاک ،دانش فنی،تکنولوژی ،مدرنیزاسیون ،دیجیتالیزه نمودن و بهره وری در هر شاخه صنعتی
  • مسائل مربوط به واردات و صادرات محصولات و فراورده های صنعتی
  • بررسی شرایط و زمینه های رشد شتابان صنعتی در دهه 40 شمسی قرن گذشته در کشور
  • مطالعه تاریخچه خواندنی ،جذاب و آموزنده شکل گیری ،تاسیس و توسعه هر کدام از شاخه های صنعتی در کشور(نفت و گاز،نساجی،قند،چای تنباکو و دخانیات ،سیمان و مصالح ساختمانی،نوشابه سازی ،فولاد،مس،آلومینیوم،،خودروسازی،لوازم خانگی ،مخابراتی،دفاعی،برق،تجهیزات و قطعه سازی،پزشکی،هسته ای و……….

کل نگار – بنظر می رسد که صنعت نفت وگاز بعنوان بستر اقتصادی کشور عمل مینماید . در این رابطه توضیح بفرمایید .

می دانیم که ایران در زمره بزرگترین دارندگان منابع نفت و گاز در جهان است و کشورماهم در حوزه های بالادست و هم پائین دست این صنعت دارای مزیت بزرگ اقتصادی و هم دارای قدمت در تاسیس،ایجاد و توسعه واحد های صنعتی در این حوزه است.به لحاظ اقتصادی طی چند دهه گذشته حدود 50 درصد بودجه دولتی و 80درصد درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت و گاز و فراوردهای آن بوده است.

باتوجه به مزیت های این بخش در حال حاضر صنعت نفت و گاز در بخش های مختلف و متعدد مشغول فعالیت های صنعتی،بازرگانی و خدماتی هستند و ارزش افزوده بسیار زیادی را فراهم می کنند.ضمن اینکه در حال حاضربیش از  60 درصد تجهیزات و قطعات این صنعت برای عملیات اکتشاف و حفاری،تولید و بهره برداری،سکوهای نفتی،کاتالیست ها،مخازن،پمپ ها ،توربین ها،کمپرسورها،برج ها،لوله ها و….از طریق صنعتگران و سازندگان داخلی تولید و ساخته می شود.

طی دهه های گذشته عملا بخش اصلی منابع مورد نیاز تامین سرمایه گذاری های عمرانی (دولتی) و همچنین تامین ارز و ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاری های بخش خصوصی عملا از محل درآمد های نفتی بوده است.

کل نگار – تنگناها ی توسعه این صنعت در بخش توسعه و احداث چه هستند و چگونه باید با نوآوری آنها را رفع نمود .

با توجه به نیاز های مالی لازم جهت نگهداشت،تعمیر،بازسازی و به روز رسانی امکانات موجود و ظرفیت های متنوع و عظیم برای  سرمایه گذاری های جدید به نظر من از اولویت هائی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا تعامل فعال و موثر با سایر کشورها چه برای جذب منابع مالی(ازقبیل مشارکت ،اخذ وام و…) برای سرمایه گذاری و استفاده از دانش های فنی و تکنولوژی های نوین و همچنین فراهم نمودن بسترهای صادراتی امری بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.

طی سال های گذشته برخی از سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط مجموعه هائی از  بخش های عمومی و خصوصی بیش از نیاز (فعلی کشور) صورت گرفته که در صورت هموار و تسهیل شدن صادرات کالا ها و محصولات تولیدی و همچنین خدمات فنی و مهندسی درآمد های حاصله میتواند ضمن رفع مشکلات این مجموعه ها به توسعه بیشتر کمک کند. 

کل نگار – تحولات دیجیتالی بنظر می رسد در صنعت نفت و گاز در دوره احداث از سایر بخشهای صنعتی مثل خودرو کند تر است ولی در ارتباط با نگهداری وتعمیرات  پیشرفت نموده . نظر شما چیست؟

تحولات دیجیتالی کردن،اتوماسیون و هوشمند سازی و همچنین توسعه فناوری های نوین نظیر استفاده از کلان داده ها،اینترنت و …در صنعت نفت از حدود 40 سال پیش شروع شده در ایران نیز طی دو دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند این تحولات در این صنعت نیز کند نیست ولی باید ویژگی های هر صنعت را نیز مورد توجه قرارداد البته شاید یکی ازدلایل این باشد که  صنعت خودرو در مقیاس جهانی به شدت رقابتی با سالانه بیش از صدها میلیون مشتری است در صورتی که مثلادر بخش های بالادستی صنعت نفت چه در مقیاس عرضه کنندگان کالا و خدمات و چه بخصوص مشتریان با تعدادی خیلی محدودتر مواجه است.

کل نگار – نقش وزارت نفت در توسعه مدیریت انرژی چیست و چگونه نقش بهتری می تواند داشته باشد .

هرچند وزارت نفت و پس از آن وزارت نیرو نقش کلیدی تری در مدیریت انرژی می توانند ایفا کنند ولی در مقیاس کلان  موضوعی فرابخشی نیاز به تمهیدات کلان تر و سیاست گذاری های فراگیرتر است به طور مثال در خصوص استفاده ازباطری ها بجای استفاده از سوخت های فسیلی برای خودروها،جایگزین کردن  از انرژی خورشیدی،باد و غیره بجای بخشی از تولید و انتقال برق به روش فعلی، اقدامات مهندسی ،معماری،سازمانی،فرهنگ سازی و….جهت کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در خودروها ،منازل،کارخانه ها،تجهیزات صنعتی،کارگاه ها ،ادارات،فروئشگاه هاو……

کل نگار – هر موضوع دیگری که خودتان لازم می دانید بفرمایید .

با امید به افزایش سرمایه گذاری  ها و استفاده موثر و بهینه از منابع،اتوانائی ها و ظرفیت ها ،تکنولوژی و دانش های روز در بخش های مختلف و افزایش بهره وری؛ تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد؛و موجبات اشتغال مولد و موثر،افزایش درآمد سرانه و توزیع عالانه تر امکانات و فرصت ها وسرانجام  بهبود رفاه ، رضایتمدی و سربلندی برای عموم مردم و ملت ایران فراهم گردد.

کل نگار – با تشکر از شما و به امید روزهای بهتر برای صنعت و اقتصاد

منهم از شما متشکرم و موفق باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *