نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 6:36 ب.ظ

با وجود افزایش هزینه های باتری، مردم همچنان برای خرید خودروهای برقی صف می کشند

عکس فایل: یک پورت شارژ روی خودروی الکتریکی مرسدس بنز EQC 400 4Matic در نمایشگاه بین‌المللی خودکار کانادا در تورنتو دیده می‌شود.توسط پل لینرت و نیک کری با رویترز 19/04/2022

خریداران در سراسر جهان در صف خرید خودروهای برقی (EV) امسال هستند – حتی با افزایش قیمت ها.

بر اساس یک دهه و نیم حرکت متعارف صنعت خودرو، این امر سناریو را تغییر می دهد که فروش خودروهای برقی تنها پس از کاهش هزینه باتری به افق  تقاضای مناسب می رسد.

امسال، تقاضای خودروهای برقی قوی باقی مانده است، حتی با وجود اینکه میانگین هزینه باتری‌های لیتیوم یونی از 105 دلار (97 یورو) در سال گذشته به 160 دلار (148 یورو در هر کیلووات ساعت در سه ماهه اول رسید. هزینه ها به دلیل اختلالات زنجیره تامین، تحریم فلزات روسیه و گمانه زنی سرمایه گذاران افزایش یافت.

برای خودروی کوچک‌تری مانند Hongguang Mini، پرفروش‌ترین خودروی برقی در چین، هزینه باتری بالاتر تقریباً 1500 دلار (1390 یورو) اضافه می‌کند که معادل 30 درصد قیمت خودرو است.

اما هزینه‌های بنزین و سوخت دیزل برای خودروهای احتراق داخلی نیز از زمان حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است و کارشناسان خاطرنشان کردند که نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز خریداران بیشتری را مجبور به انتخاب خودروهای برقی علی‌رغم اقتصاد ناپایدار می‌کند.

اندی پالمر، رئیس شرکت سازنده باتری‌های برقی اسلواکی InoBat، می‌گوید که حاشیه‌ها در صنعت باتری در حال حاضر بسیار کم است، بنابراین «افزایش هزینه‌ها باید به خودروسازان منتقل شود».

در صورت ادامه افزایش قیمت مواد اولیه، سازندگان خودرو مانند مرسدس بنز احتمالاً افزایش قیمت را به مشتریان تغییر خواهند داد. مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری به رویترز گفت: «ما باید حاشیه ها را حفظ کنیم.

اما خریداران تاکنون منصرف نشده اند. بر اساس برآوردهای EV-volumes.com، فروش جهانی خودروهای برقی در سه ماهه اول نزدیک به 120 درصد افزایش یافت. Nio، Xpeng و Li Auto چین رکورد فروش خودروهای برقی را در ماه مارس به ثبت رساندند. تسلا رکورد 310000 خودروی برقی را در سه ماهه اول تحویل داد.

 ونکات سرینیواسان، مدیر مرکز علوم ذخیره سازی انرژی مشترک در آزمایشگاه ملی آرگون دولت ایالات متحده در شیکاگو، می گوید: «به نظر می رسد که ما به نوع دیگری از نقطه عطف برخورد کرده ایم – یک نقطه اوج عاطفی یا روانی در میان مصرف کنندگان.

او گفت که «افرادی بیشتر و بیشتر» خودروهای برقی را «بدون هزینه باتری و وسیله نقلیه» می‌خرند.

این جهش در هزینه باتری می تواند ضربه ای به روند بلندمدت باشد که در آن پیشرفت های فناوری و رشد تولید باعث کاهش هزینه ها برای سه دهه متوالی شده است. داده‌های صنعت نشان داد که میانگین هزینه 105 دلاری (97 یورو) به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2021 از بیش از 7500 دلار (6950 یورو) در سال 1991 تقریباً 99 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان می گویند هزینه باتری ممکن است تا سال آینده بالا بماند، اما احتمالاً کاهش بزرگ دیگری در انتظار است. سرمایه‌گذاری‌های کلان خودروسازان و تامین‌کنندگان در معدن، پالایش و تولید سلول‌های باتری، و حرکت برای تنوع بخشیدن به منابع مواد خام، احتمالاً تعادل را از کمبود به مازاد برمی‌گرداند.

مشاور پرابهاکار پاتیل، مدیر سابق ال‌جی شیمی، می‌گوید: «این مانند یک حباب است – و برای اینکه آن حباب فرو نشیند، حداقل پایان سال 2023 خواهد بود.

شرکت باتری بریتانیایی Britishvolt قرار است در سال 2024 تولید باتری را در یک کارخانه 45 گیگاوات ساعتی در شمال شرقی انگلستان راه اندازی کند. ایزوبل شلدون، افسر ارشد استراتژی، گفت توصیه ای که این شرکت از تامین کنندگان مواد خام دریافت می کند این است که “اکنون قیمت های خود را اصلاح نکنید. برای 12 ماه آینده صبر کنید و سپس قیمت ها را اصلاح کنید زیرا همه چیز روی یک تراز یکنواخت خواهد بود.

این صنعت مدتهاست که منتظر رسیدن آستانه هزینه باتری 100 دلار (93 یورو) در هر کیلووات ساعت است، زیرا سیگنالی است که خودروهای برقی به قیمت برابر با سوخت های فسیلی رسیده اند. اما تحلیلگران می گویند که با افزایش شدید قیمت بنزین و تغییر ترجیحات مصرف کنندگان، این ممکن است دیگر چندان اهمیتی نداشته باشد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *