نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 7:42 ب.ظ

فضا موضوعی برای سراسر جهان

20 آوریل 2022 -توسط رایان بروکارت، جسی کلمپنر، بروک استوکس و مری کیت وان

ایالات متحده همچنان مرکز فعالیت های فضایی است، اما بسیاری از کشورهای دیگر در حال مشارکت و افزایش سرمایه گذاری های خود هستند.

    از نظر تاریخی، تنها چند کشور نقش مهمی در فعالیت های فضایی ایفا کرده اند. ایالات متحده با بودجه فضای غیرنظامی تقریباً دو برابر نزدیکترین کشور بعدی و بیش از 40 درصد از کل بودجه جهانی را در اختیار دارد. اما اکنون بسیاری از کشورها در حال افزایش سطح فعالیت فضایی خود هستند و حدود 70 کشور آژانس های فضایی ملی تاسیس کرده اند. برخی از آنها – از جمله فیلیپین (2019)، 1 کاستاریکا (2021) و رواندا (2021)  – نسبتاً جدید هستند و با پیوستن آژانس فضایی جدید آمریکای لاتین و کارائیب (ALCE) 4 به آژانس فضایی اروپا (ESA) و سازمان همکاری فضایی آسیا-اقیانوسیه (APSCO)، هر منطقه از جهان اکنون وارد عمل شده است. حتی کشورهای بیشتری احتمالا در آینده آژانس های فضایی ایجاد خواهند کرد.

بیست کشور در چهار قاره – آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی – هر سال بیش از 100 میلیون دلار هزینه فضای غیرنظامی را برآورد کرده اند. فراتر از این گروه، بسیاری از کشورهایی که بودجه‌های فضایی کمتری دارند، حوزه‌های تمرکز ویژه‌ای را ایجاد کرده‌اند و حداقل 30 مورد از آنها اخیراً شاهد افزایش بودجه نسبت به سال گذشته بوده‌اند. نقشه تعاملی زیر فعالیت‌های فضایی در سراسر کشورها، از جمله بودجه و تعداد راه‌اندازی‌های فضایی و ماهواره‌های فعال را نشان می‌دهد.

خارج از دولت، شرکت های خصوصی نیز فعالیت فضایی خود را افزایش می دهند. اگرچه ایالات متحده همچنان بیشترین استارت آپ های فضایی را دارد، برخی از برجسته ترین شرکت های جدید در جای دیگری مستقر هستند. اخیراً، دولت ایالات متحده حتی نشان داده است که برای تهیه کالاها و خدمات از شرکت های آمریکایی تابعه شرکت های فضایی خارجی آماده است.

از آنجایی که کشورهای بیشتری در فعالیت‌های فضایی شرکت می‌کنند، همکاری بین‌المللی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و برخی تلاش‌ها در حال حاضر شروع شده است. تا به امروز، 17 کشور در امضای توافقنامه آرتمیس به ایالات متحده ملحق شده اند که هدف آن توصیف یک دیدگاه مشترک برای اصول … برای ایجاد یک محیط امن و شفاف است که اکتشاف، علم و فعالیت های تجاری را برای لذت بردن همه بشریت تسهیل می کند.

در همین حال، کمیته امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در مورد استفاده های صلح آمیز از فضای ماورای جو (COPUS) در تلاش است تا “کاوش و استفاده از فضا را به نفع تمام بشریت اداره کند”  و با ESA در چالش زباله فضا همکاری کرده است.

با تشدید چالش‌ها و ظهور چالش‌های جدید، کشورها به میزان بیشتری از همسویی در قوانین راه در فضا نیاز خواهند داشت: برای مثال، میزان زباله‌های فضایی در حال افزایش است – احتمال برخوردها افزایش می‌یابد – و ایستگاه فضایی بین‌المللی از رده خارج خواهد شد و ایستگاه های دیگر راه اندازی خواهند شد. در این میان، تداوم نوآوری و پیشرفت سریع، همراه با افزایش تعداد کشورهایی که منابع و استعدادهای خود را مشارکت می دهند، به پیشرفت و رشد بخش فضایی دامن می زند.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *