نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:37 ق.ظ

تغییرات در پوشش گیاهی دمای جهانی را در ده هزار سال گذشته شکل داده است

15 آوریل 2022 -توسط دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس – اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقات یک دانشمند آب و هوا در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، سوابق زندگی گیاهان گذشته، داستان واقعی دمای جهانی را بیان می کند.بر اساس شبیه‌سازی‌های مدل جدید که در 15 آوریل در Science Advances منتشر شد، دماهای گرمتر گیاهان را به ارمغان آورد .

الکساندر تامپسون، دانشیار پژوهشی فوق دکتری در علوم زمین و سیاره‌شناسی در هنر و علوم، شبیه‌سازی‌های یک مدل آب و هوایی مهم را به‌روزرسانی کرد تا نقش تغییر پوشش گیاهی را به‌عنوان محرک کلیدی دمای جهانی در 10000 سال گذشته منعکس کند.

تامپسون  از آخرین عصر یخبندان مدت‌ها بود که با مشکلی در مدل‌های دمای جوی زمین مشکل داشت. بسیاری از این شبیه‌سازی‌ها نشان دادند که دماها در طول زمان به طور مداوم گرم می‌شوند.اما سوابق پروکسی آب و هوا داستان دیگری را بیان می کند. بسیاری از این منابع نشان می‌دهند که درجه حرارت جهانی در بین 6000 تا 9000 سال پیش رخ داده است.

تامپسون تصور می‌کرد که مدل‌ها می‌توانند نقش تغییرات در پوشش گیاهی را به نفع تأثیرات ناشی از غلظت دی اکسید کربن اتمسفر یا پوشش یخ نادیده بگیرند.

تامپسون گفت: “سوابق گرده حاکی از گسترش وسیع پوشش گیاهی در آن زمان است.”

او گفت: «اما مدل‌های قبلی فقط مقدار محدودی از رشد گیاهی را نشان می‌دهند. بنابراین، حتی اگر برخی از این شبیه‌سازی‌های دیگر شامل پوشش گیاهی پویا هستند، تغییر پوشش گیاهی برای توضیح آنچه که سوابق گرده نشان می‌دهند، کافی نبود.

در اوایل دوران هولوسن، عصر زمین‌شناسی کنونی، صحرا در آفریقا سبزتر از امروز شد – این بیشتر یک علفزار بود. سایر پوشش‌های گیاهی نیمکره شمالی از جمله جنگل‌های مخروطی و برگ‌ریز در عرض‌های جغرافیایی میانی و قطب شمال نیز رشد کردند.

تامپسون شواهدی از سوابق گرده گرفت و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با یک مدل آب و هوایی به نام مدل سیستم زمینی جامعه (CESM) طراحی کرد، که یکی از بهترین مدل‌ها در کلاس گسترده‌ای از این مدل‌ها است. او شبیه‌سازی‌هایی را برای توضیح طیفی از تغییرات در پوشش گیاهی اجرا کرد که قبلاً در نظر گرفته نشده بود.

تامپسون گفت: “پوشش گیاهی در طول هولوسن، کره زمین را تا 1.5 درجه فارنهایت گرم کرد.” “شبیه‌سازی‌های جدید ما با پراکسی‌های paleoclimate همسو هستند. بنابراین این هیجان‌انگیز است که می‌توانیم به پوشش گیاهی نیمکره شمالی به عنوان یکی از عوامل بالقوه اشاره کنیم که به ما امکان می‌دهد معمای دمایی هولوسن بحث‌برانگیز را حل کنیم.”

درک مقیاس و زمان تغییر دما در سراسر هولوسن مهم است زیرا از نظر زمین شناسی، دوره ای از تاریخ اخیر است. ظهور کشاورزی و تمدن بشری در این زمان رخ داد، بنابراین بسیاری از دانشمندان و مورخان از رشته‌های مختلف علاقه‌مند به درک تفاوت آب و هوای اوایل و اواسط هولوسن با امروز هستند.

تامپسون این کار تحقیقاتی را به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه میشیگان انجام داد. او تحقیقات خود را در آزمایشگاه برونون کونکی، دانشمند آب و هوا در دانشگاه واشنگتن ادامه می دهد.

تامپسون گفت: به طور کلی، مطالعه ما تاکید می کند که محاسبه تغییر پوشش گیاهی بسیار مهم است.” پیش‌بینی‌ها برای تغییرات آب و هوای آینده در صورتی که شامل تغییرات در پوشش گیاهی باشند، احتمال بیشتری دارد که پیش‌بینی‌های قابل اعتمادتری ایجاد کنند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *