نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:35 ق.ظ

فروش NFT در یک سال 21000 درصد افزایش یافته است. اما آیا بازار به یک حباب تبدیل شده است؟

حباب

توسط Pascal Davies  10/03/2022 -به اصطلاح “NFT”، (توکن غیرقابل تعویض) بازتولید دیجیتال شاهکارهای ایتالیایی، از جمله نقاشی هایی مانند این اثر رافائل. – حق چاپ جاستین تالیس/AFP

بر اساس گزارش جدیدی که نشان می دهد چگونه NFT ها دقیقاً به یک بازار تبدیل شده اند، بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) با جهش بیش از 200 برابری فروش در سال 2021 در حال رونق است.

طبق گزارش شرکت داده NFT Nonfungible.com که با مشارکت BNP توسعه یافته است، فروش NFT ها در سال 2021 با 21000 درصد افزایش به بیش از 17.6 میلیارد دلار (تقریبا 16 میلیارد یورو) در سال 2021 رسیده است که از 82 میلیون دلار (74 میلیون یورو) سال قبل بیشتر است. شرکت تحقیقاتی L’Atelier متعلق به Paribas.

NFTها دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که می‌توان آن‌ها را مجموعه‌ای دیجیتالی در نظر گرفت که شامل هنر، بازی یا سایر محصولات خلاقانه است که در یک بلاک چین یا دفتر کل دیجیتال ثبت شده‌اند.اما بازار به حباب بودن مورد انتقاد قرار گرفته است و گزارش نشان می دهد که دقیقاً بازار خریدار است.

تعداد خریداران در سال گذشته تقریباً 2962 درصد افزایش یافت در حالی که تعداد فروشندگان 3669 درصد افزایش یافت.

این گزارش همچنین نشان داد که NFTها در سال 2021 به طور متوسط ​​48 روز قبل از فروش نگهداری می شدند، در حالی که سال قبل 156 روز بود.  قیمت NFT های زمین مجازی در متاورس سر به فلک می کشد اما آیا بازار بیش از حد گرم می شود؟

    سال گذشته، کاری که نمایانگر یک کولاژ از هنرمند دیجیتال بیپل بود، در خانه حراج کریستیز به قیمت رکورد 69 میلیون دلار (62 میلیون یورو) فروخته شد.محبوب ترین دسته NFT ها کلکسیونی ها بودند که 8.4 میلیارد دلار (7.6 میلیارد یورو) فروش داشتند.

مجموعه‌های NFT مانند Bored Ape Yacht Club، مجموعه‌ای از 10000 کلکسیون دیجیتال در بلاک چین اتریوم نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و حجم فروش 7 روزه 32.2 میلیون دلاری (28 میلیون یورو) را به خود اختصاص داده‌اند.

بازی‌های NFT مانند Axie Infinity با فروش 5.2 میلیارد دلاری (4.7 میلیارد یورو) دومین رده بزرگ بودند.

با این حال، دن کلی، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران NonFungible.com استدلال می کند که فضای NFT یک حباب نبود.

2021 سال باورنکردنی بود. او گفت، برای بسیاری، انفجاری که بخش کلکسیونی را احاطه کرد یک “حباب” در نظر گرفته می شود.برعکس، ما معتقدیم که امروز، هر موردی که در سال 2021 ایجاد شده است، یک هویت دیجیتالی دارد. ضروری است که ارزش های قوی توسط جوامع قوی وجود داشته باشد، زیرا ما شروع به ساختن یک صنعت کاملاً جدید Web3 می کنیم.

Web3، که برخی آن را فاز بعدی اینترنت می‌نامند، یک اصطلاح جامع برای یک اکوسیستم آنلاین است که واسطه‌های بزرگ اینترنت را قطع می‌کند. این شامل فناوری هایی مانند بلاک چین است که در شرایطی مانند ثبت تراکنش ها استفاده می شود.

   طبق تحقیقات Nonfungible.com، فروش زمین های دیجیتال و سایر پروژه ها در این فضا در سال گذشته به 514 میلیون دلار (465 میلیون یورو) رسید.این امر پس از تغییر نام فیس‌بوک به متا در اکتبر گذشته و برندهایی مانند نایک که برای تولید لباس‌های مجازی از بازار متاورس استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

در حالی که سال گذشته برای NFT ها از نظر حجم و ارزش تراکنش موفقیت آمیز بود، فروش ممکن است در سال 2022 تا این حد رشد نکند، اما فناوری زیربنایی که استفاده می کند می تواند.

نادیا ایوانووا، مدیر ارشد اجرایی و پیش‌بینی در L’Atelier BNP Paribas گفت: در سال 2022، من انتظار دارم که در حالی که بازار NFT به نوسانات خود ادامه می‌دهد، پروژه‌های بهتر نیز از نظر فنی، اجتماعی و تجاری شروع به بلوغ خواهند کرد.

  او افزود: «فراتر از تمرکز بر NFTها به عنوان کلکسیون‌های محبوب، در حال حاضر نیاز و فرصتی واقعی برای ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات سودمند برای این بازار در حال ظهور و طبقه دارایی، مانند محصولات مالی و مدیریت ریسک وجود دارد.»

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *