نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:14 ق.ظ

راه حل های مبتنی بر طبیعت برای تغییر آب و هوا: تفاوت بین جنگل کاری و احیای جنگل چیست؟

توسط تیم گالاگر -07/04/2022 – حق چاپ ریچ مارتلو

سومین گزارش IPCC  این بار به بررسی چگونگی کاهش گرمایش جهانی می پردازد. اگرچه فناوری‌های جدید تمرکز بسیاری از گزارش‌ها بود، بسیاری از مردم نیز به دنبال راه‌حل‌های طبیعی برای بحران آب و هوا هستند.همچنین آگاهی فزاینده ای از بحران جهانی تنوع زیستی وجود دارد ولی از سال 1970 تاکنون دو سوم حیات وحش از بین رفته است.در نتیجه، احیای جنگل ها به موضوعی داغ تبدیل شده است و بسیاری از مردم معتقدند که این بهترین راه برای جذب انتشار کربن از فعالیت های انسانی است.

مفهوم دیگری که در دستور کار سیاسی قرار دارد، احیای طبیعت است که با توقف دخالت انسان در مناطق خاص و تشویق تنوع زیستی اجازه می دهد تا طبیعت بهبود یابد.

اما تفاوت بین جنگل‌کاری و احیای جنگل دو چیز چیست؟ و آیا کاشت درخت به تنهایی برای کند کردن تغییرات آب و هوایی کافی است؟

آیا کاشت درخت کافی است؟

یک مدل کسب‌وکار کامل حول احیای جنگل‌ها به عنوان راهی برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای، که اغلب به شکل کاشت درخت است، رشد کرده است.

اعتبار کربن، همانطور که نام دارد، می تواند توسط مصرف کنندگان یا کسب و کارها برای جبران کربن تولید شده در زندگی حرفه ای و خصوصی آنها خریداری شود، اما برخی می گویند این کافی نیست. به جای عملکرد جنگل های انبوه، آنها به “کویرهای سبز” تبدیل می شوند.

Ecologi در پروژه های آب و هوایی در سراسر جهان سرمایه گذاری می کند، از جمله احیای peatland در هند و برق بیوگاز در تایلند. آنها همچنین با شرکای خود، Eden Forest، در مقیاس وسیع در ماداگاسکار، موزامبیک و نیکاراگوئه درخت می کارند.

هایمپل، محقق این سازمان، می گوید: «در تمام پروژه های احیای جنگل ما از طیف متنوعی از گونه ها استفاده می کنیم.

جنگل‌کاری، اگر مسئولانه انجام شود، می‌توانید از تعداد زیادی گونه‌های مختلف و گونه‌های بومی منطقه استفاده کنید، اما برخی پروژه‌ها فقط می‌توانند از تک‌کشت‌ها استفاده کنند.»

یکی از بزرگترین تمرکزهای Ecologi کاشت حرا در ماداگاسکار است. مانگروها می توانند تا چهار برابر بیشتر از سایر گونه های درخت کربن جذب کنند و همچنین در خود تکثیر خوبی هستند.

هایمپل می‌افزاید: «جنگل‌سازی در جایی که زمین‌هایی دارید که قبلاً جنگل‌ها بودند، بسیار بهتر عمل می‌کند».

اگرچه Ecologi مراقب است تا مطمئن شود که درختان مناسب را در مناطق مناسب می‌کارد، کشت‌های تک‌کشتی و کاشت درختان برای جایگزینی درخت‌هایی که قطع شده‌اند، برای تغییرات آب‌وهوایی «همه چیز» نیست.

فرانس شپرز، مدیر عامل Rewilding Europe می‌گوید: «یک سردرگمی بزرگ این است که وقتی مردم در مورد جنگل صحبت می‌کنند، فکر می‌کنند هر قطعه زمینی که روی آن درخت باشد، جنگل است، اما بیشتر یک درختکاری است.

در حال حاضر 40 درصد از اروپا توسط جنگل پوشیده شده است و رها شدن زمین به فرآیندهای طبیعی بازگرداندن کمک می کند. با این حال، به گفته Schepers، نگاه به یک جنگل به عنوان یک مزرعه درختی یکپارچه یک مسئله است.

    “شما باید متوجه شوید که سایه های بسیاری از جنگل وجود دارد. ما جنگل ها را بسیار بیشتر به عنوان یک چیز پویا می بینیم که در طول زمان تغییر می کند.”

برای Schepers، rewilling ایجاد منظره ای موزاییک از چمنزار، جنگل و تالاب است، به عنوان روشی بهتر از کاشت درخت صرف، ترجیح دادن اصطلاح “چوب” بر جنگل. کمک به اکوسیستم ها برای بازسازی با معرفی گیاهخواران بزرگ که می توانند زیستگاهی برای حشرات و سایر حیوانات ایجاد کنند، یکی از راه های انجام این کار است، اما روش های دیگری نیز وجود دارد.

این مهم است که پیوند بین بازیابی تنوع زیستی و آب و هوا در حال حاضر ایجاد شده است. آنها دو روی یک سکه هستند. ما می گوییم ویرانی دوباره ایجاد شرایط مناسب برای تسلط بر طبیعت است.”

«اگر می‌خواهید یک جنگل تولیدی را به جنگلی طبیعی‌تر تبدیل کنید، می‌توانید این کار را با حذف درختان غیربومی انجام دهید و اجازه دهید درختان طبیعی که اغلب در زیر درختان کاشته شده هستند رشد کنند.اگر گونه‌های مهمی را که نقش کلیدی در منظره بازی می‌کنند از دست دادید، می‌توانید آنها را بازگردانید یا شرایطی را ایجاد کنید که خودشان برگردند.

یک مدل کسب و کار پایدار

در ظاهر، ممکن است به نظر برسد که احیای جنگل به معنای کاشت فعال درخت است و بازگردانی به معنای اجازه دادن به طبیعت به مسیر خود است، اما این دو می توانند با هم هماهنگ عمل کنند و این می تواند از نظر مالی نیز مفید باشد.

520000 نفر در بخش جنگلداری و قطع درختان در سال 2018 مشغول به کار شدند و چوب و درختان نفت را تامین کردند. این جنگل‌های تک‌کشتی مستعد آتش‌سوزی‌های جنگلی و سایر بلایای طبیعی هستند – در حالی که به تخریب خاک و خفه کردن تنوع زیستی نیز کمک می‌کنند.

اکولوژی روی «جنگل زراعتی» در اسکاتلند با استفاده از خوک‌های پشمی برای بهبود کیفیت خاک و پخش بذر کار می‌کند، و Rewilding Europe پروژه‌ای را در پرتغال تأمین مالی کرده است که در آن یک جنگل تجاری مجدداً جنگل‌سازی شد.

Schepers می‌گوید: «ایده این است که شما می‌توانید مدل‌های تجاری ایجاد کنید که جنگل‌ها را تشدید نمی‌کند، اما در واقع جنگل‌ها را دوباره وحشی می‌کند یا آنها را متنوع‌تر می‌کند».

این باور نکردنی خواهد بود زیرا در این صورت یک محرک جدید وجود دارد، مدل کسب و کار تلاشی است برای اینکه ببینیم آیا راه‌های دیگری برای استفاده از جنگل‌ها یا تولید الوار وجود دارد که در واقع جنگل‌های وحشی‌تری را ایجاد می‌کند – یا مزارع را به جنگل‌های طبیعی‌تر تبدیل می‌کند.

پروژه‌های مشابهی در آلمان و کرواسی وجود دارد، جایی که «بریدن» جنگل‌ها غیرقانونی است، روشی که در آن تعداد زیادی درخت در یک منطقه به طور همزمان برداشت می‌شوند.

با این حال، Schepers مشتاق است بر مزایای ترک درختان در زمین و افزودن به فرآیندهای طبیعی که در حال حاضر در حال انجام است، تأکید کند.

ما قویاً معتقدیم که بازآفرینی طبیعی راهی برای بازسازی جنگل ها و مناظر جنگلی است. اگر اجازه دهید این جنگل 80 سال دیگر رشد کند، در واقع کربن بیشتری نسبت به قطع کردن و کاشت دوباره آن جذب می کند.

شپرز می گوید که به آینده خوشبین است. “از یک دیدگاه بازگردان ما می خواهیم از بخش جنگلداری و شرکت ها دعوت کنیم تا با ما بپیوندند و این ایده های جدید را پیشگام کنند.”

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *