نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 12:46 ق.ظ

رویکرد درونی جامعه محور رنو به نوآوری

  19 ژانویه 2022-   دیرک دیشمن، توماس گیلیر و مارکو تونلاتو -مایکل بلان/گتی ایماژ

اغلب، حتی بهترین ایده ها از مرحله مفهومی نوآوری به فضای فروشگاه نمی رسند. قبل از پذیرفته شدن، آنها باید قهرمانان داخلی را پیدا کنند.با این حال، به همان اندازه که این مرحله مهم است، بیشتر برنامه های نوآوری تمایل دارند آن را پنهان کنند، با این فرض که درخشندگی این مفهوم – خواه یک ویجت جدید باشد یا سیب زمینی سرخ شده Wavy West Coast Truffle – برای کسب جایگاهی در جهان برای نوآوری کافی است.

رنو، خودروساز، راه‌حلی برای چالش یافتن قهرمانان داخلی برای نوآوری‌های امیدوارکننده، با ویژگی خاصی در پلتفرم نوآوری داخلی خود پیدا کرده است. این پلتفرم – که توسط آزمایشگاه خلاق شرکت راه اندازی و حمایت می شود، که “از پروژه ها با تسهیل دسترسی به فناوری های نمونه سازی دیجیتال و روش های طراحی پشتیبانی می کند” – بر تشویق کارمندان تکنوسنتر رنو، مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در خارج از پاریس، برای اختراع و توسعه مفاهیم جدید تمرکز دارد. این بسیار شبیه به بسیاری از پلتفرم‌های نوآوری دیگر است، به جز یک تفاوت مهم: کارمندان مرکز نه تنها فرصت «لایک کردن» یک ایده را دارند، بلکه می‌توانند قول بدهند که در صورت پذیرش پیشنهاد مخترع، به توسعه و اجرای این مفهوم کمک کنند.

این ویژگی ساده چندین مزیت دارد. این معیار خوبی از اشتیاق درونی نسبی برای پروژه فراهم می کند، و به مخترع ، تیمی از حامیان آگاه می دهد تا به توسعه و اجرای یک ایده کمک کنند. پس از پایان رقابت نوآوری، مخترع موفق می‌تواند با برخی یا همه افرادی که نشان داده‌اند که می‌خواهند به تحقق ایده کمک کنند که می‌توانند مهارت‌ها و پشتیبانی مورد نیاز پروژه را ارائه دهند، در تماس باشد. برای مثال، آنها ممکن است از آنها بخواهند که در انجام یک مطالعه بازار یا توسعه یک نمونه اولیه کمک کنند. مخترعان برنده مجاز به کار بر روی پروژه های خود حداکثر تا دو روز در هفته به مدت یک سال هستند. کسانی که به آنها ملحق می شوند می توانند با مدیران خود هماهنگی های فردی انجام دهند.

این ویژگی به ما فرصتی منحصر به فرد برای نگاهی دقیق تر به نقش حیاتی یک جامعه در چرخه حیات یک نوآوری ارائه می دهد.

ارزش داوطلب

وقتی بررسی کردیم که شرکت‌کنندگان پلتفرم چگونه از این گزینه برای داوطلب شدن استفاده می‌کنند، چند چیز شگفت‌انگیز مشاهده کردیم. در مطالعه ما از پاسخ 1201 شرکت‌کننده به 244 ایده ارسال شده در پلتفرم و در مصاحبه‌های بعدی با کارمندان رنو، متوجه شدیم:

لایک مهم نیست

کارمندان رنو به ما گفتند – و نتایج تجربی هم تایید کردند – که داوطلب شدن برای کار بر روی ایده‌های دیگران مهم‌تر از «پسندیدن» یک ایده است، که ممکن است به جای حمایت واقعی و فعال، سیگنال‌های «گفتگوی ارزان» باشد. وقتی شرکت‌کنندگان به یک ایده متعهد می‌شوند، « برای پیشرفت صحبت می‌کنند». همانطور که یکی از شرکت کنندگان به ما گفت: “هیچ تعهدی با لایک وجود ندارد.” داوطلبان برای کار روی برندگان مطمئن صف نمی‌کشیدند.

در عوض، حامیان – عمدتاً مهندسان – بیشتر از چالش ناشی از ایده های بسیار جدید و جاه طلبانه فنی الهام گرفتند. یک مفهوم: اگر شرکت‌ها می‌خواهند تعداد ایده‌های رادیکال‌تر را در مجموعه‌های نوآوری خود گسترش دهند، باید توجه بیشتری به ایده‌هایی داشته باشند که داوطلبان در سازمان‌های تحقیق و توسعه خود برای آنها ثبت نام می‌کنند. به نظر می رسد چنین داوطلبانی نسبت به مدیران محتاط تر، که اغلب نگران امکان سنجی پیشنهادات هستند، اشتهای بیشتری برای ایده های جدید و چالش برانگیز دارند. مخترعانی که بیشتر برای پروژه های دیگران داوطلب می شوند، تمایل دارند داوطلبان بیشتری را برای خود جذب کنند.

در پلتفرم نوآوری، به ازای هر تعهدی که مخترع انجام داد، نرخ تعهدات دریافتی با ضریب 1.29 افزایش یافت – افزایش 29٪. این کار متقابل ساده “از ایده شما خوشم می آید اگر شما نظر من را دوست داشته باشید” نبود. در عوض، به نظر می‌رسید که مخترعان سخاوتمندانه پاسخ‌های سخاوتمندانه‌تری را برانگیختند: به نظر می‌رسید تعهد عمومی کارمند الف به کار بر روی ایده کارمند B، الهام‌بخش کارمند C برای داوطلب شدن برای کارمند A است.

یک انجمن بسازید، نه یک مسابقه

این افزایش 29 درصدی در حمایت ما را به این موضوع علاقه مند کرد که چیزی را تأیید می کند که مدتی است به آن فکر می کردیم: شاید مسابقات نوآوری به گونه ای طراحی شده باشد که بیش از حد بر جوایز تمرکز کند و به اندازه کافی بر ایجاد جامعه ای متشکل از افراد دارای تفکر نوآوری نباشد. آیا ممکن است با توسل به نوع دوستی و همکاری بتوانیم نوآوری بیشتری را تحریک کنیم؟

افزودن قابلیت‌هایی به پلتفرم که به داوطلبان اجازه می‌دهد خود را متعهد به اجرای ایده‌ها کنند، راه مفیدی برای ایجاد فرهنگ خلاقانه‌تر و مشارکتی در میان کارکنان است. مدیران ممکن است این احساسات را با بیان صریح اینکه ارزش دارند تقویت کنند.

https://hbr.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *