نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 9:49 ب.ظ

جنرال الکتریک اولین توربین بادی 100% قابل بازیافت خود را تولید کرد.

28 مارس 2022-شرکت جنرال الکتریک -تیغه 62 متری (203 فوت) با استفاده از رزین Elium Arkema ساخته شده است، که یک رزین ترموپلاستیک است که به دلیل خواص بازیافتی اش شناخته شده است.

پروژه Zero wastE Blade ReseArch (ZEBRA) که در سپتامبر 2020 راه اندازی شد، یک مشارکت منحصر به فرد به رهبری مرکز تحقیقات فرانسوی IRT Jules Verne است و شرکت های صنعتی از جمله Arkema، CANOE، Engie، LM Wind Power، Owens Corning و SUEZ را گرد هم می آورد. هدف آن نشان دادن ارتباط فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی پره‌های توربین بادی گرمانرم در مقیاس کامل، با رویکرد طراحی زیست محیطی برای تسهیل بازیافت است.

در این پروژه، LM Wind Power بزرگترین تیغه ترموپلاستیک جهان را در کارخانه Ponferrada خود در اسپانیا طراحی و ساخته است. این نقطه عطف پس از یک سال توسعه مواد و آزمایش با پشتوانه آزمایشات فرآیندی در سطح فرعی توسط شرکای کنسرسیوم به دست آمد.

رزین ترموپلاستیک مایع کاملاً برای ساخت قطعات بزرگ با تزریق رزین، همراه با منسوج Owens Corning با کارایی بالا سازگار است. مواد کامپوزیتی به دست آمده عملکردهای مشابهی را به رزین های ترموست ارائه می دهد اما با یک مزیت منحصر به فرد کلیدی: قابلیت بازیافت.

اجزای کامپوزیت مبتنی بر الیم را می توان با استفاده از روش پیشرفته ای به نام بازیافت شیمیایی بازیافت کرد که امکان پلیمریزاسیون کامل رزین، جداسازی الیاف از رزین، و بازیابی رزین جدید و شیشه با مدول بالا آماده برای استفاده مجدد را فراهم می کند و حلقه را می بندد.

این روش که توسط شرکای Arkema و CANOE توسعه یافته است، بر روی تمام قطعات کامپوزیتی از جمله زباله های تولید شده از تولید آزمایش می شود. Owens Corning همچنین مسئول یافتن راه حل هایی برای بازیافت فایبرگلاس از طریق ذوب مجدد یا استفاده مجدد در کاربردهای مختلف است.

علاوه بر آزمایش مواد و آزمایش‌های فرآیند، شرکت‌ها همچنین در توسعه و بهینه‌سازی فرآیند تولید با استفاده از اتوماسیون، برای کاهش مصرف انرژی و ضایعات تولید پیشرفت کرده‌اند.

LM Wind Power اکنون آزمایش تمام طول عمر ساختاری را در مرکز تست و اعتبارسنجی خود در دانمارک آغاز می کند تا عملکرد مواد کامپوزیت مورد استفاده در ساخت تیغه و امکان سنجی آن برای تولید تیغه پایدار در آینده را تأیید کند. پس از اتمام این آزمایش‌ها، روش‌های بازیافت پایان زندگی نیز تأیید می‌شوند.

مراحل بعدی بازیافت زباله های تولیدی، برچیدن و بازیافت این تیغه اول و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش است. تا پایان پروژه در سال 2023، کنسرسیوم با چالش وارد کردن بخش انرژی بادی به چرخه اقتصاد دایره ای به روشی پایدار، مطابق با اصول طراحی زیست محیطی، مواجه خواهد شد.سلین لارژو، مدیر پروژه در IRT ژول ورن، گفت: ساخت این اولین تیغه موفقیت بزرگی برای کل کنسرسیوم و به طور کلی برای صنعت باد است. این واقعاً خبر خوبی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *