نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 3:45 ق.ظ

میکروب دریایی می تواند تبدیل به یک سلاح مخفی در نبرد علیه تغییرات آب و هوایی شود

17 مارس 2022

یک میکروب دریایی کوچک که می تواند تبدیل به یک “سلاح مخفی” در نبرد با تغییرات آب و هوایی شود، کشف شده است.دانشمندان می گویند، این میکروب تک سلولی پتانسیل جذب کربن را به طور طبیعی حتی با گرم شدن اقیانوس ها و اسیدی تر شدن آنها دارد،در سراسر جهان فراوان است و می تواند فتوسنتز کند و همچنین شکار کند و طعمه را بخورد.

این ارگانیسم کوچک که توسط محققان در سیدنی استرالیا کشف شد، یک اگزوپلیمر غنی از کربن ترشح می کند که میکروب های دیگر را جذب و بی حرکت می کند.سپس مقداری از طعمه های به دام افتاده در داخل را قبل از انتشار ماده مخاط مانند و غنی از کربن می خورد.

میکروب های دریایی از طریق طیف وسیعی از فرآیندها، از جمله صادرات عمودی و جداسازی کربن، که در نهایت آب و هوای جهان را تنظیم می کند، محیط طبیعی را اداره می کنند.دانشمندان می گویند در حالی که نقش پلانکتون در کمک به ذخیره دی اکسید کربن به خوبی شناخته شده است، نقش سایر میکروب ها در این فرآیند کمتر شناخته شده است.این امر به ویژه برای موجوداتی که می توانند فتوسنتز کنند و جانداران دیگر را بخورند صادق است.

آنها می گویند که یافته های آنها برای چگونگی تعادل بین دی اکسید کربن در جو اقیانوس ها بسیار مهم است.

تخمین زده می شود که گونه ای که prorocentrum نامیده شده است. balticum، این پتانسیل را دارد که هر سال 0.02 تا 0.15 گیگا تن کربن را حذف کند.

کارشناسان بر این باورند که برای دستیابی به اهداف اقلیمی، از هم اکنون تا سال 2050 هر سال 10 گیگاتن دی اکسید کربن از جو باید حذف شود.یافته‌ها نشان می‌دهد که پتانسیل بیشتری برای غرق شدن کربن در اقیانوس‌ها نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد وجود دارد و دریاها می‌توانند کربن را در مکان‌های غیرمنتظره جذب کنند.این فرآیند می‌تواند بخشی از یک روش مبتنی بر طبیعت برای افزایش جذب کربن در اقیانوس باشد.

دکتر مایکلا لارسون، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «بیشتر گیاهان خشکی‌زی از مواد مغذی موجود در خاک برای رشد استفاده می‌کنند، اما برخی مانند مگس‌تراپ ناهید، با گرفتن و مصرف حشرات، مواد مغذی بیشتری به دست می‌آورند.

به طور مشابه، میکروب های دریایی که فتوسنتز می کنند، معروف به فیتوپلانکتون، از مواد مغذی محلول در آب دریای اطراف برای رشد استفاده می کنند.با این حال، ارگانیسم مورد مطالعه ما، prorocentrum cf. بالتیکوم، یک میکسوتروف است، بنابراین می تواند میکروب های دیگر را برای یک ضربه غلیظ از مواد مغذی مانند مصرف مولتی ویتامین بخورد.

“دارا بودن ظرفیت برای بدست آوردن مواد مغذی به روش های مختلف به این معنی است که این میکروب می تواند بخش هایی از اقیانوس را بدون مواد مغذی محلول اشغال کند و بنابراین برای اکثر فیتوپلانکتون ها نامناسب است.”

پروفسور مارتینا دوبلین، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این یک گونه کاملاً جدید است که قبلاً هرگز با این حجم از جزئیات توصیف نشده است.

مفهوم این است که به طور بالقوه بیشتر از آنچه ما فکر می‌کنیم در اقیانوس غرق می‌شود و احتمالاً پتانسیل بیشتری برای اقیانوس برای جذب کربن بیشتری از طریق این فرآیند وجود دارد، در مکان‌هایی که تصور نمی‌شد مکان‌های بالقوه ترسیب کربن باشند.

تولید طبیعی پلیمرهای غنی از کربن خارج سلولی توسط میکروب‌های اقیانوسی تحت شرایط کمبود مواد مغذی، که در گرمایش جهانی شاهد آن خواهیم بود، نشان می‌دهد که این میکروب‌ها می‌توانند به حفظ پمپ کربن بیولوژیکی در اقیانوس آینده کمک کنند.

گام بعدی قبل از ارزیابی امکان‌سنجی کشت در مقیاس بزرگ، اندازه‌گیری نسبت اگزوپلیمرهای غنی از کربن مقاوم در برابر تجزیه باکتری‌ها و تعیین سرعت فرورفتن مخاط‌کره‌های دور ریخته‌شده است.

“این می تواند یک تغییر بازی در نحوه تفکر ما در مورد کربن و نحوه حرکت آن در محیط های دریایی باشد.”

این یافته ها در مجله Nature Communications منتشر شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *