نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:05 ق.ظ

این نوآوری‌ها آلودگی پلاستیکی را از رودخانه‌ها قبل از رسیدن به اقیانوس بیرون می‌کشند

سایمون تورکینگتون -11 مارس 2022 -آلودگی آب در رودخانه گنگ هند، در شهر کلکته در نزدیکی پل هاوره.Shutterstock/Abhishek Sah Photography.

حفاظت از اکوسیستم های اقیانوسی در برابر آلودگی پلاستیکی یکی از الزامات زیست محیطی تعیین کننده زمان ما است.

در مقیاس بزرگ این چالش دلهره آور است. برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) می‌گوید سالانه 8 میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌های ما سرازیر می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر اقدامات جدی انجام ندهیم، این میزان تا سال 2025 دو برابر می‌شود. نمودار UNEP زیر نشان می دهد که بیش از 90 درصد از کل پلاستیک اقیانوس ها تنها از 10 سیستم رودخانه ای بزرگ جهان به دریاها برده می شود.

تقریباً تمام پلاستیک‌های اقیانوس از سیستم‌های رودخانه‌ای وارد دریا می‌شوند.

این آمار می تواند بسیار زیاد به نظر برسد، و به احساس یک کار بسیار مهم می افزاید که رسیدن به آن غیرممکن است. اما تعدادی از شرکت ها به وجود آمده اند تا مشکل را در منبع حل کنند. آن‌ها راه‌حل‌هایی با فناوری پایین اما نوآورانه ارائه می‌کنند که در حال حاضر تفاوت بزرگی ایجاد کرده‌اند.

پاکسازی رودخانه ها برای محافظت از اقیانوس ها

پلاستیک فیشر توسط سه دوست تاسیس شد. آنها پس از مشاهده مقیاس آلودگی پلاستیکی در رودخانه مکونگ در ویتنام در حالی که در تعطیلات بودند، تحریک شدند. آنها به سرعت متوجه شدند که مداخله فعال کمی برای کاهش موج بی پایان پلاستیک وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفتند کاری در مورد آن انجام دهند.

آنها با استفاده از اصل ساخت محلی، کم‌هزینه، «TrashBoom» خود را ایجاد کردند که در عرض رودخانه کشیده می‌شود تا زباله‌های پلاستیکی را در حالی که جریان به پایین دست می‌برد، جمع‌آوری کند.

یک بخش از TrashBoom، با شناورهای پلاستیکی و بخش های مش قابل مشاهده است. تصویر: پلاستیک فیشر

TrashBoom متشکل از شناورهایی است که از لوله های پلاستیکی استاندارد ساخته شده اند و به موانع مشبک سیمی که شبیه حصار هستند متصل شده اند. مانع توری به داخل آب امتداد می یابد تا قطعات پلاستیکی شناور در زیر سطح را بگیرد. Plastic Fischer می گوید که سادگی TrashBoom به این معنی است که این دستگاه می تواند به سرعت در بازارهای نوظهور ساخته، تعمیر و مقیاس شود.

این دستگاه به طور چشمگیری میزان زباله های پلاستیکی قابل بازیابی از رودخانه را افزایش داد.پس از اثبات مفهوم TrashBoom، پلاستیک فیشر قصد دارد به سرعت استقرار خود را در اندونزی، ویتنام و هند افزایش دهد. این شرکت این فناوری را منبع باز خواهد ساخت تا فرصت های جذب پلاستیک در رودخانه های سراسر جهان را افزایش دهد. دستورالعمل های دقیقی در مورد نحوه ساخت و راه اندازی TrashBoom در وب سایت Plastic Fischer وجود دارد.

ایجاد اقتصاد دایره ای برای پلاستیک رودخانه

یکی دیگر از شرکت‌هایی که ذهنیت نوآورانه‌ای را برای مشکل پلاستیک اقیانوس‌ها به ارمغان می‌آورد RiverRecycle فنلاند است.هدف این کسب‌وکار نصب 500 نقطه تمیز کردن و بازیافت در رودخانه‌هایی است که بیشترین آلودگی پلاستیکی را در اقیانوس‌ها تخلیه می‌کنند. جوامعی که از فناوری این شرکت میزبانی می کنند، نه تنها از یک محیط پاک تر، بلکه از مشاغل جدید ایجاد شده برای خدمات فرآیند بازیافت نیز بهره مند می شوند.

این شرکت می‌گوید که داشتن 500 سیستم عملیاتی، سالانه بیش از 3 میلیون تن زباله را از محیط‌زیست خارج می‌کند، در حالی که بیش از 300 میلیون دلار به جوامع میزبان تزریق می‌کند و درآمد بیشتری را برای بیش از 400000 نفر فراهم می‌کند.

RiverRecycle می گوید تشخیص می دهد که کشیدن پلاستیک از رودخانه ها تنها اولین مرحله از یک فرآیند بسیار گسترده تر است. علاوه بر کمک به جوامع در مدیریت موثر زباله‌های پلاستیکی، می‌گوید فناوری آن می‌تواند “کار ایمن و منطقی را ارائه دهد و با مشارکت شرکت‌هایی که محصولات نهایی سیستم تمیز کردن و بازیافت رودخانه را خریداری می‌کنند، به تحریک اقتصاد کمک کند.”

https://www.greenbiz.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *