نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 2:54 ب.ظ

آنچه که در حال وقوع است ، حمل و نقل در اقتصاد دایره ای است .

توسط وینا هاربا -11 مارس 2022

انداختن اقلام در سطل زباله تقریباً یک عکس العمل است، اما تعداد کمی از ما به این فکر می‌کنیم که چقدر طول می‌کشد تا زباله‌هایمان تجزیه طبیعی شوند تا اثری باقی نماند. یک کیسه پلاستیکی، که ممکن است فقط برای چند دقیقه استفاده شود، ممکن است تا 1000 سال طول بکشد تا در محل دفن زباله تجزیه شود. وقتی در نظر می گیریم که چه تعداد کیسه پلاستیکی و سایر بسته بندی ها را در طول زندگی خود دور می ریزیم، این مقدار خیره کننده و مشکلی جدی است.

منصفانه است که بگوییم، ما یک مدل مصرف تولید ضایعات را اتخاذ کرده‌ایم که در آن محصولات از منابع محدود ایجاد می‌شوند و بعد از اینکه حوصله‌مان سر رفت یا کارمان با آن‌ها تمام شد، به بیرون پرتاب می‌شوند. و با گسترش خرید آنلاین و کالاهای ارزان قیمتی که برای ماندگاری ساخته نشده‌اند، بیشتر از هر زمان دیگری بدون فکر خرید و رها می‌کنیم.

اما تمرکز فزاینده مصرف‌کننده بر پایداری، تغییری در عادات مصرف بسیاری از مردم ایجاد کرده است. بیشتر ما به این واقعیت فکر می کنیم که پایداری کلید بقای ماست. همانطور که مصرف کنندگان بیشتر خرید بهتری می کنند و عمر وسایل خود را طولانی می کنند، اقتصاد چرخشی یا دایره ای راهی برای تبدیل زباله های ما به فرصت ارائه می دهد.

برخلاف «اقتصاد» موجود که خطی و استخراجی است، اقتصاد دایره ای به گونه ای است که احیاکننده و عاری از ضایعات باشد. مواد اولیه وارد چرخه ای می شوند که ارزش آنها در طول عمر محصول حفظ می شود. وقتی کاری را به پایان می‌رسانیم، زنجیره را پشت سر می‌گذارد تا به روشی دوباره مورد استفاده قرار گیرد و به هر وسیله‌ای که لازم باشد از دفن زباله جلوگیری می‌کند. در فرهنگ دور ریختنی ما، به راحتی می توان فراموش کرد که بسیاری از چیزها را می توان به قسمت های متمایز برای بازیافت، یا کمپوست دوباره استفاده نمود .

سه اصل کلیدی در اقتصاد دایره ای وجود دارد:

  • زباله و آلودگی را از سیستم دور نگه دارید
  • مواد و محصولات حاصل را در حال استفاده نگه دارید
  • سیستم های طبیعی را بازسازی کنید.

ضایعات در اقتصاد دایره‌ای بسیار متفاوت از زباله در اقتصاد خطی تلقی می‌شوند – این زباله‌ها به جای اینکه برای دفن زباله‌ها سرازیر شوند، به منبعی تبدیل می‌شوند. دو چرخه وجود دارد – چرخه ارگانیک و فنی. در مرحله اول، مواد آلی قبل از اینکه در نهایت به زمین تجزیه شوند تا آنجا که ممکن است از طریق سیستم عبور می کنند. در چرخه فنی، موادی که نمی توانند به طور طبیعی تجزیه شوند تا زمانی که ارزش خود را حفظ کنند به طور مداوم وارد چرخه می شوند.

از طریق روش‌های مختلف تجدید (استفاده مجدد، تعمیر، ساخت مجدد، نوسازی و بازیافت)، این زباله‌های فنی یا دوباره به چیزی جدید یا بخشی از چیز جدید تبدیل می‌شوند. این می تواند یک اسکیت برد Bureo باشد که از تورهای ماهیگیری قدیمی ساخته شده است یا یک قاب تلفن Pela که در پایان عمر مفید خود تجزیه می شود. هدف این است که اطمینان حاصل شود که آنها تا زمانی که ممکن است مفید باقی بمانند. ما به صنایع بیشتری نیاز داریم تا از موفقیت های Bureo، Pela و شرکت معروف ایالات متحده TerraCycle در اقتصاد دایره ای الهام گرفته شوند. آنها به جای سوزاندن منابع خام محدود، بر استفاده از انرژی و منابع تجدیدپذیر تمرکز می کنند.

حرکت به سمت یک سیستم کاملاً مبتنی بر منابع تجدیدپذیر به معنای حذف تدریجی مواد خام غیرقابل تجزیه زیستی است. این منجر به یک اثر زنجیره ای دیگر می شود که در آن زباله های غیرقابل تجزیه زیستی کمتر در محیط زیست سیستم های طبیعی را قادر می سازد تا منابع را بازیافت و احیا کنند.مشاغل در هر اندازه می توانند این مرحله بازیابی را به سرعت شروع کنند.

فراتر از فروش کالا در اقتصاد دایره ای، آنها می توانند با جبران ردپای کربن خود در این محیط احیا کننده شرکت کنند. به عنوان مثال، Sendle به عنوان یک سرویس تحویل 100 درصد کربن خنثی و به عنوان شرکت B دارای گواهینامه، در ابتکارات زیست محیطی برای جبران انتشار کربن خود از حمل و نقل سرمایه گذاری می کند. این شرکت انتشار کربن (CO2) تولید شده توسط هر بسته ارسال شده در سال قبل را محاسبه می کند و سپس جبران کربن را از شریک South Pole، یک شرکت جهانی و همکار B Corp که پروژه ها و استراتژی های کاهش انتشار را توسعه و اجرا می کند، خریداری می کند.

برای مشاغل کوچک تجارت الکترونیک با حداقل زمان و منابع، حمل و نقل با یک سرویس کربن خنثی مانند Sendle آنها را قادر می‌سازد تا با مشارکت در پروژه‌های جبران‌کننده، در اقتصاد دایره‌ای شرکت کنند. در نظرسنجی اخیر از مشتریان ایالات متحده توسط Sendle، 86 درصد از مشاغل کوچک گفتند حمل و نقل بدون کربن برای آنها مهم است.

کشتیرانی نقش مهمی در تسهیل تغییر به سمت اقتصاد دایره ای ایفا می کند. یکی از اصول اصلی اقتصاد دایره ای این است که اگر چیزی را جابه جا نکنید، ارزشی ندارد. جیمز چین مودی، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Sendle در یک رویداد اتحادیه جهانی پستی سازمان ملل در دسامبر 2021 گفت: هنگامی که آن را جابجا می کنید، می توانید از آن استفاده کنید و دوباره قابل دوام می شود.

برای تبدیل شدن به رگ حیاتی واقعی اقتصاد دایره‌ای، شبکه‌های تحویل باید از طریق اقدامات جبرانی، روش‌های حمل و نقل سبزتر و بسته‌بندی سازگار با محیط زیست به سمت عملیات کربن صفر کار کنند. در حالی که پذیرش کند است، شبکه‌های تحویل از سوخت‌های فسیلی و پلاستیک‌های مضر به جایگزین‌های سبز مانند وسایل نقلیه الکتریکی و بسته‌بندی‌های قابل کمپوست تغییر می‌کنند.

وسایل نقلیه الکتریکی بیش از هر زمان دیگری مهم هستند، زیرا رونق تجارت الکترونیک ناشی از COVID-19 به طور قابل توجهی حجم بسته ها را افزایش داد و یک فصل اوج سال را ایجاد کرد. کامیون های تحویل بیشتر در جاده ها به معنای انتشار کربن بیشتر است. با استفاده کافی از خودروهای برقی در صنعت، ما می‌توانیم بخشی از آینده‌ای با تولید آلایندگی صفر باشیم.

در اولین اقدام ، Sendle در سال 2020 با استرالیایی  Bonds Couriers همکاری کرد تا یک ناوگان برقی با سوخت خورشیدی برای تحویل مشاغل کوچک راه اندازی کند. انرژی هر کامیون در محل توسط بیش از 300 پنل خورشیدی در انبار Bonds در سیدنی تامین می شود و می تواند یک روز کامل 10 ساعت کار کند. این باعث صرفه جویی بیش از 7 اونس دی اکسید کربن در هر کیلومتر می شود که در یک روز سفر معمولی 136 مایلی، حدود 1552 اونس CO2 را بدون مصرف سوخت فسیلی و انتشار صفر ذخیره می کند.

مودی می‌گوید با تعهد به صفر رساندن Sendle تا سال 2030، حمل‌کنندگان باید با اندازه‌گیری تأثیر خود شروع کنند، سپس استراتژی‌هایی را برای کاهش انتشار کربن درک کرده و اجرا کنند. او اضافه می‌کند که در حالی که برخی از طرح‌های کاهش کربن نیاز به سرمایه‌گذاری مالی دارند، سایر دستاوردهای بهره‌وری می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند: «در واقع می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، و برخی از این گزینه‌ها برای صرفه‌جویی در اقتصاد دایره‌ای هستند».

برای مثال‌های موفق اقتصاد دایره‌ای در عمل، به رشد سریع در بازارهای آنلاین دست دوم نگاه نکنید. Poshmark، Kidizen، eBay و Etsy یک نقطه ورود قابل دسترسی برای مشاغل کوچک و افراد به طور یکسان ایجاد کرده اند. فروشندگان می توانند محصولات مستعمل را به بازار عرضه کنند که طول عمر آنها افزایش یافته است. بازارهایی با کانال‌های بومی‌سازی شده مانند Facebook Marketplace و Mercari Local به جای ارسال محصول و افزودن به زنجیره تدارکات و عرضه جهانی، با اتصال فروشندگان به تجارت در جامعه محلی خود، پایداری دست دوم را حتی بیشتر می‌کنند.

در حالی که حمل و نقل ردپای کربن قابل توجهی ایجاد می کند، شرکت هایی مانند Sendle در تلاش هستند تا تحویل از طریق بازارهای دست دوم را پایدار کنند. اگر این کالاها به روشی ناپایدار ارسال شوند، مزایای زیست‌محیطی دادن جانی دیگر به کالاهای دست دوم می‌تواند تضعیف شود.

حمل و نقل و تدارکات همچنان نقش مهمی ایفا خواهند کرد زیرا ما سعی می کنیم مواد غیرقابل تجزیه زیستی را از محل دفن زباله دور نگه داریم و محصولات و مواد پایدارتری ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاری و استفاده از تحویل سبزتر تأثیر زیست‌محیطی حمل‌ونقل سنتی را به شدت کاهش می‌دهد و امکان تراکنش‌های سبزتر را در فضای پررونق تجارت الکترونیک فراهم می‌کند.

https://www.greenbiz.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *