نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 8:27 ب.ظ

قرار گرفتن در معرض سرب از اگزوز خودروها نیمی از درجه هوش عاطفی را کاهش می دهد

دینا ترزا -07 مارس 2022 -دود اگزوز به هوا می رود. milehightraveler/iStock

آرون روبن، نامزد دکترای روانشناسی بالینی در دانشگاه دوک، هشدار داد میلیون‌ها نفر از ما با سابقه قرار گرفتن در معرض سرب در حال قدم زدن هستیم.

رنگ های بر پایه سرب و هوا، آب و خاک آلوده به سرب از منابع رایج مسمومیت با سرب در کودکان هستند. اما اگر به شما بگوییم که قرار گرفتن در معرض اگزوز خودروی شما از گاز سرب در دوران کودکی تعداد قابل توجهی از امتیاز IQ شما را کاهش داده است، چه؟

اگزوز خودرو راه اصلی نفوذ سرب به جریان خون ما است. سرب برای بهبود عملکرد موتور به بنزین اضافه شد و مصرف آن در اوایل دهه 1960 به سرعت افزایش یافت و در دهه 1970 به اوج خود رسید.

در دهه 1970، مشکلات سلامتی ناشی از سرب آشکار شد. در ایالات متحده، بنزین سرب دار برای استفاده در وسایل نقلیه جاده ای از 1 ژانویه 1996 به طور کامل حذف شد. متأسفانه، خیلی دیر شده بود.

روبن و همکارانش در دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافته‌اند که اساساً تمام افرادی که در این دو دهه به دنیا آمده‌اند، مطمئناً در معرض سطوح مخرب سرب ناشی از اگزوز ماشین‌ها قرار گرفته‌اند.

مطالعه جدید آنها در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences محاسبه می کند که قرار گرفتن در معرض اگزوز خودروهای ناشی از گاز سرب در دوران کودکی 824 میلیون امتیاز ضریب هوشی را از بیش از 170 میلیون آمریکایی زنده امروز ربوده است، که حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده است.

بر اساس این مطالعه، آمریکایی‌هایی که قبل از سال 1996 متولد شده‌اند، اکنون ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی مرتبط با سرب، مانند پیری سریع‌تر مغز باشند. محققان فاش کردند که هرکسی که قبل از پایان سال 1996 به دنیا آمده باشد، به ویژه آنهایی که در دهه های 1960 و 1970 در اوج استفاده از گاز بدون سرب بودند، در دوران کودکی سطوح بسیار نگران کننده ای از قرار گرفتن در معرض سرب داشتند.

سرب می تواند فعالیت های طبیعی سیستم عصبی مرکزی را تغییر دهد. کارشناسان بهداشت گفته اند که در هیچ مرحله ای از زندگی سطح ایمن از قرار گرفتن در معرض وجود ندارد.این عنصر یک قاتل خاموش است – اغلب در طول ماه ها یا سال ها در بدن کار می کند.

کوچکترین مقادیر سرب می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. کودکان خردسال، به ویژه آن‌هایی که کمتر از شش سال دارند، به شدت در برابر مسمومیت با سرب آسیب‌پذیر هستند، که می‌تواند رشد ذهنی و جسمی را مختل کند. و در سطوح بسیار بالا، مسمومیت با سرب می تواند کشنده باشد.

روبن می گوید: «سرب زمانی که به صورت گرد و غبار، بلعیده یا در آب مصرف می شود، می تواند به جریان خون برسد. در جریان خون، می‌تواند از طریق سد خونی مغزی به مغز منتقل شود، که در دور نگه داشتن بسیاری از سموم و پاتوژن‌ها از مغز بسیار خوب است، اما نه همه آنها.

روبن و همکارانش مایکل مک فارلند و متیو هاوئر، هر دو استاد جامعه شناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، می دانستند که انجام تأثیر استفاده از گاز سرب برای بیش از 70 سال کار پیچیده ای خواهد بود. بنابراین، آنها یک استراتژی ساده را انتخاب کردند.

محققان از داده‌های در دسترس عموم در مورد سطح سرب خون در دوران کودکی ایالات متحده، مصرف گاز سرب و آمار جمعیت استفاده کردند تا بار احتمالی مادام‌العمر قرار گرفتن در معرض سرب توسط هر آمریکایی زنده در سال 2015 را تعیین کنند. از این داده‌ها، آنها حمله سرب به هوش ما را توسط محاسبه امتیاز ضریب هوشی از دست رفته از قرار گرفتن در معرض گاز سرب به عنوان نماینده ای برای تأثیر مضر آن بر سلامت عمومی استفاده نمودند .

مک فارلند گفت: “من شوکه شدم. و وقتی به اعداد نگاه می کنم، با وجود اینکه برای آن آماده هستم، هنوز شوکه هستم.”

از سال 2015، بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده از نظر بالینی سطح سرب در خون خود را در دوران کودکی داشتند. این احتمالاً منجر به ضریب هوشی پایین‌تر می‌شود و آنها را در معرض خطر بیشتری برای سایر اختلالات درازمدت سلامتی قرار می‌دهد، مانند کاهش اندازه مغز، احتمال بیشتر بیماری‌های روانی و افزایش بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی.

طبق محاسبات محققان، متولدین اواسط تا اواخر دهه 1960 ممکن است تا شش امتیاز IQ از دست داده باشند و کودکانی که بالاترین سطح سرب را در خون خود ثبت کرده اند، هشت برابر حداقل سطح فعلی برای شروع نگرانی بالینی، موفق شدند. حتی بدتر از آن، از دست دادن بیش از هفت امتیاز IQ به طور متوسط.

اگرچه کاهش چند امتیاز ضریب هوشی ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما محققان خاطرنشان کردند که این تغییرات برای تغییر افراد با توانایی شناختی کمتر از حد متوسط ​​(نمره IQ کمتر از 85) به طبقه بندی کافی است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *